Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Praha a Středočeský kraj jsou na pracovním trhu přirození partneři!

 
pátek, 5. září 2014, 11:12

Český statistický úřad zveřejnil před časem tuto studii analyzující migraci pracovní síly mezi jednotlivými regiony České republiky. V dnešním komentáři se budu soustředit zejména na migraci mezi Středočeským krajem a hlavním městem Prahou - ta totiž násobně převyšuje vazby v ostatních oblastech naší země, samozřejmě s kladným saldem dojížďky zaměstnanců do hl.m. Prahy.

Mají být Pražané znepokojeni? Berou jim snad Středočeši práci? Nikoliv. Jde o přirozenou tržní kooperaci, která je výhodná pro všechny zúčastněné.

V roce 2013 za prací pravidelně mimo své bydliště přes hranice kraje vyjíždělo 298 tisíc zaměstnanců, což je zhruba 6 % veškeré pracovní síly v České republice. Většina těchto pracovníků mířila za prací do Prahy (cca 168 tisíc osob). To není překvapivé, stejně jako fakt, že z Prahy za prací vyjíždělo řádově méně pracovníků (25300). Drtivá většina pracovní migrace do hlavního města je generována obyvateli Středočeského kraje - každý den za prací vyjíždí 131,7 tisíce Středočechů. Migrují hlavně mladí lidé na vrcholu produktivního věku s vyšším vzděláním. Po zveřejnění výsledků se objevily negativní ohlasy projevující obavy, že “Středočeši berou Pražanům práci” nebo že “všemi nenáviděná Praha živí půl republiky”. Je žádoucí se nad pracovní migrací znepokojovat? Vůbec ne. Začněme od začátku...

Proces suburbanizace, tedy vysíldování rušných center měst (odborně označovaných jako CBD = Central Business District) a stěhování se do okrajových zón měst nabízejících příjemnější životní podmínky v podobě klidu, zeleně a dostupnějších služeb, ve světě probíhá již od 20. let minulého století. V České republice byl tento proces pozdržen kvůli umělým bariérám způsobeným minulým režimem a jeho dědictvím (pozn.: výstavba betonových sídlišť není suburbanizace, ale právě ona bariéra). Proto osídlování klidných suburbií větších měst včetně Prahy intenzivněji pozorujeme až zhruba od druhé poloviny 90 let.

S osídlováním suburbií jde ruku v ruce dojížďka za prací. Migrace ekonomicky aktivních osob mezi Prahou a Středočeským krajem je tak naprosto přirozený proces, který je možné sledovat ve všech zahraničních metropolích či regionech s jádrovým uspořádáním, tj. v takových městech, kde je nejvíce ekonomické aktivity v centru města. Ptáte se, proč se dojíždí až ze Středočeského kraje? Je to dáno několika faktory. Proces suburbanizace se díky příhodnému geografickému rozložení v oblasti, rostoucím cenám nemovitostí v intravilánu Prahy, relativně dobré dopravní dostupnosti Prahy ze všech světových stran, lepší kvalitě života na venkově či dostupnějším službám mimo Prahu vzdálenostně prodlužuje dál až za hranice hlavního města. Praha tak má dostatek zaměstnanců, kteří naopak utrácejí část svého „pražského“ důchodu ve Středočeském kraji a tím svým regionům pomáhají.

Například právník z Berouna, který pracuje v Praze, tím uvolní místo na trhu právníků v Berouně pro dalšího právníka. Když jde ale po práci s rodinou na večeři na náměstí v rodném Berouně, vytváří tím další poptávku po pracovních pozicích - majitel restaurace musí zaměstnat číšníka a kuchaře, objednat maso od místního řezníka, který zase zvýší poptávku u farmáře. Ten musí nakoupit více krmení, a tak dále. Výjezdem za prací tak migrující zaměstnanci nejenže uvolňují prostor na trhu práce, ale dokonce vytváří další pracovní místa - v učebnicích se píše, že dochází k multiplikaci ekonomické aktivity a alokaci důchodu z jádrové oblasti (Praha) v místě bydliště.

Ale co to znamená pro pražskou ekonomiku? Nedoplácí snad místní na “náplavu” pracovníků? Nikoliv, a to ze dvou důvodů. Jednak proto, že řada dojíždějících jsou původní obyvatelé Prahy, kteří suburbanizovali okrajové části hl.m. Prahy a přiléhající části Středočeského kraje. A také proto, že schopnost Prahy vytvářet pracovní místa, zejména v sektoru služeb, je obrovská. Centrály nadnárodních firem a koncernů (banky, pojišťovny, energetika, atd.), působnost státních a municipálních institucí zajišťujících veřejnou administrativu (ministerstva, státní úřady, radnice, atd.), běžná ekonomická aktivita (drobné podnikání jako v jiných městech) a v neposlední řadě nutnost zajistit služby pro velký počet obyvatel Prahy, dojíždějících zaměstanců a turistů (dopravní podnik, svoz odpadů, správa veřejncých prostor, IZS...) - to jsou hlavní pilíře, na kterých stojí trh práce v Praze. Mluvit o „díře na trhu práce“ nebo „zabírání práce místním“ je irelevantní. Nízká nezaměstnanost v Praze, neustále přibývající nabídka nových pracovních pozic a rostoucí životní úroveň jsou dokladem, že spojení Prahy s Středočeského kraje funguje.

Jediný rizikem tohoto geografického svazku jsou zvýšené nároky na dopravní obslužnost v okolí Prahy – ranní a večerní dopravní kolapsy na páteřních komunikacích, (ne)dostačující kapacita Pražské integrované dopravy (PID) či špatně řešený systém záchytných parkovišť by proto měly představovat hlavní programové body politických uskupení v blížících se komunálních volbách.

Napsal Aleš Rod

Kam dál?

Špatné výsledky firmy v pololetí? Příležitost eliminovat problém pána...

pátek, 29. srpna 2014, 09:38

Průběžný reporting hospodářských výsledků jednotlivých firem připomíná obřad. Z prognóz v minulých obdobích se utvářejí aktuální...

Měšťanský pivovar neuspěl ve sporu o známku Budweiser

čtvrtek, 24. července 2014, 14:38

Budějovický měšťanský pivovar, součást skupiny Anheuser-Busch, neuspěl ve sporu o ochrannou známku obsahující slovo Budweiser....

Pražská informací služba utratí 42 milionů za prezentaci na webu

pondělí, 21. července 2014, 21:13

Pražská informační služba (PIS) hledá mediální agenturu, která pomůže s propagací Prahy na internetu a sociálních sítích. Za...

Praha otestovala nové karty, které by mohly nahradit opencard

středa, 9. července 2014, 14:20

Praha otestovala systém nové karty, která by případně mohla nahradit opencard. Jejím provozovatelem a dodavatelem je plzeňský...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Lidl se po drsné reportáži České televize...

  • Pomalejší na Vltavě byli už jen couvající...

  • Policie pátrá po desetileté dívce. V sobotu...

  • Malá chce jako ministryně pomoci zrychlit...

 
 

O čem píšou další Drbny

DRBÁRNA: Před rozjezdem Tří sester jsem prodával desky v metru, vzpomíná Lou Fanánek Hagen

Když si do vyhledávače na Google zadáte slovo „tři“, tak vám mezi prvními odkazy vyjede název kapely „Tři sestry.“ A právě její frontman a zakladatel Lou Fanánek Hagen je hostem dalšího dílu pořadu Drbárna.

Budějcká Drbna

Při nehodě na dálnici D2 u Brna se zranilo šest lidí, z toho tři děti

Zranění šesti lidí si vyžádala dnes odpoledne srážka čtyř aut na druhém kilometru dálnice D2 u Brna. Zranily se i tři děti, všechna zranění jsou lehčí, uvedla mluvčí jihomoravských záchranářů Michaela Bothová.

Brněnská Drbna

Fenku v Kořenově srazilo auto, ležela uprostřed silnice. Hledá se majitel

Na frekventované silnici v Kořenově ve směru na Harrachov byla v neděli kolem patnácté hodiny sražena fenka křížence. Čtyřměsíční zvíře leželo zraněné uprostřed silnice než se ho ujali projíždějící lidé z Liberce. Fena je aktuálně v útulku Dášenka a hledá se její případný majitel.

Liberecká Drbna

K nákupnímu centru na Horním lánu bude zajíždět více autobusů

Více autobusových spojů bude v Olomouci od zářijové změny jízdních řádů zajíždět z městských částí Nedvězí a Slavonín k rozlehlému obchodnímu komplexu Haná na Horním Lánu. Tyto změny se týkají autobusové linky číslo 28, sdělil primátor Antonín Staněk (ČSSD).

Olomoucká Drbna

DRBÁRNA: Před rozjezdem Tří sester jsem prodával desky v metru, vzpomíná Lou Fanánek Hagen

Když si do vyhledavače na Google zadáte slovo „tři“, tak vám mezi prvními odkazy vyjede název kapely „Tři sestry.“ A právě její frontman a zakladatel Lou Fanánek Hagen je hostem dalšího dílu pořadu Drbárna.

Jihlavská Drbna

Před rozjezdem Tří sester jsem prodával desky v metru, vzpomíná Lou Fanánek Hagen

Když si do vyhledavače na Google zadáte slovo „tři“, tak vám mezi prvními odkazy vyjede název kapely „Tři sestry.“ A právě její frontman a zakladatel Lou Fanánek Hagen je hostem dalšího dílu pořadu Drbárna.

Hradecká Drbna