sobota 13. srpna 2022 Alena

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Jakou dietu zvolit, pokud chci efektivně hubnout

PR článek

Chystáte se na novoroční změnu a hledáte nejefektivnější dietu, do které naskočit? Máme pro vás tipy na trendy stravovací režimy, které se osvědčily spoustě ženám i mužů. Začněte se změnou ještě dnes.

Období po svátcích je vždy nepříjemné. Nemůžete dopnout oblíbené kalhoty a BMI kalkulačka hlásí nadváhu? Pak je čas se sebou něco dělat. Přinášíme přehled nejoblíbenějších diet poslední doby.

Pokud jste právě těhotná, nezapomeňte, že diety nejsou pro nastávající maminky vhodné. Ty totiž potřebují dostatečný příjem všech klíčových živin. Důležitý je i kolagen v těhotenství. A nyní už k přehledu diet.

Keto dieta

Keto dieta neboli ketogenní dieta patří mezi nízkosacharidové diety. Přináší rychlé výsledky. Dodržuje se při ní jednoduché pravidlo – jí se menší množství sacharidů. Denně jejich příjem nesmí přesáhnout 30 gramů. Díky tomu se tělo dostane do metabolického stavu zvaný ketóza, během kterého štěpí tuky a využívá je jako hlavní zdroj energie.

Výhodou je, že se při keto dietě nehladoví. Do jídelníčku totiž přidáte více bílkovin, které lépe zasytí a spolehlivě zaženou pocit hladu. Také se při ní nemusí cvičit, přesto je úbytek váhy rychlý. Podívejte se, zda na keto diety není aktuální nějaká sleva. Balíček s předpřipravenými jídly díky ní pořídíte za výhodnější cenu.

Keto dieta je vhodná i pro vegany a celiaki. Hubnout tedy může opravdu každý. Během keto diety je kromě cukrovinek zakázaný alkohol a slazené nápoje. I ty jsou totiž zdrojem sacharidů, a ne zrovna zanedbatelným. 

Paleo dieta

Paleo dieta vychází ze stravy pravěkého člověka. Tedy z doby dávno předtím, než jsme se naučili zemědělství. Jídelníček se proto skládá zejména z masa, zeleniny, ovoce, semínek a ořechů. Klíčem je jíst co nejčistší suroviny z přírody. Průmyslově zpracovaným potravinám byste se měli obloukem vyhnout.

Dále se nesmí jíst výrobky z obilovin, luštěniny a mléčné výrobky. Místo klasického mléka a jogurtů však můžete sáhnout po výrobcích z ořechů, například mandlové mléko, kešu sýr atd. Někteří zastánci paleto diety dokonce čas od času zařadí brambory, batáty, rýži nebo pohanku. Při paleo stravě se tělo odlehčí od prázdných kalorií a nezdravých potravin. Trávicí systém navíc ocení, když omezíte laktózu a lepek.

Přerušovaný půst

Dalším hitem mezi dietáři je přerušovaný půst. Je dobrý nejen na rychlé hubnutí, ale i jako prevence proti chorobám a na očištění organismu. Přerušovaný půst má více podob:

  • Půst 16/8: 16 hodin nejíte, potom následuje 8hodinový interval, během kterého si můžete dát dvě a více jídel. V praxi to znamená, že po obědě už nejíte a dáte si až další den snídani atd.
  • Půst 5 a 2: 5 dní v týdnu se jí normálně, zbylé dva dny však nesmíte překročit 500 až 600 kcal za den.   
  • 24 hodin: jednou až dvakrát v týdnu se celých 24 hodin vůbec nejí. Pít se samozřejmě může, ovšem pouze neslazené nápoje. Ani kávu s mlékem byste neměli. Když už, tak jenom černou. Vydržet celý den bez jídla ovšem může být příliš náročné a pro některé profese dokonce nebezpečné. Klidně proto zkuste nejíst jen 16 hodin, a potom uvidíte.

U půstu je trochu nebezpečné, že jakmile budete mít „povoleno“ jíst, doženete hlad z předešlých dní obrovskými porcemi. To se samozřejmě nesmí stát, jinak je postění k ničemu. Ztracenou váhu byste okamžitě nabrali zpět. Vždy dodržujte zásady vyváženého stravování a hlídejte si kalorický příjem.

Dělená strava

Dělenou stravu držely už naše maminky a babičky. Je to populární způsob hubnutí, který se neustále vrací. V zásadě jde o to, že den za dnem střídáte konzumaci potravin s převahou sacharidů a bílkovin.

Každému dni patří pouze jedna skupina, tedy buď máte den, kdy jíte sacharidové potraviny. Nebo den s jídly s převahou proteinů. Jídelníček můžete navíc libovolně doplnit tzv. neutrálními potravinami, což je například zelenina.

U dělené stravy dochází k úbytku váhy, ovšem takto striktní dělení potravin může zhoršit vstřebávání některých živin při trávení. Navíc je to trochu diskutabilní, protože sacharidy najdete i v zelenině.

Bez kalorického deficitu to nepůjde

V zásadě je úplně jedno, pro jakou dietu se rozhodnete. Každému funguje a vyhovuje něco trochu jiného. Nicméně klíčem za všech okolností je, abyste se dostali do kalorického deficitu. Tedy energetický příjem musí být menší než výdej. Bez toho to nikdy nepůjde. To je ta pravá cesta k úspěchu.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.