Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Časovaná bomba? Cambridge Analytica a ovlivnění voleb v České republice

 
středa, 11. dubna 2018, 19:57

V posledních týdnech se v západních mediích hodně mluvilo o firmě Cambridge Analytica (CA), která se prý pokusila ovlivnit výsledek voleb v USA a Velké Británii. Pří výsleších představitelů společnosti v Británii se však ukazuje, že systematická práce na ovlivňování veřejného mínění před volbami s využitím desítek milionů účtů na sociální síti Facebook se zřejmě odehrávala ve více než 200 volbách v zemích jako Argentina, Indie, Keňa, Nigérie nebo Česká republika. Mělo k tomu docházet prostřednictvím činnosti dceřiné firmy Strategic Communication Laboratories. Skutečně něco podobného hrozí u i nás?

Podle dosavadních informací Cambridge Analytica bez povolení získala osobní informace z několika desítek milionů facebookových účtů, které byly následně analyzovány a s jejich pomocí byly vytvořeny psychologické profily jednotlivých uživatelů. Na základě těchto profilů pak uživatelé dostávali personalizovanou politickou reklamu, která ovlivnila jejich rozhodování v blížících se volbách ve prospěch zadavatele reklamy. Cambridge Analytica prý takto ovlivnila i referendum o Brexitu.

Oficiální vyšetřování v současné době ještě není ukončeno, ale už teď je zřejmé, že kolem společnosti bude pořádně horko. Ředitel této firmy a někteří další její zaměstnanci totiž byli natočeni, jak se vychloubají, že využívali prostitutky, falešné nabídky úplatků a další podobné metody k diskreditování politických oponentů svých klientů. Bylo by možné praktiky společnosti využít i ve volbách v České republice?

Něco podobného by pravděpodobně šlo velmi snadno. Na Facebooku je v České republice registrováno zhruba 5 milionů uživatelských účtů, což je s ohledem na počet voličů (a ještě lépe počet osob, kteří se voleb aktivně účastní) dostatečně zajímavá báze. Facebook sice v reakci na tento skandál posílil ochranu osobních informací svých uživatelů, ale stále platí to, že nejvíce informací o sobě zveřejnují na Facebooku jednotliví lidé dobrovolně, což zvyšuje pravděpodobnost zneužití těchto informací.

Pro ovlivnění voleb nejen v České republice jsou důležité dvě věci:

První věcí je dobrý výběr cílové skupiny. Například cílovat v České republice sběr dat na sociální síti na skupinu důchodců by nemělo velký smysl, jelikož naprostá většina z nich účet na Facebooku nemá. Ale cílovat mapování chování na síti například ve skupině vysokoškolských studentů má, protože díky dobré znalosti jejich myšlenkových pochodů lze odvodit potřeby, na kterých lze stavět politickou kampaň.

Druhou věcí je dobře si vybrat, k čemu chce zadavatel lidi přesvědčit. Můžete chtít přesvědčovat nerozhodnuté voliče k tomu, aby volili konkrétní stranu. Můžete chtít přesvědčovat voliče konkrétní strany, aby ji nevolili a volili jinou politickou stranu. Můžete chtít přesvědčovat voliče konkrétní strany, aby ke stejné volbě přesvědčili i své známé. Ale můžete chtít také přesvědčit potenciální voliče konkurenčních stran k tomu, že účastnit se voleb nemá smysl a že zůstat doma vyjde na stejno.

S dobrou strategií a znalostí věci není smysluplné snažit se přesvědčit příznivce SPD k volbě TOP09 (nebo naopak), ale třeba přesvědčit určitou skupinu příznivců SPD k tomu, aby měla dojem, že s ohledem na vhodně proklamované konkrétní programové priority je podobné volit ANO 2011.

Není však bez důležitosti zamyslet se i nad tím, zdali nás má tento stav věcí vůbec znepokojovat? Obhájci moderních technologií a jejich využití v reálném životě tvrdí, že efektivně personalizovaná reklama je něco naprosto nového, něco, s čím zatím není mnoho zkušeností.  Navíc faktem je, že sám Facebook reklamu zobrazovanou uživatelům částečně personalizuje, respektive umožnuje zadavatelům vybrat si, jakým skupinám uživatelů se reklama má ukazovat. Je tedy otázkou, zdali vůbec firmám jako Cambridge Analytika nějak efektivně bránit v jejich činnosti.

Problémem je spíše jiná věc: V dnešní době se lidé zavírají do informačních bublin, přijímají zprávy jen z ideologicky spřízněných zdrojů a informace neověřují. K tomu sociální sítě velmi napomáhají. Pokud byste se podívali na skupiny na Facebooku, kterým dávají „lajky“ příznivec SPD a příznivec TOP09, asi byste nenašli žádné styčné body. Aktivity společností jako Cambridge Analytika této situace jen využívají.

Napsal(a) Michal Hejl

Kam dál?

KOMENTÁŘ: Zvýhodněné jízdné pro studenty a důchodce? Absolutní nesmysl

úterý, 13. března 2018, 17:55

Vláda v demisi premiéra Andreje Babiše si na seznam úkolů, které jsou nezbytné pro zabezpečení chodu věcí veřejných v naší zemi,...

GLOSA: Zpovykaní Pražané? Primátorka ve volebním roce nepochopitelně...

pondělí, 12. března 2018, 13:29

Ve volebním roce se všichni kandidující politici snaží „sekat latinu“, dobře vycházet s voliči, dotahovat maximum rozjetých...

GLOSA: Drahoš kontra Zeman, rukavice dolů a deset let v Rusku

neděle, 14. ledna 2018, 13:01

Zahřívací kolo skončilo, ring je volný a dá se čekat, že soupeři do druhého kola prezidentské volby vtrhnou bez rukavic. Jde...

GLOSA: Volit rozumem, srdcem nebo nevolit vůbec?

středa, 10. ledna 2018, 18:20

Prezidentská volba klepe na dveře a většina mých přátel a známých řeší otázku „kam s ním”, pardon, tedy… spíše „koho tam?”...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Zeman označil na sjezdu KSČM Vítězný únor za...

  • KOMENTÁŘ: Kauza Cambridge Analytica zahltila...

  • Svoboda tisku loni podle Reportérů v Evropě...

  • Nejlevnější německý salám je kvalitnější než...

 
 

O čem píšou další Drbny

SPORTOVNÍ TAHÁK: Štíři bojují o postup do první ligy. Chomutov ale ukázal sílu

Nadcházející víkend se dá označit za prodloužený. Nejen v pracovní pondělí, ale i ve sváteční úterý se hrají fotbaly. Největším lákadlem je však baráž o postup do první ligy ve florbale, ve které budějčtí Štíři hostí Chomutov. V sérii ale prohrávají 0:1.

Budějcká Drbna

Slavkov u Brna a sousední Hodějice propojí cyklostezka, hotová bude do září

Slavkov u Brna a sousední Hodějice propojí 2,5 kilometru dlouhá cyklostezka téměř za 21 milionů Kč, zhruba 18 milionů uhradí dotace z eurofondů. Stavba už začala, hotovo by mělo být začátkem září.

Brněnská Drbna

Voda ve frýdlantských studánkách je nezávadná, ukázal rozbor

Voda ve frýdlantských studánkách není závadná a je pitná. Ukázal to rozbor vody ve studánkách v Bezručově ulici, v kašně ve Větrné ulici a z pramene Ledový mužíček. V uplynulých dnech provedl rozbor ve svých zkušebních laboratořích Zdravotní ústav se sídlem v Ústí nad Labem.

Liberecká Drbna

Za nedodržení bezpečnosti při pálení čarodějnic hrozí pokuta až dvacet tisíc

Třicátý duben je spojen s pálením čarodějnic a s ním spojenými zásahy hasičů. Nezapomínejme na povinnosti, které vyplývají ze zákona o požární ochraně a ani na naši opatrnost a sílu ohně.

Olomoucká Drbna

Kancelář tajemníka povede na jihlavské radnici Vladislava Hudečková. Vystřídá Karla Hadravu

Novou vedoucí odboru kancelář tajemníka na jihlavské radnici bude od 1. května Vladislava Hudečková. Do funkce nastoupí Karlu Hadravovi, který pozici zastával 10 let a odchází do penze.

Jihlavská Drbna

Výstava připomene vznik Československa na Rychnovsku

V Kolowratském zámku v Rychnově nad Kněžnou v pátek 27. dubna začne výstava nazvaná Mezi lvem a orlicí: Rychnovsko a vznik samostatného Československa. Desítky dobových předmětů a fotografií přenesou návštěvníky do období na sklonku Rakousko-Uherska a prvních 20 let samostatného Československa. Výstavu pořádá rychnovské muzeum k 100. výročí vzniku republiky.

Hradecká Drbna