Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Jednání o evidenci tržeb doprovázejí spory a kritika pravice

pátek, 10. července 2015, 13:40

Očekávaná kritika ze strany pravicové opozice se snesla při dnešním jednání Sněmovny na návrh o zavedení elektronické evidence tržeb. Zákon má podle vlády především pomoci omezit daňové úniky a narovnat podnikatelské prostředí. Pravice ujišťuje, že udělá vše pro to, aby se koalici nepovedlo zákon schválit. Situaci oživil ministr financí Andrej Babiš (ANO), který po jednacím sále chodil s panely, na nichž ukazoval poslancům vzor budoucí účtenky.

Posléze panely položil jako štít před stolek zpravodajů, kde zasedl, aby je většina poslanců mohla vidět. Vladimír Koníček (KSČM) mu ale vytkl, že na nich některé požadované údaje chybí.

"Nikdy vám nedovolíme ten zákon schválit a uvést v realitu," prohlásil místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek. Pro volné dýchání v Česku je podle něho návrh stejně nebezpečný jako jeho předkladatel Babiš. Proti zákonu vystupují i opoziční ODS a Úsvit. Předseda občanských demokratů Petr Fiala označil evidenci tržeb za součást útoku vlády na živnostníky, podnikatele a všechny pracovité lidi. "Systém je úplně zbytečný a nenaplní cíle," zdůraznil Fiala.

"Vy to zavádíte jenom pro někoho a jenom tam, kde to zajímá Babiše," vyčetl Kalousek vládní koalici. Fiala vidí v evidenci tržeb nebezpečné shromažďování dat a varoval taky, že někteří podnikatelé skončí.

Kalousek se opřel i do Babiše. V souvislosti s jeho firmami soustředěnými do skupiny Agrofert mluvil o daňových optimalizacích a o miliardách požadovaných od státu na odstranění starých ekologických zátěží. "S takovouhle platební daňovou morálkou, pane podnikateli a ministře financí v jedné osobě, běžte do karusele," vmetl Babišovi. Ministr financí Kalouska nařkl ze sprosté lži.

Babiš s obřími účtenkami

Babiš na začátku schůze pobavil sněmovnu obřími účtenkami. Jednání poslanců o elektronické evidenci tržeb pokračuje. ŽIVÝ PŘENOS ZDE > http://bit.ly/1HRNl9i

Posted by ČT24 on 10. červenec 2015

Karel Fiedler z klubu Úsvitu poznamenal, že nelegální a stínová ekonomika v obchodu, pohostinství a stavebnictví tvoří velmi malý podíl v únicích daně z přidané hodnoty. "Budeme honit blechy v kožichu medvěda," řekl.

Systém hájil Jan Volný z ANO. Není podle něho proti živnostníkům, protože bude evidence tržeb zaváděna vždy pro celý obor, budou pod ni spadat i velké firmy. Další poslanec ANO Jiří Zlatuška podotkl, že i za první republiky měl živnostník v pokladně zapečetěnou pásku pro kontrolu berního úřadu. Další poslanci z řad vládního hnutí poukazovali hlavně na narovnání podnikatelského prostředí a zlepšení morálky. "Kdo neplatí daně, má neopodstatněnou výhodu," uvedl například Ivan Pilný.

Na údajnou neekonomičnost systému poukazoval předseda poslanců ODS Zbyněk Stanjura, jenž podotkl, že i kdyby se naplnila vládní očekávání zvýšeného výběru daní, bude to celkově jen 1,5 procenta navíc. Adolf Beznoska (ODS) řekl, že podíl šedé ekonomiky v Česku je nyní asi 15 procent, v Chorvatsku, které dává vláda za vzor, jde o 28 procent a klesá navíc pomaleji.

"Zavádí se státem organizovaný systém udávání," soudí Martin Plíšek (TOP 09 a Starostové) v souvislosti s předpokládaným povinným vystavováním účtenek. Ohledně zákona varoval před porušením evropského práva. Občanský demokrat Radim Holeček označil evidenci tržeb za zbraň hromadného ničení proti živnostníkům a malým podnikatelům.

Podnikatelé, na které se bude vztahovat povinnost elektronické evidence, vydají podle vládního návrhu zákona zákazníkovi účtenku a údaje o ní pošlou okamžitě elektronicky finančnímu úřadu. Takto evidovat se budou tržby v hotovosti, platební kartou nebo šekem a směnkou. Nebude se to vztahovat mimo jiné na bankovní převody nebo tržby v prodejních automatech. Výjimka bude platit i pro prodej jízdenek na dráze nebo pro veřejné toalety.

Poslanci se přeli také o to, zda a jak je v tuzemsku dostupné vysokorychlostní připojení k internetu. Opozice tvrdí, že řada podnikatelů kvůli potížím s připojením nebude mít šanci požadované údaje odesílat. Zlatuška to ale označil za nesmysl s tím, že rychlost internetu neovlivní rychlost odesílání dat.

Zdroj: ČTK

Kam dál?

Zeman podpořil přijetí prchajících syrských křesťanů