pátek 12. srpna 2022 Klára

Pěší zóna v Brně čelí náporu aut. Zaveďme tvrdší regulace nebo nové parkovací domy, tvrdí zastupitelé

Centrum Brna se v posledních čtyřech letech potýká se zvýšeným náporem motoristů, což se nelíbí chodcům ani žulové dlažbě, která kvůli dopravní zátěži podstoupí také letos rekonstrukci. Redakce Brněnské Drbny věnovala problematice další díl pravidelné rubriky Politická Korida, v níž se zeptala městských zastupitelů na to, zda je současná regulace vjezdu do pěší zóny dostatečná.

Otázka adresovaná městským zastupitelům zněla následovně:

Otázka zněla následovně: 

Odpovědi jsou seřazeny podle data doručení. Je podle vašeho názoru současná regulace vjezdu motoristů do historického jádra Brna dostatečná


Petr Kratochvíl (ODS)

Jsem přesvědčen o tom, že se situace zlepšila oproti prvotnímu nastavení systému vjezdů a vypovídají o tom i čísla intenzit na jednotlivých vjezdech, která se v pěší zóně zmenšila téměř na polovinu. Dotáhli jsem k funkčnosti kamerový systém a následné vymáhání přestupků, které se osvědčilo. Nyní máme díky monitorovacímu systému data, se kterými dále pracujeme a chceme systém povolování vjezdů dále zlepšovat, aby pěší zóna byla primárně pro lidi.

Mrzí mě, že se nepodařilo dotáhnout zpoplatnění těžkotonážních vozidel, bohužel současná právní úprava nám v tomto ohledu nedává úplně volné ruce. Řešíme tedy omezení těchto vozidel alespoň v rámci městských firem, abychom šli dalším subjektům příkladem. Dále připravujeme revizi ohledně zásobování v pěší zóně, především u zásilkových služeb.


Petr Hladík (KDU-ČSL)

Podle mého názoru není dostatečná. Lidé pohybující se v centru se musí cítit bezpečně. Centrum města má sloužit obyvatelům k odpočinku a ke klidnému využívání místních služeb. Lidé, kteří tam přímo bydlí se nesmí každý den obávat toho, že je někdo srazí. Bezpečnost musí být na prvním místě. Centrem města se často pohybují rodiče s kočárky nebo senioři či handicapovaní, každý prudký a nečekaný pohyb je ohrožuje.

Vjezd motoristů do centra má také dopady na poškozování dlažby a dalších povrchů v centru města. Regulace by tedy měla být přísnější a měl by být omezen vjezd i nad 7 tun. Jsem tedy pro zavedení zákazové značky do centra města pro auta nad 7 tun, a to bez výjimky.


René Černý (ANO)

Bezesporu je dobře, že v historickém jádru Brna byl omezen jak vjezd motoristů, tak jejich parkování. Částečným řešením jsou nově vznikající parkovací domy. Už nyní můžeme říct, že se osvědčil například parkovací dům Dominik, díky kterému se výrazně zlepšila průjezdnost centrem, ale i možnosti parkování v okolí Dominikánského náměstí.

Budování parkovacích domů je cestou, kterou podporujeme i do budoucna a to nejen v samotném historickém centru. Z našeho pohledu jde o vhodné řešení i pro řidiče, kteří nebydlí v Brně, ale denně do něj dojíždí za prací. Jinými slovy řečeno, vzhledem k omezeným možnostem parkování i v širším okruhu města se v současnosti regulace vjezdu motoristů do historického jádra z našeho pohledu jeví jako oprávněná a dostatečná. Dalším řešením, jak vyřešit dopravní problémy v přeplněném centru jsou parkovací domy na brněnských předměstích v blízkosti nástupních uzlů MHD – takzvaný systém Park and ride. Fungují tak evropské metropole a Brno by v tomto nemělo zaostávat.


Róbert Čuma (Piráti)

V centru bydlí lidé, kterým nechceme a nemůžeme zakázat příjezd k jejich bytu. Také je zde velké množství podniků a ty je třeba zásobovat. Po změně pravidel na konci roku 2018 byl stav naprosto neúnosný. Město proto snížilo počet oprávnění a zprovoznilo kamery pro kontrolu vjezdů. Centrum bylo rozděleno na 7 podoblastí, pro které se vydává povolení k vjezdu a mezi kterými nelze přejíždět. Pro zásobování bylo vytvořeno několik desítek krátkodobých stání. Díky těmto opatřením se situace výrazně zlepšila.

Regulace je dostatečná, ale reálný stav není ideální. Pro zásobování je stanovena doba od 6:00 do 10:30, ve skutečnosti se však zásobuje celý den, protože je vydána řada výjimek a regulace se dostatečně nevymáhá. Největší problém je nedodržování pravidel parkování. Řidiči mohou zastavit pro dobu nezbytně nutnou pro vyložení/naložení, ale dle zákona zde nemohou parkovat neomezeně. Řidiči rozvážkových služeb často parkují na chodníku, čímž jednak blokují chodce a také poškozují chodníky.


Ivan Fencl (SPD)

Náš klub v Zastupitelstvu města Brna, který vedu, dlouhodobě sleduje a kritizuje velice nekomfortní situaci pro chodce v "pěší" zóně v historickém centru města. Slovo "pěší" dávám do uvozovek záměrně. Především ulicemi Masarykovou a Rašínovou se pohybuje tolik motorových vozidel, že tyto ulice vydávat za pěší zónu je oxymóron. Odbor dopravy vydal údajně na 15 tisíc povolení pro vjezd do této části Brna. Není proto divu, že je v těchto ulicích takový provoz!

Důsledkem je nejen ohrožování chodů, ale i zničená řezaná žulová dlažba, která není pro takovou dopravní zátěž určena. Opravy stojí naši společnou veřejnou kasu zbytečné miliony. Řešením je omezení počtu vydávaných povolení k vjezdu do pěší zóny s důsledným monitorování dopravy již instalovaným kamerovým systémem a postihování neoprávněných vjezdů. Chodce ale neohrožuje jen motorová doprava. Bohužel část cyklistů a koloběžkářů se pohybují často rychleji, než je v pěší zóně povoleno. Tady koalice ve zklidňování dopravy opravdu selhala.


Zástupce ČSSD ani po upomenutí redakce nedodal odpověď do termínu uzávěrky. Koalici Brna tvoří ODS, KDU-ČSL, Piráti a ČSSD (pozn. redakce).

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Martin Šeda

Štítky Brno, Pěší zóna, Centrum

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.