Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Časovaná bomba? Cambridge Analytica a ovlivnění voleb v České republice

 
středa, 11. dubna 2018, 19:57

V posledních týdnech se v západních mediích hodně mluvilo o firmě Cambridge Analytica (CA), která se prý pokusila ovlivnit výsledek voleb v USA a Velké Británii. Pří výsleších představitelů společnosti v Británii se však ukazuje, že systematická práce na ovlivňování veřejného mínění před volbami s využitím desítek milionů účtů na sociální síti Facebook se zřejmě odehrávala ve více než 200 volbách v zemích jako Argentina, Indie, Keňa, Nigérie nebo Česká republika. Mělo k tomu docházet prostřednictvím činnosti dceřiné firmy Strategic Communication Laboratories. Skutečně něco podobného hrozí u i nás?

Podle dosavadních informací Cambridge Analytica bez povolení získala osobní informace z několika desítek milionů facebookových účtů, které byly následně analyzovány a s jejich pomocí byly vytvořeny psychologické profily jednotlivých uživatelů. Na základě těchto profilů pak uživatelé dostávali personalizovanou politickou reklamu, která ovlivnila jejich rozhodování v blížících se volbách ve prospěch zadavatele reklamy. Cambridge Analytica prý takto ovlivnila i referendum o Brexitu.

Oficiální vyšetřování v současné době ještě není ukončeno, ale už teď je zřejmé, že kolem společnosti bude pořádně horko. Ředitel této firmy a někteří další její zaměstnanci totiž byli natočeni, jak se vychloubají, že využívali prostitutky, falešné nabídky úplatků a další podobné metody k diskreditování politických oponentů svých klientů. Bylo by možné praktiky společnosti využít i ve volbách v České republice?

Něco podobného by pravděpodobně šlo velmi snadno. Na Facebooku je v České republice registrováno zhruba 5 milionů uživatelských účtů, což je s ohledem na počet voličů (a ještě lépe počet osob, kteří se voleb aktivně účastní) dostatečně zajímavá báze. Facebook sice v reakci na tento skandál posílil ochranu osobních informací svých uživatelů, ale stále platí to, že nejvíce informací o sobě zveřejnují na Facebooku jednotliví lidé dobrovolně, což zvyšuje pravděpodobnost zneužití těchto informací.

Pro ovlivnění voleb nejen v České republice jsou důležité dvě věci:

První věcí je dobrý výběr cílové skupiny. Například cílovat v České republice sběr dat na sociální síti na skupinu důchodců by nemělo velký smysl, jelikož naprostá většina z nich účet na Facebooku nemá. Ale cílovat mapování chování na síti například ve skupině vysokoškolských studentů má, protože díky dobré znalosti jejich myšlenkových pochodů lze odvodit potřeby, na kterých lze stavět politickou kampaň.

Druhou věcí je dobře si vybrat, k čemu chce zadavatel lidi přesvědčit. Můžete chtít přesvědčovat nerozhodnuté voliče k tomu, aby volili konkrétní stranu. Můžete chtít přesvědčovat voliče konkrétní strany, aby ji nevolili a volili jinou politickou stranu. Můžete chtít přesvědčovat voliče konkrétní strany, aby ke stejné volbě přesvědčili i své známé. Ale můžete chtít také přesvědčit potenciální voliče konkurenčních stran k tomu, že účastnit se voleb nemá smysl a že zůstat doma vyjde na stejno.

S dobrou strategií a znalostí věci není smysluplné snažit se přesvědčit příznivce SPD k volbě TOP09 (nebo naopak), ale třeba přesvědčit určitou skupinu příznivců SPD k tomu, aby měla dojem, že s ohledem na vhodně proklamované konkrétní programové priority je podobné volit ANO 2011.

Není však bez důležitosti zamyslet se i nad tím, zdali nás má tento stav věcí vůbec znepokojovat? Obhájci moderních technologií a jejich využití v reálném životě tvrdí, že efektivně personalizovaná reklama je něco naprosto nového, něco, s čím zatím není mnoho zkušeností.  Navíc faktem je, že sám Facebook reklamu zobrazovanou uživatelům částečně personalizuje, respektive umožnuje zadavatelům vybrat si, jakým skupinám uživatelů se reklama má ukazovat. Je tedy otázkou, zdali vůbec firmám jako Cambridge Analytika nějak efektivně bránit v jejich činnosti.

Problémem je spíše jiná věc: V dnešní době se lidé zavírají do informačních bublin, přijímají zprávy jen z ideologicky spřízněných zdrojů a informace neověřují. K tomu sociální sítě velmi napomáhají. Pokud byste se podívali na skupiny na Facebooku, kterým dávají „lajky“ příznivec SPD a příznivec TOP09, asi byste nenašli žádné styčné body. Aktivity společností jako Cambridge Analytika této situace jen využívají.

Napsal(a) Michal Hejl
 


 

Kam dál?

KOMENTÁŘ: Zvýhodněné jízdné pro studenty a důchodce? Absolutní nesmysl

úterý, 13. března 2018, 17:55

Vláda v demisi premiéra Andreje Babiše si na seznam úkolů, které jsou nezbytné pro zabezpečení chodu věcí veřejných v naší zemi,...

GLOSA: Zpovykaní Pražané? Primátorka ve volebním roce nepochopitelně...

pondělí, 12. března 2018, 13:29

Ve volebním roce se všichni kandidující politici snaží „sekat latinu“, dobře vycházet s voliči, dotahovat maximum rozjetých...

GLOSA: Drahoš kontra Zeman, rukavice dolů a deset let v Rusku

neděle, 14. ledna 2018, 13:01

Zahřívací kolo skončilo, ring je volný a dá se čekat, že soupeři do druhého kola prezidentské volby vtrhnou bez rukavic. Jde...

GLOSA: Volit rozumem, srdcem nebo nevolit vůbec?

středa, 10. ledna 2018, 18:20

Prezidentská volba klepe na dveře a většina mých přátel a známých řeší otázku „kam s ním”, pardon, tedy… spíše „koho tam?”...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Motor nakonec udržel náskok a bude bojovat o druhé místo

Tuhý boj čekal České Budějovice na ledě ostravské Poruby, jelikož Jihočeši museli získat plný počet bodů, aby ještě mohli hrát o druhé místo v úterním zápas. Úkol to však byl nelehký, protože vzájemné zápasy v této sezóně měla lepší Poruba. Každopádně Motor začal utkání velmi dobře a na začátku druhé periody vedl o tři branky. Ostrava sice ještě zdramatizovala utkání, když se dostala na dostřel jedné branky. To však bylo od ní vše a Jihočeši si připsali všechny body za výhru.

Budějcká Drbna

POČASÍ NA NEDĚLI: Přes den se může hezky vyjasnit

Na konec týdne nás čeká oblačno až zataženo, zpočátku místy i polojasno. Večer a v noci ubývání oblačnosti.

Brněnská Drbna

Boj o playoff. Florbalisté potřebují z posledního zápasu bod, jinak musí čekat na zaváhání Bohemians

Až poslední kolo základní části florbalové superligy rozhodne o tom, zda si liberečtí florbalisté zahrají playoff. Pro klub by šlo o historický úspěch, k jistotě ale potřebuje získat bod z nedělního utkání s Mladou Boleslaví. Jinak musí čekat na zaváhání pražských Bohemians.

Liberecká Drbna

Podle deníku The Guardian patří olomoucký hostel Long Story Short k nejlepším na světě

Ve čtvrtek zveřejnil britský deník The Guardian žebříček deseti nejlepších nových hostelů ve světě, přičemž hlavním kritériem byl design prostředí.

Olomoucká Drbna

Ekonomickou situaci Česku hodnotí kladně nejvíce lidí za 20 let

Současnou ekonomickou situaci ČR hodnotí kladně 52 procent Čechů. Je to nejvyšší podíl od roku 1999, kdy Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM) začalo tuto statistiku zjišťovat. Zhoršilo se ale očekávání ekonomického vývoje v tomto roce. Svou životní úroveň pak považuje za dobrou 53 procent lidí, což je zhruba stejně jako loni na podzim. Vyplývá to z lednového průzkumu CVVM.

Jihlavská Drbna

Jogurtové nápoje? Cukr vede nad ovocem

Praktická jogurtová svačina, na kterou nepotřebujete lžičku. To je asi hlavní výhoda kysaných nápojů oproti klasickým jogurtům. Pokud by byly k dostání neslazené, patřily by jogurtové nápoje k vítaným složkám jídelníčku. Ovocné jogurtové nápoje z nabídky běžných obchodů však obsahují velké množství cukru i přídatné látky. S ovocem většina z nich příliš nepočítá – tvoří jen jednotky procent obsahu.

Hradecká Drbna