Průzkum Ipsos: ChatGPT vyzkoušelo 56 procent Čechů, o polovinu víc než loni

Autoři | Foto pixabay.com

Nejrozšířenější platformu umělé inteligence (AI) ChatGPT vyzkoušelo 56 procent Čechů, což je o polovinu více než loni a o 35 procentních bodů více, než před dvěma lety. Zhruba pětina populace tak má s ChatGPT novou nedávnou zkušenost. Vyplývá to z říjnového průzkumu agentury Ipsos mezi 1220 respondenty staršími 15 let.

Zvýšil se také podíl Čechů, kteří využili další systémy umělé inteligence. Například zkušenost s nástrojem Microsoftu Bing, respektive Copilot se za poslední rok zvýšila z 19 na 22 procent, u Google Bard/Gemini to bylo ze 14 na 27 procent a grafickou platformu Canva vyzkoušelo 17 procent Čechů, o šest procentních bodů meziročně více.

Podle moderátora Václava Moravce, který působí na Ústavu formální a aplikované lingvistiky MFF UK v Praze, ChatGPT a další modely změní fungování mediální komunikace. Je to dáno jejich integrací do běžných aplikací, jako je Messenger nebo vyhledávač Google. Lidé přitom nerozlišují, zda jde o ChatGPT nebo jiné chatovací systémy. „Velké jazykové modely už nejsou pouze prostředníkem a cestou, ale stávají se autonomním komunikačním nástrojem," uvedl Moravec.

Za poslední rok zároveň klesl podíl lidí, kteří použili ChatGPT jen ze zvědavosti, z 86 na 75 procent. Naopak na 79 procent vzrostl podíl těch, kteří službu využili, aby se dozvěděli něco nového. Podle Michala Kormaňáka z Ipsosu Češi přestávají AI vnímat jako sci-fi a jejich důvěra k technologiím roste, především u mladé generace. Naproti tomu důvěra k médiím stagnuje nebo padá. Budoucnost tak vidí v hybridních modelech, kdy živí novináři budou využívat nebo doplňovat ověřený obsah vytvořený pomocí AI.

Agentura ČTK začala podle šéfredaktorky Radky Matesové Markové s automatizovanými formáty už v 90. letech například při tvorbě souhrnů. Zlom nastal v roce 2018, kdy ČTK nasadila základní výsledkové volební zpravodajství. Od roku 2020 pak AI generuje zprávy o cenách benzinu, statistikách dopravních nehod, kurzech nebo výsledcích loterijních her. Všechny zprávy prochází editorskou kontrolou. Dosud agentura vydala 6500 textů generovaných AI. Pro využití AI má stanovená redakční pravidla v Kodexu ČTK, která mimo jiné zakazují generování obrazu prostřednictvím AI.

Několikrát týdně používá AI modely 36 procent lidí, což je o devět procentních bodů více než loni. Zhruba 30 procent má přitom z AI pozitivní pocit a 39 procent negativní. Více než šest z deseti lidí je ohromeno tím, co AI dokáže. Polovina si ale myslí, že může být nebezpečná, a polovina se bojí, že AI lidi špehuje. Třetina lidí volá po úplném zákazu AI ve vojenském nasazení včetně smrtících účelů, čtvrtina by zakázala AI jako nástroj pro generování obrazu a zvuku.

Používání AI ve firmách podle Jitky Němečkové z Asociace strategické komunikace a vztahů s veřejností v praxi předběhlo nastavování pravidel pro její nasazování. Podle ní například 91 procent podniků povoluje AI v komunikaci a 71 procent ji využívá pro tvorbu obsahu. Jen 39 procent podniků má ale nastavený etický rámec pro AI.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ČR, média, AI, společnost, průzkum

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.