Počasí dnes20 °C, zítra24 °C
Sobota 27. dubna 2024  |  Svátek má Jaroslav
Bez reklam

Nejtransparentnější kampaň mají Piráti se Starosty a koalice Spolu

Nejtransparentnější kampaň podle protikorupční organizace Transparency International ČR (TI) má koalice Pirátů a Starostů a koalice Spolu, tedy ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Nejhorší je v tomto ohledu Trikolora se Svobodnými a Soukromníky, před kterou se umístily ANO a KSČM, oznámila TI. Negativním fenoménem je podle ní zejména u nejsilnějšího vládního hnutí zneužívání veřejných funkcí pro politický marketing a obcházení limitu výdajů na volební kampaň.

"Do předvolební kampaně se masivně propisuje privatizace veřejného zájmu ze strany hnutí ANO," uvedl vedoucí monitorovacího týmu Transparency International Ondřej Cakl. Vládní činitelé za ANO v poslední době zvýšili své cesty do regionů, kde kandidují, a na otevírání různých staveb. "Nejde sice o nelegální taktiku, jde však o dvojnásob netransparentní politickou kampaň, která se vymyká parametrům zákona,“ podotkl Cakl.

Devět stran a koalic

Organizace hodnotila školním hodnocením transparentnost financování kampaní devíti stran, hnutí a koalic, které mají šanci dostat se do Sněmovny. Stanovila osm kritérií, od finančního plánování a průhlednosti výdajů přes přehlednost jejich vykazování a prevenci klientelismu až po přesvědčovací strategie a využití on-line sociálních sítí. Výsledná známka pro kandidující uskupení je průměrem dílčích hodnocení.

Piráti a Starostové dostali od TI známku 1,4, koalice Spolu známku 1,9. Následují Zelení, Přísaha, ČSSD a SPD se známkami od 2,8 do 3,8. ANo si vysloužilo čtyřku, KSČM známku 4,1 a Trikolora se Svobodnými a Soukromníky známku 4,5.

Špatné hodnocení dostaly kampaně, v nichž není jasný ani předběžný rozpočet s rámcovými částkami na různé typy propagace, zapojené PR agentury či taktika kampaně na sociálních sítích, uvedla Jana Stehnová z monitorovacího týmu TI.

„V rámci vykázaných výdajů se letos v předvolebním klání utratí cca 500 milionů korun, ačkoliv spojování do koalic fakticky limituje, kolik strany a hnutí mohou utratit v celku. Zatím kandidáti utratili přes 250 milionů,“ vypočítala Jana Stehnová.

Pozitivní hodnocení měly koalice, které zveřejnily personální složení svých volebních týmů, přehled volebních akcí nebo seznam profilů na sociálních sítích, na nichž působí aktivně agitace v jejich prospěch.

Volby do Poslanecké sněmovny se uskuteční 8. a 9. října.

Hodnocení článku je 74 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Piráti a Starostové

Štítky Transparency International ČR, Piráti a Starostové, kampaň, volby, koalice, ANO 2011, Transparency International, KSČM, Strana svobodných občanů, ODS, TOP 09, KDU-ČSL, Česko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Silvestr Žilka

Piráti mají transparentní kampaň hlavně tím, že přidávají své plakátové výtvory na bilbordy jiných slušných stran.

Čtvrtek, 30. září 2021, 07:46Odpovědět

Nejtransparentnější kampaň mají Piráti se Starosty a koalice Spolu  |  Domácí  |  Drbna.cz

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.