Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekDnes, 11:00
Léto, slunce, cyklostezky plné výletníků a pivo po cestě. Pro řadu Čechů klasický scénář, který ale může skončit tragicky. Cyklisté pod vlivem alkoholu stáli za více než čtvrtinou nehod. Přestože je u nás nulová tolerance, řada lidí ji ignoruje. Výsledek? Vyšší riziko, vážná zranění a desítky mrtvých.
„Jízda na kole po pár pivech se může zdát jako neškodná tradice. Jenže statistiky mluví jasně: opilý cyklista má až 20× vyšší pravděpodobnost, že způsobí nehodu, než řidič auta se stejnou hladinou alkoholu,“ upozorňuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti. A čísla za loňský rok jsou alarmující. V posledních pěti letech u 28 % nehod způsobených cyklisty, byli cyklisté pod vlivem alkoholu. V případě cyklistů na elektrokole v posledních dvou letech se jedná dokonce o 32 % nehod. V letech 2023 a 2024 Policie ČR také sleduje samostatně elektrokoloběžky. U těchto dopravních prostředků bylo dokonce téměř 41 % řidičů pod vlivem alkoholu. Ve více než polovině případů přitom měli viníci v krvi přes 1,5 promile alkoholu – tedy zhruba tolik, co odpovídá čtyřem až pěti pivům.
„Lidé často nevnímají kolo jako dopravní prostředek, který by mohl ublížit. Ale ať při cestě do práce, tak i odpolední rekreační projížďce je podle zákona cyklista řidičem – byť nemotorového vozidla – a platí pro něj stejná pravidla jako pro ostatní,“ vysvětluje Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.
Pod vlivem alkoholu cyklisté hůř udrží rovnováhu, zhoršuje se jim zrak i orientace, jejich jízda je hůře předvídatelná a reakce jsou pomalé. Když navíc nemají přilbu a nejsou dobře vidět, stávají se doslova jedoucími časovanými bombami.
A nejde jen o kola. Zákaz alkoholu platí i pro cyklisty na elektrokolech a koloběžkách do výkonu 250 W a rychlosti 25 kilometrů za hodinu „Kdo se domnívá, že na koloběžce můžete pít na rozdíl od řidičů motorových vozidel, mýlí se. Policie i cyklistu může zastavit a pokutovat za jízdu pod vlivem alkoholu. Jen o cyklistický průkaz nepřijdete,“ dodává Novotná.
Zatímco v Německu smí cyklista na kolo i s 1,6 promile a v Rakousku do 0,8, v Česku i Slovensku platí nulová tolerance. A podle odborníků je to správně. „Každá desetina promile navíc znamená násobně vyšší riziko. Jsem rád, že patříme ke státům, které to berou vážně,“ říká Jan Polák.
V mnoha zemích Evropy se na cyklisty hledí jako na běžné řidiče – tedy i se stejnými sankcemi. Jinde žádný konkrétní limit není, ale pokud cyklista nezvládá kolo bezpečně, může dostat pokutu i tam.
„Od ledna 2024 platí přísnější postihy. Za jízdu pod vlivem alkoholu může cyklista zaplatit pokutu od 7 do 25 tisíc korun. Pokud se odmítne podrobit dechové zkoušce, riskuje až 75 tisíc. A to i v případě, že nezpůsobí nehodu,“ upozorňuje Jan Straka, zástupce ředitele Služby dopravní policie Policejního prezidia.
Projekt Na kole jen s přilbou, který podporují Policie ČR nebo Horská služba, se dlouhodobě snaží zvyšovat povědomí o tom, že i cyklista má odpovědnost. Nejen za sebe, ale i za ostatní.
„Dát si pivo po výletě? Proč ne. Ale kolo si pak radši veďte vedle sebe. Opravdu není v pořádku v dnešní době hustého provozu se dopravovat na kole do vedlejší vesnice nebo po městě na pivo. Až Franta po pěti pivech skončí po cestě z hospody na kole ve škarpě, neublíží tím jen sobě. A co kdyby svou jízdou pod vlivem navíc ohrozil řidiče v autě? Nebo chodce? Bude to společnost tolerovat?“ uzavírá Polák.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám