Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekSobota, 20. září 2025, 00:03
Na českých silnicích se v roce 2024 stalo 92 217 dopravních nehod. I když je to o tři procenta méně než v předchozím roce, bilance je stále vážná – 438 usmrcených, přes 25 tisíc zraněných a škody za téměř osm miliard korun. Podle Policie ČR stojí za většinou nehod opakující se chyby řidičů.
Právě nevěnování se řízení, telefonování, nastavování navigace nebo dokonce jídlo za volantem způsobily na českých cestách podle statistik policie nejvíce dopravních nehod.
I krátký okamžik nepozornosti při rychlosti 90 km/h znamená, že auto ujede bez reakce řidiče 25 metrů. Rozdíl mezi včasnou reakcí a nehodou s vysokými náklady se tedy odvíjí jen od několika vteřin pozornosti. A přestože povinné ručení pokrývá škody, které takovou jízdou způsobíte, opravu vašeho auta si bez havarijního pojištění hradíte sami.
Používejte handsfree, nastavte navigaci ještě před jízdou a při únavě si dopřejte přestávku. Moderní auta vám se soustředěním pomůžou, protože jsou vybaveny systémy, které sledují jízdní pruhy, upozorní na vybočení nebo dokážou nouzově brzdit, pokud nereagujete včas.
Některé systémy dokonce rozpoznají, pokud se příliš často nedíváte na cestu, a varují vás před ztrátou koncentrace. Jsou výborným pomocníkem, ale nenahradí vaši pozornost – odložený mobil a plná soustředěnost zůstávají tou nejlepší prevencí.
Riskantní manévry na nepřehledných úsecích, podcenění vzdálenosti či výkonu auta patří mezi nejčastější příčiny čelních srážek. Právě tyto nehody končí těžkým zraněním nebo dokonce smrtí, a to ve více než 40 % případů.
Nejčastěji se stávají na okresních silnicích při předjíždění kamionů nebo pomalejších aut. Při rychlosti 90 km/h potřebujete k bezpečnému předjetí minimálně 300 metrů volné cesty, což je vzdálenost, kterou mnozí řidiči podcení.
Krátká, nekontrolovatelná ztráta vědomí, která trvá od zlomku vteřiny do několika vteřin – během mikrospánku mozek „vypne“, ačkoli oči mohou zůstat otevřené.
Za volantem vzniká zejména tehdy, když tělo bojuje s únavou – při dlouhých monotónních jízdách, v noci nebo při nedostatku spánku. Až 22 % českých řidičů už mikrospánek za volantem někdy zažilo. Mikrospánek se může týkat každého řidiče, bez ohledu na věk či zkušenosti.
Riziko mikrospánku za volantem se zvyšuje při pravidelné práci na směny, po těžkých jídlech nebo po konzumaci alkoholu či léků na zklidnění.
Proto si raději každé dvě hodiny dejte přestávku, při delších cestách se střídejte za volantem a nikdy neřiďte, pokud cítíte únavu. Pozor, káva či energetický nápoj pomohou jen krátkodobě – jediným účinným řešením je odpočinek nebo spánek.
Podle statistik Policie ČR sice nepřiměřená rychlost tvoří menší podíl nehod, ale až každá třetí smrtelná nehoda je s ní přímo spojena.
Stejně rizikové je také agresivní chování – typicky se projevuje neustálým „lepením se na zadek“, častým blikáním dálkovými světly, riskantním předjížděním, náhlým brzděním před jiným vozidlem nebo snahou „vytlačovat“ auto z pruhu. Jedná se o projevy, které neohrožují jen řidiče samotného, ale vytvářejí stres a riziko řetězových nehod pro všechny ostatní.
Pokud se stanete svědkem extrémně agresivní jízdy, která bezprostředně ohrožuje provoz, můžete volat 158 nebo 112. Policie ČR taková oznámení přijímá – je však důležité přesně popsat situaci, místo a směr jízdy. Je třeba také zachovat klid a držet si odstup.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám