Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

KOMENTÁŘ: Veřejná doprava v Praze – Tondové Blaníkové u koryta, nebo chytré a funkční řešení?

 
pondělí, 23. ledna 2017, 09:57

Veřejná doprava je klíčová pro rozvoj českých měst. Nejpalčivější je tento systém v Praze, kde statisíce lidí každý den nasedají do aut a tráví hodiny v zácpách, protože veřejná doprava jim pohříchu nenabízí adekvátní komfort dopravní obslužnosti. Magistrát problém přiznává a slibuje nápravu. Fajn. Ale plánování konceptu moderní veřejné dopravy by mělo být v rukou skutečných odborníků, nikoliv samozvaných odborníků s pochybnou historií z projektu Opencard.

Indicie naznačují, že právě tohle se děje a že se kolem nepochybně lukrativního projektu pohybují staří známí šíbři. Jednu z klíčových úloh v nově vznikající pracovní skupině má hrát konzultant Martin Procházka – nejedná se samozřejmě o olympijského vítěze z hokejového Nagana, ale o manažera přímo spjatého s neúspěšným projektem Opencard nebo rozpačitém rozvoji karetních projektů v dalších českých městech.

Byla by velká chyba, kdyby nástup užitečných technologií vedení Prahy zneužilo pro předražené projekty. Obyvatelé a návštěvníci Prahy mají na veřejnou dopravu v aglomeraci ty nejvyšší nároky. Intenzivní propojení hlavního města a Středočeského kraje, zejména ranní a odpolední špička, totiž vytváří vysoké požadavky na funkční dopravní obslužnost – jen pokud budou příměstské autobusy a vlaky dobře fungovat ve spolupráci s městskou hromadnou dopravou, nebudou statisíce lidí každé ráno odemykat auta a vydávat se na cestu do práce po poddimenzovaných, přecpaných silnicích.

Koncept integrované regionální dopravy v Praze by měl využívat nejmodernější technologie a díky nim snižovat náklady na využívání veřejné dopravy, nejen ty finanční! Použít autobus nebo vlak musí být stejně snadné, jako vzít klíčky od auta a nastartovat – potřebuji někam jet, vidím autobus, nastoupím, zaplatím pohodlně bezkontaktně kartou nebo mobilem. Nestarám se o tarify, pásma, shánění papírových lístků od nepříjemných trafikantek nebo netrávím hodiny ve frontě na oficiální dopravní kartu vydávanou v úřední hodiny na přepážce magistrátu. Neřeším jazykovou bariéru při studiu cenových předpisů psaných miniaturním písmem. Prostě nastoupím a jedu.

Změna dopravy potřebuje změnu myšlení. Z tunelu jménem Opencard v podobě drahé a hloupé plastové kartičky neuděláte zázrak tím, že založíte honosně znějící pracovní skupinu a přebarvíte kartu nazeleno se silným politickým PíáRkem v zádech. Dočkáme se moderní veřejné dopravy v Praze?

Napsal Lukáš Dvořák | Foto DPP – Petr Hejna
 


 

Kam dál?

KOMENTÁŘ: Převáží model černé pleti nad akční nabídkou Lidlu? Ale...

středa, 4. ledna 2017, 20:35

„Co mám říct svému malému klukovi, který se rozbrečel... bál se bubáka. Když mu vysvětlujeme ‚neboj se, na obrázku je...

Do roku 2017 hodně zdraví, spokojenosti a šťastnou ruku u voleb!

pondělí, 2. ledna 2017, 19:49

Rok 2016 to má za sebou. Co jste měli letos v plánu a nestihli doteď, již zřejmě „spadlo“ do úkolníčku v diáři s rokem 2017....

KOMENTÁŘ: Poloprázdný prezident připil poloplnou sklenicí

pondělí, 26. prosince 2016, 19:35

Miloš Zeman se ve svém vánočním projevu zabýval věcmi, které se povedly, ale i problémy, které ho velice trápí. Jedno je však...

GLOSA: Nezakouřenou bundu nechci měnit za svobodu

středa, 14. prosince 2016, 10:46

Poslanecký návrh o zákazu kouření v restauracích a na dalších místech sice ještě neprošel senátem, ale už nyní rezonuje v českých...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

DRBNA HISTORIČKA: Kdy jste byli naposled na Schmerlingově třídě?

Každý, kdo kdy projížděl Žižkovkou, míjel stejnojmenná kasárna nebo monumentální budovu bývalého Podniku výpočetní techniky. V jejich okolí se ale nachází i další zákoutí, která by neměla uniknout naší pozornosti.

Budějcká Drbna

Brno dokončuje úpravu rezidentního parkování. Od spuštění systému ještě nepadla jediná pokuta

Brno dokončuje úpravu pravidel rezidentního parkování tak, aby vyhovělo říjnovým připomínkám kraje. Součástí úprav je nový ceník, který mají definitivně schválit radní na mimořádném pondělním zasedání. Město postup konzultuje s krajským úřadem, sdělil Radek Štěpánek z tiskového oddělení magistrátu. Ač systém rezidentního parkování začal v Brně fungovat 1. září, stále kvůli nedostatečné funkčnosti softwaru nepadla jediná pokuta za neoprávněné parkování.

Brněnská Drbna

Vykradl desítky aut, domů i chatek, navíc dlužil dceři na výživném

Jako zdroj obživy si devětadvacetiletý muž zvolil krádeže. Během několika měsíců se dotyčný vloupal na desítky míst a způsobil téměř půlmilionovou škodu.

Liberecká Drbna

Parčík Na Letné v Olomouci má nového anděla. Sochař ho městu věnoval

Včera v šest hodin večer byla v parčíku Na Letné na Lazcích v Olomouci slavnostně odhalena socha anděla, kterou městu zdarma věnoval olomoucký výtvarník Václav Lemon.

Olomoucká Drbna

Notorický tazatel zasílá na jihlavský magistrát stovky dotazů ročně. Jejich vyřízení stojí 500 tisíc

Hodně zvědavý je tazatel, který na jihlavský magistrát stihl jen za letošní rok zaslat 124 žádostí, které obsahovaly celkem 246 dotazů. Doteď jste si možná mysleli, že to může být kratochvíle nudícího se jedince, úsměv však ztrácíme po zjištění, že vyřízení těchto dotazů vyjde na 500 tisíc korun ročně.

Jihlavská Drbna

Královéhradecký kraj chce vambereckou krajku na seznamu UNESCO

Královéhradecký kraj požádá ministerstvo kultury o zapsání vamberecké krajky na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR. Dohodli se na tom hejtman Jiří Štěpán (ČSSD) a starosta Vamberka Jan Rejzl, řekl dnes Lukáš Vaníček z kanceláře hejtmana. Tradice vamberecké krajky je založena na čtyřsetleté historii tamního krajkářství, které do českých zemí přinesla belgická šlechtična Magdalena Grambová.

Hradecká Drbna