Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Coca-Cola slaví 130 let. Je úspěšná díky bottlerům a marketingu

 
středa, 11. května 2016, 15:16

Mezi společnostmi v žebříčku nejúspěšnějších a nejhodnotnějších firem světa dochází v průběhu času k dramatickým změnám. Technologický vývoj, změny preferencí spotřebitelů, chyby managementu firem nebo dopady regulace již stály finanční zdraví pěknou řádku z nich. Fenomén jménem The Coca-Cola Company však přežil světové války, technologické revoluce, politické převraty, nastupující trendy fitness a bio stravování i růst regulace ve jménu ochrany spotřebitele. Proč se společnosti Coca-Cola tak daří? Je to kombinací tří faktorů.

Faktor první: Produkty

Je samozřejmé, že primárním klíčem k zisku a budování hodnoty firmy je produkt samotný. Na poptávce a oblíbenosti závisí ochota spotřebitelů sahat do peněženky. Tento aspekt, který závisí na chuťových a dalších preferencích, však nechme stranou - je velmi individuální. Zmiňme jen, že s tímto faktorem Coca-Cola skvěle pracuje. Portfolio produktů totiž cílí na různé zákazníky, jen na český trh firma dodává 178 výrobků pod dvaceti různými značkami.

Faktor druhý: Výroba a distribuce (tzv. Coca-Cola systém)

To, co činí společnost unikátní a proč se o společnosti The Coca-Cola Company vyučuje na nejlepších univerzitách kurzech ekonomie, managementu nebo logistiky, je skvěle zvládnutý systém výroby a distribuce. Výrobní proces totiž neprobíhá v centrále společnosti v americké Atlantě, kde 8. května 1886 lékárník John Pemberton uvařil první dávku sirupu tmavé barvy a přinesl ji na ochutnávku do Jacobsonovy lékárny, ale na takzvaných podkomínových trzích.

Tzv. Coca-Cola systém, který funguje ve více než 200 zemích světa, je založen na strategickém obchodním partnerství mezi společností The Coca-Cola Company a společnostmi plnící značkové nápoje na určitém území na základě obdržené licence (tzv. bottleři). Výrobní proces je tímto delegován na bottlera, který se stará o vymezený trh a je na něm odpovědný za výrobu, distribuci a prodej výrobků. Z centrály společnosti nemíří k bottlerovi hotové výrobky sycených nápojů, ale pouze koncentrát (umíchaný dle legendárního tajného receptu). Ten bottler zpracuje do podoby hotového výrobku, naplní do lahví a rozveze ve vymezeném regionu. Bottler nemá ambici vozit výrobky po celém světě, ale stará se jen o takový trh, jaký se vyplatí z hlediska nákladů na distribuci nebo svoz prázdných lahví - tzv. podkomínový trh. Označení pochází z dob, kdy se zejména pivo kvůli rychlé zkáze a nákladné distribuci rozváželo jen v okolí pivovaru, zjednodušeně „odkud byl vidět komín“.

Výroba v České republice probíhá pod hlavičkou bottlera Coca-Cola Hellenic Bottling Company, původem řecké společnosti sídlící ve Švýcarsku. Ta obhospodařuje 28 zemí převážně ve střední a východní Evropě s pomocí 68 výrobních závodů a více než tří stovek plnících linek a distribučních skladů. V Praze-Kyjích se nachází strategický uzel výroby a distribuce pro český a slovenský trh, na kterém společnost generuje roční obrat kolem 10 miliard korun.

Faktor třetí: Marketing

Třetím faktorem, který dlouhodobě drží značku Coca-Cola mezi desítkou nejhodnotnějších firem světa, je skvěle zvládnutý marketing. Všimněte si, že v reklamách společnosti nenajdete lokální témata (český venkov, Ježíšek, Děda Mráz) nebo jiné velmi specifické národní faktory, ale multikulturní zastoupení herců v situacích, které se mohou odehrávat kdykoliv na světě. Marketing má totiž plně v kompetenci centrála společnosti v Atlantě, která připravuje unifikované reklamní kampaně pro globální použití a stará se o hodnotu značky jako takové. Bottleři v zásadě nemohou obsah reklam nijak ovlivnit, jen přejímají kampaně vytvořené v USA. A na nich společnost nešetří. V roce 1886 se na reklamu vynaložilo 86 dolarů. V roce 2013 již přes 2,5 miliardy dolarů. I proto se označení „kola“ obecně vžil pro jakýkoliv sycený nápoj tmavé barvy, stejně jako se například pro kopírování vžil název xeroxovat nebo pro úklid domácnosti název luxovat. Tyto ale již mezi nejhodnotnějšími firmami světa nenajdete, na rozdíl od Coca-Coly. 

Napsal Aleš Rod | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

V novém letounu může armáda lépe a rychleji cvičit piloty

pondělí, 4. dubna 2016, 13:36

Strojaři z Ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického (ČVUT) dnes v Plané u Českých Budějovic poprvé převedli...

Čínský blahobyt? Na investicích z Číny vydělá hrstka „vyvolených“

úterý, 29. března 2016, 14:12

Dle údajů České národní banky činil na začátku loňského roku objem přímých zahraničních investic v České republice zhruba 2774...

Jak jednoduše vydělat miliardu?

středa, 23. března 2016, 15:13

I odpověď na tuto otázku byla jedním z témat, o kterých na londýnské konferenci věnované tématu digitální ekonomiky (Readie...

Studujte technické obory a učte se jazyky, prozradil průzkum...

pátek, 4. března 2016, 10:02

Přelom února a března je obdobím přihlášek na vysoké školy. Jaký obor je perspektivní? A co je kromě studia vhodného oboru...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Inspektoři pokutovali dvě firmy za kácení podél přítoku Hodslavského potoka

Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Českých Budějovicích uložili dvě pokuty v celkové výši 175 tisíc korun za kácení podél přítoku Hodslavského potoka v Lipně nad Vltavou. Firmy CONDUCO a.s. a 1. Písecká lesní a dřevařská a.s. tím způsobily škodlivý zásah do významného krajinného prvku.

Budějcká Drbna

Egypťan se chystal v Brně zavraždit bývalou přítelkyni a jejího partnera. Sháněl i pás s výbušninami

Brněnský krajský soud dnes začal projednávat případ muže, který podle obžaloby připravoval v Brně a okolí vraždu dvou lidí, přítele požádal o opatření zbraně či výbušného pásu. Obžalovaný dvaatřicetiletý Egypťan Mustafa Fathí Ibrahím Aldavíní vinu popřel. Pokud soud dospěje k závěru, že je vinen, hrozí mu za vraždu ve stádiu přípravy až 20 let.

Brněnská Drbna

Bitka o kebab. Osmdesátiletý judista se popral s mladíkem, který na lavičce dělal nepořádek

Nejprve slovně, ale nakonec i fyzicky se napadla dvojice mužů na prostranství mezi obchodními domy v České Lípě. A důvod? Způsob, jakým mladší z nich jedl kebab. Téměř osmdesátiletý muž mladíka nejprve napomenul, pak ale vzduchem létaly pěsti.

Liberecká Drbna

Policisté nacvičovali s dětmi ve škole různé situace. Poradili co dělat při dopravní nehodě i s kyberšikanou

Ve středu prováděli policisté z oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství policie Olomouckého kraje na ZŠ ve Velkém Týnci přednášku s modelovkami pro žáky 1. stupně.

Olomoucká Drbna

Než aby narazil do auta stojícího na přejezdu, zpřelámal řidič Avie závory a pokračoval v jízdě dál

Ke kuriózní nehodě došlo ve středu na železničním přejezdu ve Světlé nad Sázavou. Řidič nákladního vozu zde prorazil obě sklopené závory, aby se vyhnul střetu s jiným vozidlem. Po tomto incidentu však nezastavil, naopak pokračoval v jízdě dál. Po jeho vypátrání byla hmotná škoda vyčíslena na 35 tisíc korun.

Jihlavská Drbna

Ošetřovatelka okrádala seniorku v domově důchodců. Připravila ji o více jak 30 tisíc korun

Jičínští kriminalisté v těchto dnech zahájili trestní stíhání třiačtyřicetileté ošetřovatelky, kterou obvinili z přečinu krádeže. Žena, která pracovala v domově důchodců, měla v průběhu loňského roku opakovaně okrádat jednu seniorku. Hrozí jí až dvouleté vězení.

Hradecká Drbna