Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Časovaná bomba? Cambridge Analytica a ovlivnění voleb v České republice

 
středa, 11. dubna 2018, 19:57

V posledních týdnech se v západních mediích hodně mluvilo o firmě Cambridge Analytica (CA), která se prý pokusila ovlivnit výsledek voleb v USA a Velké Británii. Pří výsleších představitelů společnosti v Británii se však ukazuje, že systematická práce na ovlivňování veřejného mínění před volbami s využitím desítek milionů účtů na sociální síti Facebook se zřejmě odehrávala ve více než 200 volbách v zemích jako Argentina, Indie, Keňa, Nigérie nebo Česká republika. Mělo k tomu docházet prostřednictvím činnosti dceřiné firmy Strategic Communication Laboratories. Skutečně něco podobného hrozí u i nás?

Podle dosavadních informací Cambridge Analytica bez povolení získala osobní informace z několika desítek milionů facebookových účtů, které byly následně analyzovány a s jejich pomocí byly vytvořeny psychologické profily jednotlivých uživatelů. Na základě těchto profilů pak uživatelé dostávali personalizovanou politickou reklamu, která ovlivnila jejich rozhodování v blížících se volbách ve prospěch zadavatele reklamy. Cambridge Analytica prý takto ovlivnila i referendum o Brexitu.

Oficiální vyšetřování v současné době ještě není ukončeno, ale už teď je zřejmé, že kolem společnosti bude pořádně horko. Ředitel této firmy a někteří další její zaměstnanci totiž byli natočeni, jak se vychloubají, že využívali prostitutky, falešné nabídky úplatků a další podobné metody k diskreditování politických oponentů svých klientů. Bylo by možné praktiky společnosti využít i ve volbách v České republice?

Něco podobného by pravděpodobně šlo velmi snadno. Na Facebooku je v České republice registrováno zhruba 5 milionů uživatelských účtů, což je s ohledem na počet voličů (a ještě lépe počet osob, kteří se voleb aktivně účastní) dostatečně zajímavá báze. Facebook sice v reakci na tento skandál posílil ochranu osobních informací svých uživatelů, ale stále platí to, že nejvíce informací o sobě zveřejnují na Facebooku jednotliví lidé dobrovolně, což zvyšuje pravděpodobnost zneužití těchto informací.

Pro ovlivnění voleb nejen v České republice jsou důležité dvě věci:

První věcí je dobrý výběr cílové skupiny. Například cílovat v České republice sběr dat na sociální síti na skupinu důchodců by nemělo velký smysl, jelikož naprostá většina z nich účet na Facebooku nemá. Ale cílovat mapování chování na síti například ve skupině vysokoškolských studentů má, protože díky dobré znalosti jejich myšlenkových pochodů lze odvodit potřeby, na kterých lze stavět politickou kampaň.

Druhou věcí je dobře si vybrat, k čemu chce zadavatel lidi přesvědčit. Můžete chtít přesvědčovat nerozhodnuté voliče k tomu, aby volili konkrétní stranu. Můžete chtít přesvědčovat voliče konkrétní strany, aby ji nevolili a volili jinou politickou stranu. Můžete chtít přesvědčovat voliče konkrétní strany, aby ke stejné volbě přesvědčili i své známé. Ale můžete chtít také přesvědčit potenciální voliče konkurenčních stran k tomu, že účastnit se voleb nemá smysl a že zůstat doma vyjde na stejno.

S dobrou strategií a znalostí věci není smysluplné snažit se přesvědčit příznivce SPD k volbě TOP09 (nebo naopak), ale třeba přesvědčit určitou skupinu příznivců SPD k tomu, aby měla dojem, že s ohledem na vhodně proklamované konkrétní programové priority je podobné volit ANO 2011.

Není však bez důležitosti zamyslet se i nad tím, zdali nás má tento stav věcí vůbec znepokojovat? Obhájci moderních technologií a jejich využití v reálném životě tvrdí, že efektivně personalizovaná reklama je něco naprosto nového, něco, s čím zatím není mnoho zkušeností.  Navíc faktem je, že sám Facebook reklamu zobrazovanou uživatelům částečně personalizuje, respektive umožnuje zadavatelům vybrat si, jakým skupinám uživatelů se reklama má ukazovat. Je tedy otázkou, zdali vůbec firmám jako Cambridge Analytika nějak efektivně bránit v jejich činnosti.

Problémem je spíše jiná věc: V dnešní době se lidé zavírají do informačních bublin, přijímají zprávy jen z ideologicky spřízněných zdrojů a informace neověřují. K tomu sociální sítě velmi napomáhají. Pokud byste se podívali na skupiny na Facebooku, kterým dávají „lajky“ příznivec SPD a příznivec TOP09, asi byste nenašli žádné styčné body. Aktivity společností jako Cambridge Analytika této situace jen využívají.

Napsal(a) Michal Hejl
 


 

Kam dál?

KOMENTÁŘ: Zvýhodněné jízdné pro studenty a důchodce? Absolutní nesmysl

úterý, 13. března 2018, 17:55

Vláda v demisi premiéra Andreje Babiše si na seznam úkolů, které jsou nezbytné pro zabezpečení chodu věcí veřejných v naší zemi,...

GLOSA: Zpovykaní Pražané? Primátorka ve volebním roce nepochopitelně...

pondělí, 12. března 2018, 13:29

Ve volebním roce se všichni kandidující politici snaží „sekat latinu“, dobře vycházet s voliči, dotahovat maximum rozjetých...

GLOSA: Drahoš kontra Zeman, rukavice dolů a deset let v Rusku

neděle, 14. ledna 2018, 13:01

Zahřívací kolo skončilo, ring je volný a dá se čekat, že soupeři do druhého kola prezidentské volby vtrhnou bez rukavic. Jde...

GLOSA: Volit rozumem, srdcem nebo nevolit vůbec?

středa, 10. ledna 2018, 18:20

Prezidentská volba klepe na dveře a většina mých přátel a známých řeší otázku „kam s ním”, pardon, tedy… spíše „koho tam?”...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Budějčtí rugbisté změří v sobotu síly s anglickým celkem Ickenham RFC

Mezinárodní zápas čeká na rugbisty z Českých Budějovic. Už v sobotu 27. dubna se střetnou s anglickým týmem Ickenham RFC. Na návštěvníky duelu však čeká daleko víc, než pouze samotný duel.

Budějcká Drbna

FOTO/VIDEO: Dělníci pokáceli stromy před bazilikou na Mendlově náměstí

Smutný pohled se dnes dopoledne naskytl lidem, kteří procházeli okolo baziliky Nanebevzetí Panny Marie na Mendlově náměstí v Brně. Dělníci zde totiž postupně větev po větvi uřezávali stromy, které zde poskytovaly chlad a stín. Podle městské části Brno-střed byly stromy pokáceny na žádost Augustiniánského opatství. Důvodem měl být jejich špatný stav. Opatství musí na jejich místě vysadit dvě nové hrušně.

Brněnská Drbna

Já nevařím, spíš ohřívám. Nebaví mě to pak uklízet, říká Michal Krčmář

Při příjemném setkání jsme s biatlonistou Michalem Krčmářem pokecali o tom, jak umí vařit, teda spíš neumí. Jestli sleduje nějaký další sport a nakousli jsme i téma možného návratu Gábiny Koukalové.

Liberecká Drbna

V Řídeči se přes noc ztratilo devět koní ze stáje uprostřed vesnice

V obci Řídeč u Šternberka se v noci z úterý na středu ztratilo devět koní z místní rekreační stáje. Zástupci stáje nechtějí uvěřit, že koně někdo ukradl a pátrají po nich v okolí.

Olomoucká Drbna

Varování před nestabilními dětskými židličkami

U jídelních stolů mají malé děti své místo ve vysoké židličce. Spotřebitelská organizace dTest otestovala 22 modelů pro samostatně sedící děti. Čtyři židličky propadly ve zkoušce stability. Modely Baby Mix 2v1, Caretero Primus, Caretero Homee a Scarlett Kombi nesplnily zákonné normy, při jejich použití hrozí převrácení židličky i s dítětem vzad.

Jihlavská Drbna

O dostavbě hal společnosti CTP budou zastupitelé rozhodovat v květnu

Novou dohodu o narovnání mezi městem Hradec Králové a společností CTP, která v roce 2014 začala na východním okraji města stavět haly bez stavebního povolení, bude hradecké zastupitelstvo projednávat v květnu. Původní záměr předložit novou smlouvu s CTP ke schválení zastupitelům ještě v dubnu radní města odložili s posunutím termínu právě na květen.

Hradecká Drbna