Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.

KOMENTÁŘ: Filip Turek utíká z Bruselu, aby hasil vlastní požáry

Autoři | Foto Wikimedia Commons, Fred Marvaux / European Union

Filip Turek oznámil, že bude na podzim kandidovat do Poslanecké sněmovny. Na první pohled nic překvapivého – preference jdou dolů, popularita bledne, je třeba přidat plyn. Tento krok působí jako jasná reakce na to, že Motoristé za poslední týdny ztratili dech.

Autor je publicista a politický komentátor

Na druhý pohled ale nelze nevidět, že s tímto krokem se počítalo dlouhodobě. Kandidátky se sice odevzdávají měsíc a půl před volbami, ale čas na oznámení kandidatury mu reálně docházel už teď. Rozdíl je jen v tom, že kdyby nedošlo na kauzy a propad, říkal by to Turek o něco později. Teď musel dřív. 

Pokus o přestup z Bruselu do Prahy je navíc vhodný ústup z pozice, která se ukázala jako slepá ulička. Turek do Evropského parlamentu sliboval zázraky: že tam zastaví „klimatické šílenství“ anebo zruší Green Deal. Teď, ani ne po roce, říká, že se v Bruselu „nedá nic dělat“. U člověka, který se ve veřejném prostoru rád stylizuje do role odborníka na mezinárodní politiku, je to docela překvapivé zjištění. Skoro to vypadá, jako by netušil, co Evropský parlament vlastně dělá. Anebo věděl – ale věděl, že jeho voliči to vědět nebudou.

Svým rozhodnutím chce údajně odpovědět na „dehonestační kampaň”, které čelí. Ve skutečnosti jde o výbuch bubliny své image, kterou si dlouhodobě budoval. Před loňskými eurovolbami byl neznámým fenoménem, teď už na něj míří světla reflektorů. A leccos se pak hůře maskuje. Motoristé přišli podle průzkumů skoro o polovinu svých voličů a nyní stojí hluboko pod prahem vstupu do Sněmovny.

Pro Motoristy je to každopádně slabý moment. Ukazuje se, že pokud všechno vsadíte na jednu kartu, musíte doufat, že se ta karta neumastí. Turek byl symbolem, nositelem značky, tahounem. Jenže ve chvíli, kdy se jeho obraz začal hroutit pod tlakem vlastních chyb, začal padat i celý projekt. Tahle politická formace je konstruovaná jako stroj – a když zadrhne motor, nejede nic. Turek se nyní snaží vzít iniciativu zpět. Kandidatura do Sněmovny je pokus o restart, změnu tématu, přepnutí pozornosti. 

Přes to všechno není vyloučeno, že se Motoristé do Sněmovny dostanou. Pokud na Turka nevypadne nic dalšího nebo se dále do svých konstrukcí nezamotá, může velkou část voličů přesvědčit zpět. Turek má silné zázemí na sociálních sítích, a za Motoristy stojí tým, který ví, co dělá. Nejde o partu nadšenců, ale o profesionálně vedenou kampaň s jasnou mocenskou ambicí. A pokud se stroj znovu rozjede, je šance, že bude fungovat dál. A je nutné s ním v dobrém i jiném prostě počítat.

Ministerstvo práce chce tvrdší pravidla agenturního zaměstnávání

Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) chce od příštího roku zpřísnit pravidla agenturního zaměstnávání. Chtělo by stanovit patnáctiprocentní kvótu pro podíl agenturních zaměstnanců v podniku. Kmenoví a agenturní zaměstnanci by také měli mít...

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Brusel, Filip Turek, Turci, Poslanecká sněmovna ČR, Evropský parlament, Motoristé sobě, Praha

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.