Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Coca-Cola slaví 130 let. Je úspěšná díky bottlerům a marketingu

 
středa, 11. května 2016, 15:16

Mezi společnostmi v žebříčku nejúspěšnějších a nejhodnotnějších firem světa dochází v průběhu času k dramatickým změnám. Technologický vývoj, změny preferencí spotřebitelů, chyby managementu firem nebo dopady regulace již stály finanční zdraví pěknou řádku z nich. Fenomén jménem The Coca-Cola Company však přežil světové války, technologické revoluce, politické převraty, nastupující trendy fitness a bio stravování i růst regulace ve jménu ochrany spotřebitele. Proč se společnosti Coca-Cola tak daří? Je to kombinací tří faktorů.

Faktor první: Produkty

Je samozřejmé, že primárním klíčem k zisku a budování hodnoty firmy je produkt samotný. Na poptávce a oblíbenosti závisí ochota spotřebitelů sahat do peněženky. Tento aspekt, který závisí na chuťových a dalších preferencích, však nechme stranou - je velmi individuální. Zmiňme jen, že s tímto faktorem Coca-Cola skvěle pracuje. Portfolio produktů totiž cílí na různé zákazníky, jen na český trh firma dodává 178 výrobků pod dvaceti různými značkami.

Faktor druhý: Výroba a distribuce (tzv. Coca-Cola systém)

To, co činí společnost unikátní a proč se o společnosti The Coca-Cola Company vyučuje na nejlepších univerzitách kurzech ekonomie, managementu nebo logistiky, je skvěle zvládnutý systém výroby a distribuce. Výrobní proces totiž neprobíhá v centrále společnosti v americké Atlantě, kde 8. května 1886 lékárník John Pemberton uvařil první dávku sirupu tmavé barvy a přinesl ji na ochutnávku do Jacobsonovy lékárny, ale na takzvaných podkomínových trzích.

Tzv. Coca-Cola systém, který funguje ve více než 200 zemích světa, je založen na strategickém obchodním partnerství mezi společností The Coca-Cola Company a společnostmi plnící značkové nápoje na určitém území na základě obdržené licence (tzv. bottleři). Výrobní proces je tímto delegován na bottlera, který se stará o vymezený trh a je na něm odpovědný za výrobu, distribuci a prodej výrobků. Z centrály společnosti nemíří k bottlerovi hotové výrobky sycených nápojů, ale pouze koncentrát (umíchaný dle legendárního tajného receptu). Ten bottler zpracuje do podoby hotového výrobku, naplní do lahví a rozveze ve vymezeném regionu. Bottler nemá ambici vozit výrobky po celém světě, ale stará se jen o takový trh, jaký se vyplatí z hlediska nákladů na distribuci nebo svoz prázdných lahví - tzv. podkomínový trh. Označení pochází z dob, kdy se zejména pivo kvůli rychlé zkáze a nákladné distribuci rozváželo jen v okolí pivovaru, zjednodušeně „odkud byl vidět komín“.

Výroba v České republice probíhá pod hlavičkou bottlera Coca-Cola Hellenic Bottling Company, původem řecké společnosti sídlící ve Švýcarsku. Ta obhospodařuje 28 zemí převážně ve střední a východní Evropě s pomocí 68 výrobních závodů a více než tří stovek plnících linek a distribučních skladů. V Praze-Kyjích se nachází strategický uzel výroby a distribuce pro český a slovenský trh, na kterém společnost generuje roční obrat kolem 10 miliard korun.

Faktor třetí: Marketing

Třetím faktorem, který dlouhodobě drží značku Coca-Cola mezi desítkou nejhodnotnějších firem světa, je skvěle zvládnutý marketing. Všimněte si, že v reklamách společnosti nenajdete lokální témata (český venkov, Ježíšek, Děda Mráz) nebo jiné velmi specifické národní faktory, ale multikulturní zastoupení herců v situacích, které se mohou odehrávat kdykoliv na světě. Marketing má totiž plně v kompetenci centrála společnosti v Atlantě, která připravuje unifikované reklamní kampaně pro globální použití a stará se o hodnotu značky jako takové. Bottleři v zásadě nemohou obsah reklam nijak ovlivnit, jen přejímají kampaně vytvořené v USA. A na nich společnost nešetří. V roce 1886 se na reklamu vynaložilo 86 dolarů. V roce 2013 již přes 2,5 miliardy dolarů. I proto se označení „kola“ obecně vžil pro jakýkoliv sycený nápoj tmavé barvy, stejně jako se například pro kopírování vžil název xeroxovat nebo pro úklid domácnosti název luxovat. Tyto ale již mezi nejhodnotnějšími firmami světa nenajdete, na rozdíl od Coca-Coly. 

Napsal Aleš Rod | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

V novém letounu může armáda lépe a rychleji cvičit piloty

pondělí, 4. dubna 2016, 13:36

Strojaři z Ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického (ČVUT) dnes v Plané u Českých Budějovic poprvé převedli...

Čínský blahobyt? Na investicích z Číny vydělá hrstka „vyvolených“

úterý, 29. března 2016, 14:12

Dle údajů České národní banky činil na začátku loňského roku objem přímých zahraničních investic v České republice zhruba 2774...

Jak jednoduše vydělat miliardu?

středa, 23. března 2016, 15:13

I odpověď na tuto otázku byla jedním z témat, o kterých na londýnské konferenci věnované tématu digitální ekonomiky (Readie...

Studujte technické obory a učte se jazyky, prozradil průzkum...

pátek, 4. března 2016, 10:02

Přelom února a března je obdobím přihlášek na vysoké školy. Jaký obor je perspektivní? A co je kromě studia vhodného oboru...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Celé Česko dnes vzpomínalo na Václava Havla. Svítí Jihočeské divadlo i jeho lavička v kampusu Jihočeské univerzity

Lidé si dnes v Česku připomněli sedm let od úmrtí československého a českého prezidenta Václava Havla. Na jeho památku zapalovali svíčky nebo četli úryvky textů jeho děl. Havlovi příznivci také odnesli na Pražský hrad symbolické srdce. To svítí i v Budějcích na fasádě Jihočeského divadla.

Budějcká Drbna

FOTO: Štědrovečerní pes, vykuchaný či v celku. Prodej psího masa vzbudil v Brně rozruch

„Ochutnejte psí maso!“ „Pejsek, jídlo pro celou rodinu!“ „Klidně si doneste svého, my vám ho vykucháme “ Tak lákali brněnští aktivisté kolemjdoucí ke svému stánku na rohu Panské a Masarykovy v centru Brna, kde nabízeli k prodeji vánoční psy. Kampaň má poukazovat na odlišný přístup veřejnosti k zabíjení psů a kaprů.

Brněnská Drbna

Liberečtí volejbalisté podlehli v Poháru CEV Galatasarayi 2:3

Volejbalisté Dukly Liberec prohráli v osmifinále Poháru CEV v domácím prostředí s Galatasarayem Istanbul 2:3. Odveta se v Turecku hraje 15. ledna, Severočeši potřebují k postupu zvítězit. Pokud by se jim to podařilo rovněž v tie-breaku, určil by čtvrtfinalistu následný zlatý set.

Liberecká Drbna

První bitva po volbách mezi opozicí a radními započala. Přou se o nájemné za vodovody

O možnost zvýšit nájemné za vodohospodářskou infrastrukturu v Olomouci, kterou provozuje Moravská vodárenská ze skupiny Veolia, se přou zástupci radniční koalice s částí opozice. Zatímco opoziční hnutí ProOlomouc tvrdí, že město může nájemné bez obav z dopadu na cenu pitné vody zvýšit o desítky milionů korun ročně a peníze investovat do oprav vodovodů a kanalizací, tak podle radních by po takovém rozhodnutí vodné a stočné výrazně zdražilo. Moravská vodárenská má v Olomouci vodohospodářskou infrastrukturu pronajatou do roku 2030.

Olomoucká Drbna

BC Vysočina zvládla dramatický závěr se Šlapanicemi, v první lize ji patří páté místo

Basketbalisté BC Vysočina zakončují rok s pozitivní bilancí. V nedělním zápase 13. kola nakonec zdolali Šlapanice výsledkem 76:74. Dosáhli tak sedmého letošního vítězství a západní skupině první ligy patří jihlavskému celku pátá pozice.

Jihlavská Drbna

Při srážce dvou osobáků a nákladního auta u Jičína zemřela žena

Při srážce dvou osobních aut a nákladního auta dnes podvečerem u Holína u Jičína zemřela žena z osobního auta. Další tři lidi utrpěli při nehodě zranění a záchranáři je převezli do nemocnice, řekl mluvčí policie Ondřej Moravčík. Upřesnil původní informaci, že se srazilo jedno osobní auto a kamion.

Hradecká Drbna