Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Brexit není tragédie, ale naděje

 
čtvrtek, 30. června 2016, 15:05

Zprávy o Brexitu způsobily nebývalou paniku. A teď nemluvím o kolísání finančních trhů, o kterých bylo dopředu zřejmé, že si po zveřejnění výsledků (ať již jakýchkoliv) budou nějaký ten pátek hledat novou rovnováhu. Ta nakonec nemusí vůbec být vzdálená té nedávno minulé, jak naznačují upravené prognózy. Mluvím hlavně o reakcích představitelů některých členských zemí Evropské unie, europolitiků i euroúředníků v bruselské administrativě, jež si okamžitě položili jednoduchou otázku: „Co teď s námi bude?“

Jednoduchá otázka, odpověď je o poznání složitější. Bude totiž záležet hlavně na tom, jak se obě strany (Velká Británie i Evropská unie) k Brexitu postaví. V zájmu Velké Británie je samozřejmě absolvovat co nejhladší odchod, v rámci kterého by země mohla i nadále ekonomicky i politicky stavět na tom dobrém, co v sobě s sebou skýtalo členství v Evropské unii – pohyb zboží, služeb a všem forem kapitálu s co nejnižšími možnými ekonomickými bariérami. V zájmu Evropské unie by mělo být na tyto podmínky přistoupit. To nejhorší, co by se nám všem mohlo stát, by totiž bylo chovat se jako uražený ješita, od kterého odchází nespokojená partnerka a on bezradně kope kolem sebe ve snaze to protějšku co nejvíce znepříjemnit. 

Ačkoliv Velká Británie vyváží víc zboží mimo země Evropské unie než do členských zemí a (a i v dovozu teritoriálně diverzifikuje téměř půl na půl), můžeme na evropském kontinentu identifikovat desetitisíce firem, jejichž ekonomická aktivita roste a padá s obchodem za kanálem La Manche. Minimální bariéry ve vzájemném zahraničním obchodě jsou devízou inteligentních států, které umí jednoduchou matematiku. Zahraniční celní války, po kterých někteří zklamaní a šokovaní zastánci evropské integrace okamžitě volali, nepomohou nikomu. I když… Oprava, jak se to vezme: Pomohou ekonomickým subjektům z rychle rostoucích zemí BRICS, z USA a Kanady, z Latinské Ameriky, z Indie nebo Číny… Všechny tyto země jsou okamžitě připraveny zaujmout místo kteréhokoliv výrobce a dovozce, jemuž cestu na britské trhy zatarasí případná bruselská obchodní bariéra. A pokud budou obchody probíhat jedním směrem, je nasnadě očekávat, že se rozběhnou i druhým, to dá rozum.

Nelžeme si do kapsy, Brexit pro Velkou Británii rozhodně není žádná velká tragédie. Velká Británie je dost velký hráč na to, aby ekonomicky i politicky ustála získanou suverenitu v rozhodování.  Důležitější je, že Brexit nemusí být vůbec žádná tragédie ani pro Evropskou unii. Stačí jen, aby se z argumentů předkládaných kritiky bruselského establishmentu poučila, sestoupila z mramorových věží, na kterých se vytváří myšlenky i evropské direktivy na intervenci do všech transakcí v ekonomice, a začala se opět věnovat tomu, proč byla Evropská unie vytvořena: aby mohli lidé pracovat, cestovat a obchodovat bez zbytečných bariér způsobených nejrůznějšími výmysly v takzvaném veřejném, nebo jiném zájmu. To mi bude úplně stačit. 

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Podle Zemana Britové i po referendu setrvají v Evropské unii

čtvrtek, 2. června 2016, 18:46

Prezident Miloš Zeman tvrdí, že Velká Británie v červnovém referendum rozhodne o setrvání v Evropské unii. Výsledek podle něj...

Rakouský prezident se sejde se Sobotkou, studenty i podnikateli

úterý, 12. dubna 2016, 10:55

Rakouský prezident Heinz Fischer dnes bude v Praze jednat s premiérem Bohuslavem Sobotkou, navštíví Rakouské gymnázium v...

V noci někdo poškodil desítky čínských vlajek v pražských ulicích

sobota, 26. března 2016, 10:29

V noci někdo tmavou barvou poškodil desítky čínských vlajek, které jsou po Praze rozmístěny v souvislosti s nadcházející...

Aktivisté při návštěvě prezidenta Číny vyvěsí billboard dalajlamy

sobota, 26. března 2016, 09:18

Aktivisté ze Spolku pro výstavbu sochy Václava Havla hodlají umístit po dobu návštěvy čínského prezidenta v Česku u Evropské...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • KOMENTÁŘ: Hrdina nebo oběť? Aneb názorová...

  • (NE)OBYČEJNÍ: Díky Beátce máme spokojenější...

  • Za invazi v srpnu 1968 mohou Ukrajinci,...

  • VIDEO: Radikální aktivista si vysloužil...

Reklama
 
 

O čem píšou další Drbny

U Třeboně se srazil vlak s autem. Řidiče převezli do budějcké nemocnice

U Třeboně se v neděli kolem čtvrté hodiny odpoledne srazil vlak s osobním autem. Zraněný řidič byl převezen do budějcké nemocnice. Nikdo další zraněn nebyl.

Budějcká Drbna

TIPY NA TÝDEN: Výročí 50 let od okupace, swing na Zelňáku a Petrově, Prago union a Slovácké hody v Jundrově

21. srpna si připomeneme 50 let od okupace Československa, kdy na naše území vstoupily státy Varšavské smlouvy. Tato událost stojí za připomenutí na vlastní oči i uši. A do dob dřívějších se můžete třeba i protančit.

Brněnská Drbna

Během spánku je okradl o 300 tisíc korun

Zatímco majitelé domu v satelitní zástavbě v Turnově spokojeně spali, do domu se jím za pomocí vrtáku vloupal zloděj. Způsobil škodu přibližně za 300 tisíc korun.

Liberecká Drbna

Při nehodě motorkáře s osobním autem shořely oba stroje, motorkář se zranil

Nehodu řešili v neděli vpodvečer policisté na Šumpersku, šlo o střet motorkáře s osobním autem. Oba prostředky začaly po nehodě hořet.

Olomoucká Drbna

V potoce u Žďáru hynou kvůli suchu raci. Odborníci se je snaží zachránit stěhováním

Pracovníci Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Žďárské vrchy se snaží zachránit raky říční v takřka vyschlém Honzovském potoce u Žďáru nad Sázavou. Někteří už uhynuli, živí končí v nedalekých rybnících. Živočichy smějí přemísťovat jen odborníci. Laik by mohl zaměnit ohroženého raka říčního za jiný druh přenášející račí mor, což by vedlo k naprosté decimaci račí populace, řekl ředitel regionálního pracoviště Správy CHKO Žďárské vrchy Václav Hlaváč.

Jihlavská Drbna

Fenomén jménem sdílení kol. Růžové bicykly zaplavují Českou republiku

Potřebujete se přesunout po městě, nepreferujete MHD a zároveň chcete udělat alespoň něco málo pro své zdraví. Pokud vám je tahle situace povědomá, tak je velmi pravděpodobné, že jste i vy už využili sdílených kol. Ta najdete v řadě větších měst v tuzemsku. Jejich největším provozovatelem je společnost Rekola, která si na nezájem o jejich nemůže stěžovat.

Hradecká Drbna