Počasí dnes25 °C, zítra26 °C
Pondělí 29. dubna 2024  |  Svátek má Robert
Bez reklam

"Žlutý cirkus" Dana Přibáně projel za 11 let celý svět

Odvážné cestovatelské projekty Dana Přibáně (42) navazují na tradici slavných českých automobilových expedic do dalekých zemí, kterými se proslavili cestovatelé Jiří Hanzelka s Miroslavem Zikmundem či manželé Elstnerovy. Se svým "žlutým cirkusem" Přibáň překonal od roku 2007 navzdory mnoha technickým, organizačním a přírodním komplikacím postupně Hedvábnou stezku, Afriku, Jižní Ameriku i Austrálii a dnes jeho tým dorazí ze své zatím poslední cesty z Indie do Prahy.

"Žlutý cirkus" v současnosti tvoří osm lidí a čtyři vozidla, dva trabanty Egu a Babu, polský Fiat 126p lidově řečený Maluch a Jawa 250 pojmenovaná Anežka. Cílem cest odvážných dobrodruhů je připomenout "velké cesty malých aut" pořádané českými cestovateli v první polovině minulého století.

S nápadem uskutečnit dobrodružnou expedici přišel Dan Přibáň, který se inspiroval cestovatelem Františkem Alexandrem Elstnerem, jenž v první polovině 20. století projížděl Afrikou v aerovkách. Na první cestu se trojčlenná posádka (kromě Přibáně ji tvořil Martin Kozel a Vladislav Růžička) vydala v červenci 2007 ve žlutém Trabantu 601 Kombi z roku 1986, kterého cestovatelé zakoupili za pár korun a pojmenovali ho Egu. Generálka slavného východoněmeckého bakelitového vozu však před expedicí vyšla na desetitisíce. "Kdybychom jeli terénním vozem s pohonem 4x4, znamenalo by to takřka stoprocentní jistotu úspěchu. Cesta malým vozem je ale dobrodružstvím, na které se nezapomíná," uvedl před startem Růžička.

Při dobrodružné cestě pouštěmi střední Asie do nejvýchodnějšího bodu výpravy, uzbeckého Samarkandu, urazila posádka zhruba 15.000 kilometrů a projela 12 zemí Evropy a Asie. Dvoutaktní východoněmecké vozidlo putování zvládlo bez větších problémů, stejně jako jeho posádka a z expedice nazvané Trans National Trabant 2007 byl pořízen dokument Trabantem Hedvábnou stezkou.

Druhou expedici nazvanou Trabantem napříč Afrikou naplánovali cestovatelé ve stopách Františka Vladimíra Foita a Jiřího Bauma, prvních Čechů, kteří v roce 1931 automobilem dojeli z Čech do Kapského Města. Tým okolo Přibáně se rozšířil na čtyři členy a také se rozrostl o jednoho Trabanta, dalšího žlutého kombíka pojmenovaného Babu. Cestovatelé vyrazili v září 2009 a za tři měsíce zvládli ujet 20 tisíc kilometrů a náklady na expedici, která vedla až na Střelkový mys, tedy nejjižnější místo afrického kontinentu, se vyšplhaly na 800 tisíc korun. Z expedice byl pořízen dokument Trabantem napříč Afrikou.

Třetí výpravu, vedoucí do Jižní Ameriky, cestovatelé realizovali v roce 2012 a osmičlenná posádka měla česko-slovensko-polské složení. Expediční vozidla se rozšířila o žlutý Fiat 126p zvaný Maluch a Jawu 250. Přibáňova skupina urazila za čtyři měsíce více než 21 tisíc kilometrů přes šest jihoamerických států od Guyany až po radarovou stanici Moat na nejjižnějším výběžku kontinentu. Z dobrodružného putování cestou necestou přes amazonské pralesy, průsmyky And, pouště i opuštěné dálnice vznikl filmový dokument Trabantem až na konec světa a dvanáctidílný seriál Trabantem Jižní Amerikou.

Předposlední, čtvrtá expedice, byla dosud časově nejdelší. Výprava vedená Přibáněm urazila v roce 2015 za půl roku 15.291 kilometrů po Tichomoří. Devítičlennou posádku, která vyrazila z australského Perthu a pokračovala přes Východní Timor, Indonésii, Malajsii a Thajsko, tentokrát tvořili i dva vozíčkáři.

"Austrálie nám zbyla. My cestujeme ekonomicky. Napřed byla Asie, ta byla nejlevnější, pak o něco dražší Afrika a Jižní Amerika byla dražší než Afrika, ale levnější než Austrálie," vysvětlil Přibáň novinářům před cestou. Filmový dokument z expedice byl pojmenován Trabantem až do posledního dechu, následoval jej seriál Trabantem z Austrálie do Asie.

Na svých cestách musel Přibáňův tým čelit nejednou technickým nástrahám, které souvisely se stářím vozidel a jejich slabými a službu často vypovídajícími motory. Přibáň před letošní výpravou do Indie uvedl, že by tato cesta měla být poslední, protože po jejím absolvování už budou mít trabanti procestovaný celý svět. Ale stejně jako rockeři často ohlašují poslední turné, a pak je jim líto už nehrát, nevyloučil svérázný cestovatel ani další výpravu s trabantem.

Do daleké země jela auta tentokrát lodí, osmičlenná posádka zůstala v mezinárodním složení a její cesta zpět začala v dubnu v jihoindickém městě Koči a pokračovala přes Nepál, kde "žlutý cirkus" pokořil rekordní nadmořskou výšku 5300 metrů, Čínu, Uzbekistán, Kazachstán, Rusko a Ukrajinu zpět do ČR. Na trase dlouhé přes 17 tisíc kilometrů se trabantům ani tentokrát nevyhnuly technické potíže, a tak se cestovatelé notně zapotili při hašení hořícího alternátoru nebo opravě brzd.

Autoři | Foto tamazpet.transtrabant.cz

Štítky Dan Přibáň, Trabant, svět, cestování, cestovatel, cirkus, Afrika, Austrálie, Jižní Amerika, Indie, Miroslav Zikmund, Jiří Hanzelka, Hedvábná stezka, Asie

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

"Žlutý cirkus" Dana Přibáně projel za 11 let celý svět  |  Domácí  |  Drbna.cz

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.