Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Za tmy může být vyšší než padesátikilometrová rychlost smrtelným hazardem

 
středa, 8. listopadu 2017, 21:30

Vyplývá to z certifikované metodiky vytvořené Ústavem soudního inženýrství VUT v Brně. Třetina lidí umírá na českých silnicích za tmy. V zimních měsících je to ovšem více než polovina. Jakou rychlostí tedy za tmy jezdit?

Ze statistik dopravních nehod Policie ČR vyplývá, že v roce 2016 zemřelo na českých silnicích 545 osob, 177 z nich za tmy. V noci tak loni zahynulo 88 cestujících v osobních automobilech, 66 chodců, 9 cyklistů, 8 motocyklistů a 6 pasažérů v nákladních vozidlech. Pokud se jedná o poměr usmrcených v noci k celkovému počtu mrtvých v dané kategorii, jednoznačně vedli s 59,5 % chodci. S velkým odstupem následují cestující v osobních automobilech (29,2 %), cyklisté (23,1 %), pasažéři v nákladních vozidlech (18,2 %) a konečně motocyklisté (13,3 %). Nejčastěji se umíralo na silnicích I. třídy (62 obětí), následují silnice II. třídy (35 mrtvých) a III. třídy (27 usmrcených). Na dálnicích přišlo při nočních nehodách o život 16 lidí. Výrazně častěji se umíralo na pozemních komunikacích mimo obec. Tam loni po setmění zemřelo 110 lidí, zatímco v obcích to bylo 67 obětí.

Od listopadu do února umírala více než polovina obětí nehod v noci

Závěr podzimu a zimní měsíce jsou ve znamení převahy nočních smrtelných nehod. Zatímco například během roku 2016 při nehodách po setmění zemřelo průměrně 32,5 % všech obětí dopravních nehod, v lednu se jednalo o 63, v únoru o 55, v prosinci o 53 a listopadu o 51 %. V březnu a dubnu to byla zhruba třetina, výrazně méně to bylo v květnu (6,8 %) a v červenci (10 %). Za tmy bylo loni nejnebezpečněji na silnicích na Vysočině. Rovná polovina obětí nehod zemřela po setmění. Následují kraje Moravskoslezský (47 %), Jihomoravský (43 %) a Jihočeský (39 %). Nejmenší podíl obětí nočních nehod na celkovém počtu usmrcených naopak statistiky zaznamenaly na Plzeňsku (17 %), Ústecku (19 %) a Karlovarsku (23 %). 

Jaká je bezpečná rychlost za tmy? Zdaleka ne vždy na hranici obecně povolených rychlostních limitů!

Noční silnice jsou nebezpečné. „Zahraniční výzkumy prokazují, že po setmění je riziko vzniku dopravní nehody až 4x vyšší než za dne. Řidiči hůře odhadují průběh silnice, dostatečně si neuvědomují zhoršenou viditelnost možných překážek. Na rozdíl od jízdy na mokré či namrzlé silnici neradi mění svůj způsob jízdy, který volí za nesnížené viditelnosti. Přitom si často neuvědomují, že například po přepnutí dálkových světel na potkávací se výrazně zhoršuje dohled,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Z údajů zveřejněných v Inovované metodice výuky autoškol zaměřené na bezpečnou jízdu za tmy, jejímž autorem je Ústav soudního inženýrství VUT v Brně a kterou certifikovalo Ministerstvo dopravy, vyplývá, že pokud pojede řidič se zapnutými dálkovými světly, spatří chodce oblečeného do bílého oděvu na vzdálenost zhruba 120 metrů. Bude schopen na něho bezpečně zareagovat i v rychlosti 115 km/h. Pokud přepne na potkávací světla, rázem se mu dohled sníží na 70 metrů, rychlost vyšší než 85 km/h bude nebezpečná. Výrazně horší to však bude, pokud bude po silnici kráčet osoba celá zahalená do tmavého oblečení. S dálkovými světly ji spatří na cca 70 metrů, maximální rychlost by neměla přesáhnout 85 km/h.

Po přepnutí na potkávací světla se dohled rázem zkrátí na 30 metrů, rychlost vyšší než 50 km/h už bude hazardem. Řidiči mohou při noční jízdě natrefit i na odstavené vozidlo, za kterým není umístěn výstražný trojúhelník. Pokud bude například čistá zadní část návěsu označena reflexními prvky zvýrazňujícími obrysy vozidla, zaregistruje ho i při použití potkávacích světel na vzdálenost 100 metrů. Pokud ale nebude zadek návěsu takto označen, zjistí jeho přítomnost ze vzdálenosti cca 40 metrů. Bude-li však navíc výrazně znečištěn, bude pro přijíždějící šoféry v podstatě neviditelný. Ovšem i neviditelní chodci mohou být pro bezpečnost provozu velkým nebezpečím. Co hrozí a jak by se měli chodci a řidiči za tmy chovat, názorně demonstruje videospot vytvořený v rámci letošní kampaně Chodci nejsou nesmrtelní. 

Z uvedených údajů vyplývá jasné doporučení. Po přepnutí z dálkových světel na potkávací by rychlost jízdy v žádném případě neměla přesahovat 50 km/h. A to ještě za podmínky, že se šofér plně věnuje řízení a jeho vozidlo má plně funkční a řádně očištěné světlomety. „Ovšem na dohledovou vzdálenost mají vliv i další faktory. Například znečištěné čelní sklo podle zjištění francouzské Association Prévention Routière snižuje viditelnost až o 30 procent. Špatně seřízené světlomety mohou dohled řidiče zkrátit až o nemalých 30 metrů či naopak až 20x zvýšit riziko oslnění protijedoucích řidičů,“ uzavírá Roman Budský.

Tisková zpráva | Foto Policie ČR
 


 

Kam dál?

Pohřeb Karla Štědrého bude 15. listopadu ve Strašnicích

středa, 8. listopadu 2017, 21:23

Poslední rozloučení se zpěvákem, hercem, konferenciérem a scenáristou Karlem Štědrým, který zemřel 7. listopadu ve věku osmdesáti...

Zemřel zpěvák Karel Štědrý. Spoluzakládal Semafor, proslavil se hitem...

úterý, 7. listopadu 2017, 09:26

Ve věku 80 let dnes zemřel zpěvák, herec, konferenciér a scenárista Karel Štědrý. Patřil k hlavním představitelům slavné éry...

DRBÁRNA: Spolupráce s Leošem Marešem vznikla spontánně, písnička se...

neděle, 5. listopadu 2017, 20:00

Těšíte se na další díl Drbárny? Tentokrát jsme vás napínali o pár dní déle než obvykle, ale věřte, že se čekání vyplatilo. Novým...

Odpor, ne nenávist. Ta je jen vzácnou motivací

čtvrtek, 2. listopadu 2017, 15:39

Lidé často tvrdí, že jejich političtí oponenti jsou motivováni ryzí nenávistí. Tak máme „šiřitele nenávisti“, „nenávistné...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Magistrát odmítá postavit přechod u hřiště, kromě bezpečnosti dětí bere v potaz i cenu

V Nemanicích je fotbalové hřiště, které využívají místní děti. Ty sem často přebíhají přes silnici v ulici U Čertíka, kde se pohybuje spousta aut zkracujících si tudy cestu do Úsilného. Ta děti ohrožují, protože na celé ulici není jediný přechod, přes který by mohly bezpečně přejít.

Budějcká Drbna

POČASÍ NA ČTVRTEK: Ráno námraza a teploty i přes den klesnou pod nulu

Dnes nás čeká oblačno až zataženo, během dne se ojediněle objeví slabé sněžení nebo sněhové přeháňky. Na severu kraje se místy vyjasní. Ráno se bude tvořit náledí.

Brněnská Drbna

Psychiatři: Syndromem vyhoření trpí každý pátý Čech

Syndromem vyhoření trpí podle odborníků každý pátý Čech. Nejohroženější jsou vrcholoví manažeři, lékaři, zdravotníci, učitelé, policisté a soudci. Informace dnes zazněly na tiskové konferenci Psychiatrické kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Takzvaný syndrom vyhoření je reakcí na dlouhodobý stres, který se projevuje především únavou a ztrátou pocitu ze smyslu vykonávané práce.

Liberecká Drbna

Neznámý zloděj ukradl z oploceného pozemku několik desítek vánočních stromů

Krádež několika desítek vánočních stromů policie prověřuje od včerejšího dne. Neznámý zloděj je ukradl v době mezi 1. - 12. prosincem.

Olomoucká Drbna

Muž v jihlavském bytě už od října týral svou přítelkyni. Policisté ho vykázali

V jednom z bytů v Jihlavě došlo v úterý 11. prosince k fyzickému napadení. Je z něj podezřelý čtyřiatřicetiletý muž, který ubližoval své přítelkyni. Ukázalo se, že to rozhodně nebylo poprvé. Policisté ho z bytu vykázali.

Jihlavská Drbna

Dopravní nehoda na I/11 na příjezdu do Hradce komplikovala provoz, kolize se neobešla bez zranění

Na příjezdu do Hradce se stala dopravní nehoda. Provoz na frekventované silnici v ulici Bratří Štefanů blokovala dlouhé minuty. Kolize dvou osobních vozidel se stala včera odpoledne v křižovatce, když jeden vůz narazil do druhého z boku.

Hradecká Drbna