Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Vady zájezdu reklamujte co nejdříve

 
pátek, 16. srpna 2019, 13:05

Stejně jako každá jiná služba musí i zájezd proběhnout podle uzavřené smlouvy. Ubytování musí mít správný počet hvězdiček, moře být tak blízko, jak bylo napsáno v katalogu, a chybět nesmí ani slíbený bazén. Je-li cokoliv v nepořádku, je třeba reklamovat vady u cestovní kanceláře. Jaké nároky mají spotřebitelé a co si mají pohlídat?

Cestovní kancelář jako pořadatel zájezdu odpovídá za to, že zájezd bude v souladu s uzavřenou smlouvou, ať už má konkrétní služby poskytovat kdokoliv. Reklamovat proto lze přímo u ní, ale také u případného zprostředkovatele. „Pokud nebyla sepsána smlouva, musíte obdržet písemné potvrzení o zájezdu. Při domlouvání dovolené je důležité dbát na to, aby vše, co pracovníci cestovní kanceláře přislíbili ústně, bylo uvedeno ve smlouvě či jiném písemném dokumentu,“ upozorňuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Jestliže zájezd neprobíhá podle ujednání, má cestovní kancelář povinnost zajistit nápravu. Předně se musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, kdy se rozdíl v ceně zákazníkovi vrací. Naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého. Jedná-li se o vadu podstatnou (třeba objednaný hotel s nadstandardním sportovním areálem se teprve buduje) a navrhované náhradní řešení není srovnatelné s tím, co bylo sjednáno ve smlouvě, může zákazník pokračování zájezdu odmítnout a nechat se dopravit zpět domů.

Důležité je neotálet. Jakýkoliv problém je zapotřebí reklamovat na místě, jinak nevznikne právo na slevu. Zákazník by měl upozornit svého delegáta, že situace je odlišná od uzavřené smlouvy, a požadovat okamžitou nápravu nebo alespoň vystavení písemného dokladu o uplatněné reklamaci. „Ke zjednání nápravy na místě určete lhůtu. Nečinnost cestovní kanceláře či delegáta vás pak opravňuje si potřebná opatření zařídit sami a vzniklé náklady předložit cestovní kanceláři k úhradě – například příplatek za přestěhování do pokoje s výhledem na moře. Veškeré vytýkané nedostatky si nafoťte nebo natočte. Jako důkaz může posloužit také svědectví dalších účastníků zájezdu,“ radí Eduarda Hekšová.

U vad, se kterými se toho moc nenadělá, zbývá pouze právo na finanční kompenzaci. Při určování výše slevy se lze orientovat podle takzvané frankfurtské tabulky slev, kterou užívají při rozhodování zejména německé soudy. Podle ní by například u chybějícího bazénu bylo možné požadovat slevu 10 až 20 % a u nižší třídy dopravního prostředku až 15 % z ceny zájezdu.

Pokud nikdo nevyřešil problém v přiměřené lhůtě na místě, zákazník by měl po návratu domů podat písemnou reklamaci s nárokem na slevu. Na vyřízení reklamace má cestovní kancelář 30 kalendářních dnů. Pokud obchodník reklamaci zamítne, nezbývá než nárok na slevu uplatnit u soudu nebo řešit spor mimosoudní cestou, například přes službu smírného řešení sporů VašeStížnosti.cz nebo službu mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci.

Kromě slevy lze vůči pořadateli zájezdu uplatnit navíc i nárok na náhradu škody, kupříkladu na proplacení již vyřízených víz u nečekaně zrušeného zájezdu. Cestovní kancelář musí kompenzovat také újmu za narušení dovolené, která může vzniknout podstatným zkrácením nebo úplným zmařením zájezdu. Jedná se o takzvanou ztrátu radosti z dovolené. „Máte-li již nahlášenou dovolenou u zaměstnavatele a cestovní kancelář posune termín konání zájezdu tak, že se ho nebudete moci zúčastnit, budete mít právo na náhradu újmy za narušení dovolené, i když budete muset od smlouvy o zájezdu z důvodu změny termínu odstoupit,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

Poradna dTestu se každoročně setkává s desítkami případů nespokojených klientů cestovních kanceláří. „Nejčastěji se na nás lidé obracejí se stížnostmi na nízkou kvalitu ubytovacího zařízení, například ubytování v horším hotelu, chybějící připlacený výhled na moře, špínu a hmyz v pokojích, neodpovídající stravu, zápach, hluk, nefunkční klimatizaci. Častou námitkou turistů je také nadsazený počet hvězdiček hotelu,“ vyjmenovává příklady Eduarda Hekšová. Hodně stížností se týká také dopravy – změny času odletu, zpoždění, ztráty zavazadel či odepření nástupu na palubu letadla.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Český klubový fotbal bude mít jediný tým ve skupině po pěti letech

pátek, 16. srpna 2019, 12:58

Český klubový fotbal zažil ve čtvrtek nejčernější večer za posledních pět let. Premiérově od roku 2014 vypadly v jeden den z...

FOTO: Žaloba kraje na národní park a ministerstvo? Akt zoufalství,...

pátek, 16. srpna 2019, 10:18

Kůrovec. Žádné slovo nebudí na Šumavě v posledních dnech tolik emocí. Jak jsme informovali minulý týden, Jihočeský kraj podal...

Adam Ondra vybojoval v Japonsku titul mistra světa

čtvrtek, 15. srpna 2019, 14:53

Adam Ondra potřetí mistrem světa! Fenomenální brněnský lezec dnes odpoledne vybojoval titul mistra světa v lezení na obtížnost. V...

Za deset let by mohlo v Česku jezdit až 90 tisíc aut na vodík

čtvrtek, 15. srpna 2019, 14:38

V České republice by v roce 2030 mohlo jezdit 60 tisíc až 90 tisíc aut na vodíkové články. V současnosti tu kvůli absenci...

 
 
 

O čem píšou další Drbny

Archeologové našli na Karlově Hrádku stopy pravěkého osídlení

Archeologové našli na zřícenině Karlův Hrádek, kterou před rokem 1357 založil Karel IV., pozůstatky staršího, pravděpodobně až pravěkého osídlení. Hluboká nad Vltavou, které kulturní památka patří, zde chce vybudovat archeopark a nabízet i 3D prohlídky.

Budějcká Drbna

Na Brněnsku řádili sprejeři

Velmi produktivní byli sprejeři na Brněnsku v noci ze středy na čtvrtek. Svou tvorbou poničili hned tři místa.

Brněnská Drbna

Nehoda u Jítravy má druhou oběť. Při převozu do nemocnice zemřel spolujezdec

Dva lidé zemřeli a jeden utrpěl těžké zranění při dnešní odpolední nehodě u Jítravy. Dodávka na silnici 13 narazila do stromu. Jeden člověk zemřel na místě, další při převozu do nemocnice.

Liberecká Drbna

Soud zprostil muže z přípravy požáru haly textilu v Olomouci. Nebylo dost důkazů

Olomoucký krajský soud dnes zprostil obžaloby dvojici mužů, která se zodpovídala z přípravy rozsáhlého požáru skladu textilu. Shořel před třemi lety na okraji Olomouce, škoda dosáhla 40 milionů korun. Mohamad Chaito a Radim Král byli obžalovaní z přípravy obecného ohrožení, žalobkyně pro ně žádala osm let vězení. Muži svou vinu po celou dobu popírali. Podle soudu se čin, ze kterého jsou obžalovaní, nepodařilo prokázat. Podezření však podle soudu přetrvává. Rozsudek není pravomocný, žalobkyně si ponechala lhůtu.

Olomoucká Drbna

Jihlavu čeká v pátek šlágr druhé ligy, Vysočina vyzve brněnskou Zbrojovku

Nadcházející 9. kolo FORTUNA:NÁRODNÍ LIGY nabídne jasný magnet. V pátek 20. září od 18:00 hodin je v Jihlavě na programu atraktivní utkání aspirantů na postup a derby duel FC Vysočina vs. Zbrojovka Brno! Důležitou bitvu o „šest“ bodů byste si rozhodně neměli nechat ujít! Přijďte Vysočinu podpořit!

Jihlavská Drbna

FOTO: Vandalové opět úřadovali. Na Biřičce zničili dřevěnou lavičku

Vandalové podpálili na Biřičce dřevěnou lavičku. Situace je o to smutnější, že ani ne metr od ní se nachází ohniště a les. Nicméně lenost vandalů přispěla k tomu, že lavička je zničená.

Hradecká Drbna