Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Coca-Cola slaví 130 let. Je úspěšná díky bottlerům a marketingu

 
středa, 11. května 2016, 15:16

Mezi společnostmi v žebříčku nejúspěšnějších a nejhodnotnějších firem světa dochází v průběhu času k dramatickým změnám. Technologický vývoj, změny preferencí spotřebitelů, chyby managementu firem nebo dopady regulace již stály finanční zdraví pěknou řádku z nich. Fenomén jménem The Coca-Cola Company však přežil světové války, technologické revoluce, politické převraty, nastupující trendy fitness a bio stravování i růst regulace ve jménu ochrany spotřebitele. Proč se společnosti Coca-Cola tak daří? Je to kombinací tří faktorů.

Faktor první: Produkty

Je samozřejmé, že primárním klíčem k zisku a budování hodnoty firmy je produkt samotný. Na poptávce a oblíbenosti závisí ochota spotřebitelů sahat do peněženky. Tento aspekt, který závisí na chuťových a dalších preferencích, však nechme stranou - je velmi individuální. Zmiňme jen, že s tímto faktorem Coca-Cola skvěle pracuje. Portfolio produktů totiž cílí na různé zákazníky, jen na český trh firma dodává 178 výrobků pod dvaceti různými značkami.

Faktor druhý: Výroba a distribuce (tzv. Coca-Cola systém)

To, co činí společnost unikátní a proč se o společnosti The Coca-Cola Company vyučuje na nejlepších univerzitách kurzech ekonomie, managementu nebo logistiky, je skvěle zvládnutý systém výroby a distribuce. Výrobní proces totiž neprobíhá v centrále společnosti v americké Atlantě, kde 8. května 1886 lékárník John Pemberton uvařil první dávku sirupu tmavé barvy a přinesl ji na ochutnávku do Jacobsonovy lékárny, ale na takzvaných podkomínových trzích.

Tzv. Coca-Cola systém, který funguje ve více než 200 zemích světa, je založen na strategickém obchodním partnerství mezi společností The Coca-Cola Company a společnostmi plnící značkové nápoje na určitém území na základě obdržené licence (tzv. bottleři). Výrobní proces je tímto delegován na bottlera, který se stará o vymezený trh a je na něm odpovědný za výrobu, distribuci a prodej výrobků. Z centrály společnosti nemíří k bottlerovi hotové výrobky sycených nápojů, ale pouze koncentrát (umíchaný dle legendárního tajného receptu). Ten bottler zpracuje do podoby hotového výrobku, naplní do lahví a rozveze ve vymezeném regionu. Bottler nemá ambici vozit výrobky po celém světě, ale stará se jen o takový trh, jaký se vyplatí z hlediska nákladů na distribuci nebo svoz prázdných lahví - tzv. podkomínový trh. Označení pochází z dob, kdy se zejména pivo kvůli rychlé zkáze a nákladné distribuci rozváželo jen v okolí pivovaru, zjednodušeně „odkud byl vidět komín“.

Výroba v České republice probíhá pod hlavičkou bottlera Coca-Cola Hellenic Bottling Company, původem řecké společnosti sídlící ve Švýcarsku. Ta obhospodařuje 28 zemí převážně ve střední a východní Evropě s pomocí 68 výrobních závodů a více než tří stovek plnících linek a distribučních skladů. V Praze-Kyjích se nachází strategický uzel výroby a distribuce pro český a slovenský trh, na kterém společnost generuje roční obrat kolem 10 miliard korun.

Faktor třetí: Marketing

Třetím faktorem, který dlouhodobě drží značku Coca-Cola mezi desítkou nejhodnotnějších firem světa, je skvěle zvládnutý marketing. Všimněte si, že v reklamách společnosti nenajdete lokální témata (český venkov, Ježíšek, Děda Mráz) nebo jiné velmi specifické národní faktory, ale multikulturní zastoupení herců v situacích, které se mohou odehrávat kdykoliv na světě. Marketing má totiž plně v kompetenci centrála společnosti v Atlantě, která připravuje unifikované reklamní kampaně pro globální použití a stará se o hodnotu značky jako takové. Bottleři v zásadě nemohou obsah reklam nijak ovlivnit, jen přejímají kampaně vytvořené v USA. A na nich společnost nešetří. V roce 1886 se na reklamu vynaložilo 86 dolarů. V roce 2013 již přes 2,5 miliardy dolarů. I proto se označení „kola“ obecně vžil pro jakýkoliv sycený nápoj tmavé barvy, stejně jako se například pro kopírování vžil název xeroxovat nebo pro úklid domácnosti název luxovat. Tyto ale již mezi nejhodnotnějšími firmami světa nenajdete, na rozdíl od Coca-Coly. 

Napsal Aleš Rod | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

V novém letounu může armáda lépe a rychleji cvičit piloty

pondělí, 4. dubna 2016, 13:36

Strojaři z Ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického (ČVUT) dnes v Plané u Českých Budějovic poprvé převedli...

Čínský blahobyt? Na investicích z Číny vydělá hrstka „vyvolených“

úterý, 29. března 2016, 14:12

Dle údajů České národní banky činil na začátku loňského roku objem přímých zahraničních investic v České republice zhruba 2774...

Jak jednoduše vydělat miliardu?

středa, 23. března 2016, 15:13

I odpověď na tuto otázku byla jedním z témat, o kterých na londýnské konferenci věnované tématu digitální ekonomiky (Readie...

Studujte technické obory a učte se jazyky, prozradil průzkum...

pátek, 4. března 2016, 10:02

Přelom února a března je obdobím přihlášek na vysoké školy. Jaký obor je perspektivní? A co je kromě studia vhodného oboru...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Řidička trolejbusu v Budějcích řídila pod vlivem drog, za jízdy si lakovala i nehty

Policisté v Budějcích vyšetřují případ řidičky, která v pátek 12. dubna před polednem řídila trolejbus pod vlivem drog. Hlídka si na ženu počkala na konečné zastávce na sídlišti Máj, kde ji otestovali na alkohol a přítomnost drog. Zkouška na drogy byla pozitivní.

Budějcká Drbna

Obyvatelé Králova Pole budou moci parkovat v modrých zónách

Obyvatelé brněnské městské části Královo Pole budou moci parkovat v modrých zónách rezidentního parkování na brněnském středu. Rozhodli o tom tento týden brněnští radní. O nákup parkovacího oprávnění budou moci královopolští zažádat na začátku května.

Brněnská Drbna

Hřiště na fotbalgolf ve Vesci je po zimě připraveno. V sobotu poprvé otevře

Po dlouhé zimě se otevírá fotbalgolfový areál ve Vesci. Hřiště se dokonce podařilo připravit v předstihu, poprvé se tak otevře už tuto sobotu v devět hodin.

Liberecká Drbna

Finále volejbalové extraligy je tady! Prostějov bude v Olomouci čelit modré lavině

Už dnes v šest hodin večer startuje finále české ženské volejbalové extraligy. Olomoucké vysokoškolačky přivítají v prvním utkání finálové série Prostějov. Olomoučtí fanoušci přijdou na utkání oblečeni v modrém a poženou své favoritky k vítězství. První finálový zápas série se odehraje dnes v šest hodin, třetí zápas je na programu 24. dubna opět od šesté hodiny večerní.

Olomoucká Drbna

V Jemnici dopoledne bourala dvě auta. Jedna řidička skončila se zraněním v nemocnici

Operátorka tísňové linky 112 přijala dnes v 10:42 oznámení o dopravní nehodě v Jemnici, při které se střetly dva osobáky. Jedna řidička se zranila.

Jihlavská Drbna

Školákům a studentům dnes začínají velikonoční prázdniny

Žákům základních a středních škol dnes začínají velikonoční prázdniny. Do školních lavic se vrátí po pěti dnech volna v úterý 23. dubna. Podle předpovědi meteorologů je čeká slunečné počasí. Řada lidí využije prodloužené velikonoční volno k cestování, na silnicích se proto očekává zvýšený provoz. Podle policistů jsou velikonoční svátky z hlediska bezpečnosti provozu nejrizikovějším obdobím z celého roku, od středy proto kontrolují na vybraných místech republiky dodržování zákazu jízdy pod vlivem alkoholu.

Hradecká Drbna