Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Předváděcí akce se snaží obejít zákon

 
středa, 12. listopadu 2014, 09:26

Zákazníci na předváděcích akcích stále mnohdy čelí nekalým obchodním praktikám. Jejich pořadatelé se snaží obejít zákon tím, že akce nenahlašují nebo je vydávají za degustace a ochutnávky, ale pak tam agresivně nabízejí zboží sporné kvality.

Uvedla to dnes Česká obchodní inspekce (ČOI). Při více než 150 kontrolách od začátku července do konce září našla ČOI pochybení v téměř 90 procentech případů a uložila pokuty za 5,6 milionu.

Inspekce současně upozornila, že tak vysoký podíl akcí, u nichž našla chyby, není přesným obrazem situace, protože se při kontrolách cíleně zaměřila na problémové firmy.

Český trh sice podle ČOI některé problematické společnosti opustily, ale jiné, mnohdy ještě problematičtější, je nahradily. Jejich praktiky jsou prý v některých ohledech ještě nebezpečnější. Lidi lákají třeba na předváděcí akce, kam je zve údajný potřebitelský ombudsman, který jim pomůže domoci se spotřebitelských práv v souvislosti s dříve uzavřenými smlouvami. Slibováno je i vrácení přeplatku za dříve zakoupené předražené zboží. Podmínkou splnění tohoto slibu je ale to, že lidé musí uzavřít další smlouvu na "VIP kartu", která stojí desítky tisíc korun.

"Část prodávajících přesunula svoje aktivity přímo do domácností spotřebitelů, čímž je případná kontrola ještě více ztížená. Prodávající má možnost spotřebitele přesvědčovat o výhodách nabízeného produktu tak dlouho, až podlehne a podepíše smlouvu na zboží za desetitisíce. Odstoupit od smlouvy a získat zpět peníze se pak často neobejde bez problémů," upozornil ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Inspekce má od půlky ledna díky novele zákona o ochraně spotřebitele širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Za porušení zákona nyní prodávajícímu hrozí až pětimilionová pokuta.

Novela má omezit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů ze strany neseriózních podnikatelů, pro něž se vzhledem ke stejnojmennému filmovému dokumentu vžila přezdívka "šmejdi". Jde o situace, kdy firma zve spotřebitele na zájezdy a podobné akce, během nichž jim nabízí, zpravidla pod nátlakem nebo za použití klamavých obchodních triků, zboží, jež je proti srovnatelným výrobkům v kamenných obchodech několikanásobně předražené. Stává se, že účastníci akcí jsou vystaveni i výhrůžkám. 

Zdroj: ČTK
Foto: www.ucetnikavarna.cz

 


 

Kam dál?

Policejní prezident vrátil k přepracování policejní hymnu

neděle, 9. listopadu 2014, 08:37

Policejní prezident Tomáš Tuhý vrátil k přepracování policejní hymnu, jejíž pracovní verze se tento týden dostala neplánovaně na...

Češi jsou při změnách zaměstnání opatrní a nejsou ochotní za prací...

čtvrtek, 6. listopadu 2014, 15:30

Personální agentura Grafton Recruitment zveřejnila výsledky svého průzkumu na téma pracovní mobility, benefitů a spokojenosti se...

Po šesti letech se na Národní třídě otevřelo nové nákupní centrum

středa, 5. listopadu 2014, 13:11

V hlavním městě je podle severu www.mapaobchodu.cz více než třicet nákupních center, tedy ploch o rozloze větších než pět tisíc...

Čeští vědci zřejmě objevili klíč k časné diagnóze Alzheimera

úterý, 4. listopadu 2014, 09:14

Čeští vědci zřejmě objevili klíč k časné diagnóze Alzheimerovy nemoci a možná i naznačili cestu k objevu léku. Zjistili totiž, že...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

David Gilbert bude odpovídat čtenářům. Stal se Motorákem měsíce listopadu

Motorákem měsíce listopadu je kanadský útočník David Gilbert. Nová akvizice jihočeského klubu získala v anketě od čtenářů Budějcké Drbny rovnou polovinu hlasů. Nyní můžete vytáhlému centrovi první útočné formace pokládat dotazy. Autor nejzajímavější otázky vyhraje stejně jako hokejista soudek piva Budweiser Budvar.

Budějcká Drbna

Brno dá příští rok na kulturu 1,1 miliardy korun, o 100 milionů více než letos

Brno dá v příštím roce do kultury 1,1 miliardy korun, což je o 100 milionů více než v letošním roce. Část peněz poslouží na provozní výdaje, část na investice. Navýšení bylo součástí schváleného rozpočtu na rok 2019. Příjmy budou 13 miliard, výdaje 15,2 miliardy, rozdíl dokryjí většinou dotace z Evropské unie.

Brněnská Drbna

Skiareál Javorník dluží miliony, podle majoritního vlastníka ale může fungovat dál

Všesportovní areál Obří sud Javorník je od září v insolvenčním řízení. Soud zatím nerozhodl, jak to s areálem bude v budoucnu. Svým věřitelům ovšem firma dluží více než 80 milionů korun.

Liberecká Drbna

Seniorka upadla při umývání nádobí a nemohla vstát. Z umyvadla unikala voda a vytopila sousedův byt

Dnes po půl čtvrté ráno přijali policisté oznámení o vytopeném bytě. Volal devadesátiletý muž, kterému do bytu tekla voda od sousedky, která bydlí nad ním.

Olomoucká Drbna

Žena plánovala, že skočí z mostu. Poslala SMS svému známému, ten zavolal na policii

Mám strach o svou známou. Tak nějak zněl telefonát na lince 158 ve středu 12. prosince dopoledne od muže, který dostal SMS od padesátileté ženy. Vyplynulo z ní, že žena chce skočit z mostu.

Jihlavská Drbna

V Královéhradeckém kraji přibudou na víkend další kilometry sjezdovek

Zimní sezona v Královéhradeckém kraji se rozbíhá na plné obrátky. Lyžuje se v Krkonoších a nově v Orlických horách. Na víkend přibudou v kraji další kilometry sjezdovek, na kterých leží zhruba půl metru sněhu. Na své již si přijdou také běžkaři.

Hradecká Drbna