Počasí dnes25 °C, zítra26 °C
Pondělí 29. dubna 2024  |  Svátek má Robert
Bez reklam

Kolik nás stojí čekání v dopravní zácpě? Řidiči pročekají desítky milionů…

Naplánujete si cestu mezi bodem A a bodem B. Blížíte se k cíli. A najednou kolona. A vy čekáte, čekáte, čekáte… Kolik takové čekání stojí? To se na konkrétním příkladu jedné uzavírky pokusili demonstrovat analytici Centra ekonomických a tržních analýz (CETA).

Jako bernou minci pro výpočet vzali dopravní uzavírku silnice č. I/3 za obcí Miličín (neplést si s pár kilometrů vzdálenou dopravní uzavírkou v obci Olbramovice). U Miličína byl, kvůli úpravě vozovky, provoz celkem 18 dní řízen kyvadlově s využitím semaforu. To způsobilo dlouhé dopravní kolony.

ČTĚTE TAKÉ: Zácpy na silnicích při rekonstrukcích a uzavírkách? Podle ministerstva vše v nejlepším pořádku

Náklady řidičů v těchto kolonách byly kalkulovány s využitím těchto faktů:

  • Celkové trvání dopravní komplikace: 14.5. až 31.5.2018 (18 dní)
  • Průměrná obsazenost aut v ČR: 1,36 řidiče na auto
  • Mediánová mzda 2017: 25 283 Kč/měsíčně (150 Kč/hod.)
  • Průměrně 18 767 aut denně projede tímto úsekem, z toho dle zprůměrovaných statistik o aktuální dopravní situaci (Google Traffic):
    • 14 158 vozidel/den v čase 6:00 až 18:00: Průměrná doba zpoždění 22 minut
    • 2 917 vozidel/den v čase 18:00 až 22:00: Průměrná doba zpoždění 9 minut
    • 1 692 vozidel/den v čase 22:00 až 6:00: Zpoždění nekalkulováno

Výpočet byl proveden jako násobek počtu dní oprav s váženými náklady průměrného dne, který byl kalkulován jako:

  • Průměrný den = počet vozidel v jednotlivých časových úsecích * čas navíc v koloně dle jednotlivých časových úseků * počet lidí v jednom autě * hodinová mzda

K přímým nákladům na veřejnou zakázku opravy silnice je tedy nutné připočítat další (společenské) náklady, které tato uzavírka jednotlivým členům společnosti přináší. Velmi střídmý odhad kalkuluje, že náklady na čekání ve frontě po dobu uzavírky činí zhruba 20 milionů Kč. Pokud bychom přijali fakt, že na hlavním tahu mezi Prahou a českými Budějovicemi (dále Rakouskem a jižní Evropou) je vytíženost v autech vyšší než průměrná (tj. v autě sedí třeba minimálně dva pasažéři), že hodinová mzda pasažérů není mediánová, ale třeba spíše nadprůměrná, a že v čase dopravní špičky se v koloně pohybují spěchající lidé, jejichž náklady ušlé příležitosti jsou vyšší, vyčíslení nákladů by vyšlo významně výše. K tomu bychom mohli počítat další náklady, třeba dopady na životní prostředí čekajících aut v obci Miličín.

Když si promítnete do mapy, kolik je v České republice v každém dni kolon, uzavírek a dopravních komplikací, číslo, které pročekají, je dosti významné.  

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky doprava, kolona, čekání, CETA, silnice, Centrum ekonomických a tržních analýz (CETA), Miličín, mzda, Česko, Evropa, Rakousko, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Kolik nás stojí čekání v dopravní zácpě? Řidiči pročekají desítky milionů…  |  Domácí  |  Drbna.cz

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.