Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Za tmy může být vyšší než padesátikilometrová rychlost smrtelným hazardem

 
středa, 8. listopadu 2017, 21:30

Vyplývá to z certifikované metodiky vytvořené Ústavem soudního inženýrství VUT v Brně. Třetina lidí umírá na českých silnicích za tmy. V zimních měsících je to ovšem více než polovina. Jakou rychlostí tedy za tmy jezdit?

Ze statistik dopravních nehod Policie ČR vyplývá, že v roce 2016 zemřelo na českých silnicích 545 osob, 177 z nich za tmy. V noci tak loni zahynulo 88 cestujících v osobních automobilech, 66 chodců, 9 cyklistů, 8 motocyklistů a 6 pasažérů v nákladních vozidlech. Pokud se jedná o poměr usmrcených v noci k celkovému počtu mrtvých v dané kategorii, jednoznačně vedli s 59,5 % chodci. S velkým odstupem následují cestující v osobních automobilech (29,2 %), cyklisté (23,1 %), pasažéři v nákladních vozidlech (18,2 %) a konečně motocyklisté (13,3 %). Nejčastěji se umíralo na silnicích I. třídy (62 obětí), následují silnice II. třídy (35 mrtvých) a III. třídy (27 usmrcených). Na dálnicích přišlo při nočních nehodách o život 16 lidí. Výrazně častěji se umíralo na pozemních komunikacích mimo obec. Tam loni po setmění zemřelo 110 lidí, zatímco v obcích to bylo 67 obětí.

Od listopadu do února umírala více než polovina obětí nehod v noci

Závěr podzimu a zimní měsíce jsou ve znamení převahy nočních smrtelných nehod. Zatímco například během roku 2016 při nehodách po setmění zemřelo průměrně 32,5 % všech obětí dopravních nehod, v lednu se jednalo o 63, v únoru o 55, v prosinci o 53 a listopadu o 51 %. V březnu a dubnu to byla zhruba třetina, výrazně méně to bylo v květnu (6,8 %) a v červenci (10 %). Za tmy bylo loni nejnebezpečněji na silnicích na Vysočině. Rovná polovina obětí nehod zemřela po setmění. Následují kraje Moravskoslezský (47 %), Jihomoravský (43 %) a Jihočeský (39 %). Nejmenší podíl obětí nočních nehod na celkovém počtu usmrcených naopak statistiky zaznamenaly na Plzeňsku (17 %), Ústecku (19 %) a Karlovarsku (23 %). 

Jaká je bezpečná rychlost za tmy? Zdaleka ne vždy na hranici obecně povolených rychlostních limitů!

Noční silnice jsou nebezpečné. „Zahraniční výzkumy prokazují, že po setmění je riziko vzniku dopravní nehody až 4x vyšší než za dne. Řidiči hůře odhadují průběh silnice, dostatečně si neuvědomují zhoršenou viditelnost možných překážek. Na rozdíl od jízdy na mokré či namrzlé silnici neradi mění svůj způsob jízdy, který volí za nesnížené viditelnosti. Přitom si často neuvědomují, že například po přepnutí dálkových světel na potkávací se výrazně zhoršuje dohled,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Z údajů zveřejněných v Inovované metodice výuky autoškol zaměřené na bezpečnou jízdu za tmy, jejímž autorem je Ústav soudního inženýrství VUT v Brně a kterou certifikovalo Ministerstvo dopravy, vyplývá, že pokud pojede řidič se zapnutými dálkovými světly, spatří chodce oblečeného do bílého oděvu na vzdálenost zhruba 120 metrů. Bude schopen na něho bezpečně zareagovat i v rychlosti 115 km/h. Pokud přepne na potkávací světla, rázem se mu dohled sníží na 70 metrů, rychlost vyšší než 85 km/h bude nebezpečná. Výrazně horší to však bude, pokud bude po silnici kráčet osoba celá zahalená do tmavého oblečení. S dálkovými světly ji spatří na cca 70 metrů, maximální rychlost by neměla přesáhnout 85 km/h.

Po přepnutí na potkávací světla se dohled rázem zkrátí na 30 metrů, rychlost vyšší než 50 km/h už bude hazardem. Řidiči mohou při noční jízdě natrefit i na odstavené vozidlo, za kterým není umístěn výstražný trojúhelník. Pokud bude například čistá zadní část návěsu označena reflexními prvky zvýrazňujícími obrysy vozidla, zaregistruje ho i při použití potkávacích světel na vzdálenost 100 metrů. Pokud ale nebude zadek návěsu takto označen, zjistí jeho přítomnost ze vzdálenosti cca 40 metrů. Bude-li však navíc výrazně znečištěn, bude pro přijíždějící šoféry v podstatě neviditelný. Ovšem i neviditelní chodci mohou být pro bezpečnost provozu velkým nebezpečím. Co hrozí a jak by se měli chodci a řidiči za tmy chovat, názorně demonstruje videospot vytvořený v rámci letošní kampaně Chodci nejsou nesmrtelní. 

Z uvedených údajů vyplývá jasné doporučení. Po přepnutí z dálkových světel na potkávací by rychlost jízdy v žádném případě neměla přesahovat 50 km/h. A to ještě za podmínky, že se šofér plně věnuje řízení a jeho vozidlo má plně funkční a řádně očištěné světlomety. „Ovšem na dohledovou vzdálenost mají vliv i další faktory. Například znečištěné čelní sklo podle zjištění francouzské Association Prévention Routière snižuje viditelnost až o 30 procent. Špatně seřízené světlomety mohou dohled řidiče zkrátit až o nemalých 30 metrů či naopak až 20x zvýšit riziko oslnění protijedoucích řidičů,“ uzavírá Roman Budský.

Tisková zpráva | Foto Policie ČR

Kam dál?

Pohřeb Karla Štědrého bude 15. listopadu ve Strašnicích

středa, 8. listopadu 2017, 21:23

Poslední rozloučení se zpěvákem, hercem, konferenciérem a scenáristou Karlem Štědrým, který zemřel 7. listopadu ve věku osmdesáti...

Zemřel zpěvák Karel Štědrý. Spoluzakládal Semafor, proslavil se hitem...

úterý, 7. listopadu 2017, 09:26

Ve věku 80 let dnes zemřel zpěvák, herec, konferenciér a scenárista Karel Štědrý. Patřil k hlavním představitelům slavné éry...

DRBÁRNA: Spolupráce s Leošem Marešem vznikla spontánně, písnička se...

neděle, 5. listopadu 2017, 20:00

Těšíte se na další díl Drbárny? Tentokrát jsme vás napínali o pár dní déle než obvykle, ale věřte, že se čekání vyplatilo. Novým...

Odpor, ne nenávist. Ta je jen vzácnou motivací

čtvrtek, 2. listopadu 2017, 15:39

Lidé často tvrdí, že jejich političtí oponenti jsou motivováni ryzí nenávistí. Tak máme „šiřitele nenávisti“, „nenávistné...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Lidl se po drsné reportáži České televize...

  • Pomalejší na Vltavě byli už jen couvající...

  • Malá chce jako ministryně pomoci zrychlit...

  • Licencování řidičů taxi: Figurant vyzkoušel...

 
 

O čem píšou další Drbny

RECENZE: Sluneční cyklus… kniha plná Slunce, ale i temnoty

Sluneční cyklus, nová kniha z dílny Radka Stavěla, malinko klame tělem. Na první pohled se zdá, že se jedná o látku velmi těžkou. Plnou politiky a tvrdého obchodu. Zkrátka o látku, která není pro každého… Jenomže ono tomu tak není. Autor totiž napsal knihu čtivou, přístupnou široké veřejnosti.

Budějcká Drbna

V Brně dnes vlak srazil ženu. Přežila to s těžkými zraněními

Vlak srazil dnes v Brně mladou ženu. S vážnými zraněními skončila v nemocnici,potvrdila to mluvčí záchranné služby Michaela Bothová. Na hlavní trati z Brna na Uherské Hradiště je v místě zastavený provoz, vlaky podle mluvčí Českých drah Radky Pistoriusové jezdí objízdnou trasou. Na místě zasahovali i hasiči, kteří podle svého mluvčího Jana Dvořáka pomáhali záchranářům při resuscitaci a s naložením ženy do sanitky.

Brněnská Drbna

Frýdlant chce zchátralý areál bývalého Slezanu. Může tu být sběrný dvůr i rekreační plochy

Notně zdevastovaný areál staré textilky Tiba a nyní Slezanu chce do svého majetku město Frýdlant. V polovině července má jít celý areál do dražby a radnice se bojí, jaký by byl osud textilky, v níž pracovaly generace frýdlantských obyvatel. Vyvolávací cena je 3,5 milionu korun.

Liberecká Drbna

Konec školního roku bude spíše deštivější a chladnější

Poslední týden školního roku doprovodí spíše chladnější a deštivější počasí. O víkendu se opět oteplí a v následujících třech týdnech prázdnin se teploty udrží na průměrných, případně lehce nadprůměrných hodnotách. Více deště meteorologové očekávají jak v příštím týdnu, tak i v druhém červencovém. Vyplývá to z měsíčního výhledu počasí, který Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) zveřejnil na svém webu.

Olomoucká Drbna

Dopravní experti z Vysočiny a Dolního Rakouska si vyměňovali zkušenosti v Retzu

Již druhé jednání odborníků na silniční hospodářství z Kraje Vysočina a z Dolního Rakouska se uskutečnilo ve čtvrtek 21. června v rakouském Retzu. Tentokrát se diskutovalo o kvalitě novostaveb a také o rekonstrukcích dopravních komunikací.

Jihlavská Drbna

DRBNA VAŘÍ: V hlavní roli zelenina. Ta zelená. Maximálně žlutá…

I když naše domácnost neoplývá prostory pro pěstování vlastní zeleniny, tento a minulý týden byly u nás ve znamení cuket. Pravidelně mi totiž na pracovním stole přistává od mé skvělé kolegyně Denisy žlutá nebo zelená cuketa velikosti menšího novorozence, se kterou se následně doma pasuju a tajně děkuju za to, že můj muž nepatří do šuplíku s názvem „čistý masožravec“.

Hradecká Drbna