středa 28. července 2021 Viktor

Milník pro elektromobilitu v Česku. E.ON a PRE spojily síly, u poloviny tuzemských dobíječek řidiči nabijí na jednu kartu

Řidiči elektromobilů už nebudou muset hledat u bezmála poloviny dobíjecích stanic v České republice ten správný čip nebo kartu, aby svůj vůz dobili. Energetické společnosti E.ON a Pražská energetika spojily síly a vzájemně zpřístupní své dobíjecí body pro své registrované zákazníky. S kartou E.ON Drive teď mohou řidiči dobít u stanic PREpoint a naopak. Roaming mezi oběma sítěmi začal platit od 1. června tohoto roku a služby tím zkvalitní a zjednoduší několika tisícům uživatelů. Jedná se o první podobnou spolupráci mezi dvěma energetickými firmami, které se podílejí na výstavbě veřejné dobíjecí infrastruktury.

Významný krok pro elektromobilitu

Spojení sil dvou velkých energetických hráčů v oblasti elektromobility je podle zástupců obou společností průlomové. „Ač jsme v energetice konkurenti, těší mě, že jsme v oblasti rozvoje veřejné dobíjecí infrastruktury dokázali najít společnou řeč a spojili síly ve prospěch zákazníka. Udělali jsme tím další krok k tomu, aby měli elektromobilisté jednodušší možnosti, jak dobít svůj vůz na cestách po České republice," prohlásil člen představenstva společnosti E.ON Energie. Jan Zápotočný

Tato spolupráce je z mého pohledu přelomová a věřím, že se k nám brzy přidají další subjekty na českém trhu. Pracujeme i na spuštění mezinárodního roamingu. Naším cílem totiž je usnadnit cestu k elektromobilitě co největšímu počtu zákazníků,“ dodal Zápotočný.

Podle předsedy představenstva a generálního ředitele PRE Pavla Elise usnadní společný roaming především cestování na větší vzdálenosti. „Elektromobilita je v současnosti především o městské, bezemisní dopravě a jednoznačně preferovaným způsobem přepravy pro několik nejbližších desetiletí. Dojezdy nových modelů elektroaut se však prodlužují, a tak propojení dobíjecích stanic dvou předních provozovatelů této infrastruktury je logickým krokem, který řidičům zpříjemní a usnadní cestování i na větší vzdálenosti," okomentoval Elis.

Pražská energetika podle něj v budoucnu plánuje jít ještě o krok dál. „Pro své zákazníky chystáme dobíjení nejen na území České republiky, ale rovněž u našich zahraničních partnerů,“ doplnil Elise.

Většinu dobjíček v Česku provozují tři velké společnosti

Na veřejné dobíjecí infrastruktuře v České republice se aktuálně podílí více než 50 subjektů, které vystavěly přes 700 stanic s více než 1 500 dobíjecími body. Téměř o tři čtvrtiny z nich se zasloužily tři hlavní energetické společnosti. Pokud chtějí řidiči svůj vůz jednoduše a za výhodných podmínek dobít, musejí se registrovat u každého poskytovatele dobíjecí sítě zvlášť. 

Tím, že si E.ON a PRE vzájemně zpřístupnili své dobíječky, budou mít řidiči, kteří jsou registrovaní u PRE nebo u E.ONu, mnohem jednodušší situaci, a to u více než 340 stanic v Česku. Aby svůj vůz dobili v obou sítích, bude jim nově stačit karta nebo čip jen od jedné společnosti. Vše funguje od června automaticky, zákazníci registrovaní v síti PREpoint nebo E.ON Drive nemusí nic dělat, žádné další registrace nebo autentifikace nejsou nutné.

Vzhledem k tomu, že počet dobíječek se u obou provozovatelů velice rychle zvyšuje, možnosti se do budoucna ještě rozšíří. Jen E.ON chce mít do konce tohoto roku ve své síti 200 dobíjecích stanic a do konce příštího roku 300. PRE plánuje mít do konce tohoto roku ve své síti přes 500 dobíjecích stanic.

Stejné ceny jako ve své síti

„Tímto krokem jsme vyslyšeli požadavky našich zákazníků. Rozšiřujeme pro ně síť prakticky na trojnásobek a za roamingové služby nebudou platit nic navíc,“ vysvětlil vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie Martin Klíma. Registrovaní zákazníci E.ONu tak budou u dobíječek PRE dobíjet za stejné ceny jako jsou zvyklí ve své síti a za dobíjení zaplatí jednou společnou fakturou – jak jsou zvyklí.

Jediné, v čem se musí přizpůsobit síti PREpoint, jsou volné minuty u dobíjecích stanic. U stanic sítě E.ON Drive mohou registrovaní řidiči strávit u pomalého AC dobíjení až 480 minut, u rychlého DC 90 a u ultrarychlého UFC 60 minut. Poté za každou další minutu platí. U stanic PRE musí počítat se 120 minutami u AC dobíjení, s 60 u DC a 30 u UFC dobíjení. Řidiči budou také muset počítat s faktem, že stanice PRE nenajdou v aplikaci E.ON Drive a musí jejich rozmístění hledat na jiných mapách.

Budoucnost je v mezinárodním roamingu

Velkou snahou společnosti E.ON je podle zástupců zpřístupnění nejen národního, ale také mezinárodního roamingu pro své registrované zákazníky tak, aby mohli využívat na 13 tisíc dobíjecích bodů, kterými disponuje síť E.ON Drive po celé Evropě.

„Plně si uvědomujeme, že mezinárodní roaming je jednou z priorit pro elektromobilisty. Na tomto projektu pracujeme již delší dobu, a i přes značně komplikované legislativní překážky se nám podařilo najít cestu, jak vše zrealizovat. Nyní intenzivně pracujeme na úpravě našich IT systémů a rádi bychom během roku 2022 konečně spustili i tuto možnost,“ uzavřel Martin Klíma. 

Ohodnoť článek

Autoři | Tisková zpráva | Foto E.ON

Štítky e.on, pre, elektromobilita, dobíjecí stanice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.