Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

KOMENTÁŘ: Veřejná doprava v Praze – Tondové Blaníkové u koryta, nebo chytré a funkční řešení?

 
pondělí, 23. ledna 2017, 09:57

Veřejná doprava je klíčová pro rozvoj českých měst. Nejpalčivější je tento systém v Praze, kde statisíce lidí každý den nasedají do aut a tráví hodiny v zácpách, protože veřejná doprava jim pohříchu nenabízí adekvátní komfort dopravní obslužnosti. Magistrát problém přiznává a slibuje nápravu. Fajn. Ale plánování konceptu moderní veřejné dopravy by mělo být v rukou skutečných odborníků, nikoliv samozvaných odborníků s pochybnou historií z projektu Opencard.

Indicie naznačují, že právě tohle se děje a že se kolem nepochybně lukrativního projektu pohybují staří známí šíbři. Jednu z klíčových úloh v nově vznikající pracovní skupině má hrát konzultant Martin Procházka – nejedná se samozřejmě o olympijského vítěze z hokejového Nagana, ale o manažera přímo spjatého s neúspěšným projektem Opencard nebo rozpačitém rozvoji karetních projektů v dalších českých městech.

Byla by velká chyba, kdyby nástup užitečných technologií vedení Prahy zneužilo pro předražené projekty. Obyvatelé a návštěvníci Prahy mají na veřejnou dopravu v aglomeraci ty nejvyšší nároky. Intenzivní propojení hlavního města a Středočeského kraje, zejména ranní a odpolední špička, totiž vytváří vysoké požadavky na funkční dopravní obslužnost – jen pokud budou příměstské autobusy a vlaky dobře fungovat ve spolupráci s městskou hromadnou dopravou, nebudou statisíce lidí každé ráno odemykat auta a vydávat se na cestu do práce po poddimenzovaných, přecpaných silnicích.

Koncept integrované regionální dopravy v Praze by měl využívat nejmodernější technologie a díky nim snižovat náklady na využívání veřejné dopravy, nejen ty finanční! Použít autobus nebo vlak musí být stejně snadné, jako vzít klíčky od auta a nastartovat – potřebuji někam jet, vidím autobus, nastoupím, zaplatím pohodlně bezkontaktně kartou nebo mobilem. Nestarám se o tarify, pásma, shánění papírových lístků od nepříjemných trafikantek nebo netrávím hodiny ve frontě na oficiální dopravní kartu vydávanou v úřední hodiny na přepážce magistrátu. Neřeším jazykovou bariéru při studiu cenových předpisů psaných miniaturním písmem. Prostě nastoupím a jedu.

Změna dopravy potřebuje změnu myšlení. Z tunelu jménem Opencard v podobě drahé a hloupé plastové kartičky neuděláte zázrak tím, že založíte honosně znějící pracovní skupinu a přebarvíte kartu nazeleno se silným politickým PíáRkem v zádech. Dočkáme se moderní veřejné dopravy v Praze?

Napsal Lukáš Dvořák | Foto DPP – Petr Hejna
 


 

Kam dál?

KOMENTÁŘ: Převáží model černé pleti nad akční nabídkou Lidlu? Ale...

středa, 4. ledna 2017, 20:35

„Co mám říct svému malému klukovi, který se rozbrečel... bál se bubáka. Když mu vysvětlujeme ‚neboj se, na obrázku je...

Do roku 2017 hodně zdraví, spokojenosti a šťastnou ruku u voleb!

pondělí, 2. ledna 2017, 19:49

Rok 2016 to má za sebou. Co jste měli letos v plánu a nestihli doteď, již zřejmě „spadlo“ do úkolníčku v diáři s rokem 2017....

KOMENTÁŘ: Poloprázdný prezident připil poloplnou sklenicí

pondělí, 26. prosince 2016, 19:35

Miloš Zeman se ve svém vánočním projevu zabýval věcmi, které se povedly, ale i problémy, které ho velice trápí. Jedno je však...

GLOSA: Nezakouřenou bundu nechci měnit za svobodu

středa, 14. prosince 2016, 10:46

Poslanecký návrh o zákazu kouření v restauracích a na dalších místech sice ještě neprošel senátem, ale už nyní rezonuje v českých...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Jihostroj podlehl v Liberci Dukle. Série je srovnaná

Tříhodinová dramatická bitva Jihostroje skončila v Liberci prohrou. Jihočeští volejbalisté podlehli Dukle o dva body ve zkráceném setu a Liberečákům se tak podařilo dorovnat sérii. Další zápas se hraje v Budějcích už tuto sobotu.

Budějcká Drbna

VIZUALIZACE: Jak bude vypadat poslední zóna Nové Zbrojovky? Investor představil návrhy

Developerská společnost CPI představila návrhy na podobu poslední zónu obřího projektu Nové Zbrojovky. Komplex budov vznikne na místě starých zbrojováckých závodů. CPI spouští i hlasování, které ukáže, jakému využití a podobě by dali Brňané přednost. Na vlastní oči si veřejnost mohla aktuální podobu areálu prohlédnout v rámci akce Open House Brno 2019.

Brněnská Drbna

Havlín rozhodl v prodloužení a Tygři vítězí. Finále je srovnáno

Dramatické čtvrté finále pro sebe v prodloužení urvali liberečtí Bílí Tygři. Ti mohli vyhrát už v základní hrací době, jenže o jednobrankové vedení přišli v úplném závěru základní hrací doby. V prodloužení ale rozhodl překvapivý střelec, od modré se trefil Tomáš Havlín a finálová série se do Liberce stěhuje za stavu 2:2.

Liberecká Drbna

Šternberský klášter chystá stálou expozici i zážitkové prohlídky

V rámci zahájení turistické sezony ve Šternberském klášteře bude otevřena stálá expozice s názvem Šternberk ve vzpomínkách. Po celý duben bude Handkeho spolek realizovat zážitkové prohlídky kláštera.

Olomoucká Drbna

Dosud vítězní Gladiátoři v sobotu opět před domácím publikem. V televizním duelu vyzvou Alligators

Jihlava hlásí fotbalový svátek! Ve 4. kole Paddock ligy se na domácím hřišti na stadionu FC Vysočina v televizním zápase střetnou Gladiators s Brnem Alligators. Bitva ve skupině Východ startuje v sobotu v 11:45 a slibuje skvělou podívanou.

Jihlavská Drbna

Uctění památky Karla Šimka

V úterý 30. dubna bude u kruhového objezdu mezi ulicemi Šimkova a Akademika Bedrny uctěna památka Karla Šimka – člena královéhradeckého Junáka a Sokola, který během okupace pokračoval s II. skautským oddílem v ilegální činnosti.

Hradecká Drbna