Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Největší bída českých politiků 25 let poté? Chybějící dopravní infrastruktura

 
úterý, 4. listopadu 2014, 14:50

Často se říká, že my Češi máme pověst věčných stěžovatelů, která se projevuje ponejvíce v tendenci nadávat na všechno, na všechny a za všech okolností. V dnešním komentáři jsem se rozhodl této pověsti dostát. 17. listopad se blíží a s ním jsou diskutována a bilancována různá témata.

Svoboda. Bohatství. Byrokracie. Korupce. Zájmové skupiny... Všechny tyto věci jsou propírány v debatách o tom, co se povedlo, co se nepovedlo, nebo co mělo být už dávno vyřešeno. Mezi těmito tématy však jedno chybí. Dopravní infrastruktura.

Existence všech zmíněných fenoménů lze logicky vysvětlit (například s použitím ekonomie). S výjimkou chybějící infrastruktury. Neschopnost zapříčiňující neexistenci dálniční sítě je donebevolající. Proto tvrdím, že největší chybou všech politiků, bez rozdílu genderové, stranické a ideové (nemusí být vždy totožné) nebo věkové skladby, že nedokázali v relativně malé a relativně rovinaté zemi vybudovat kvalitní dopravní infrastrukturu tvořenou kvalitní dálniční sítí. Tedy sítí, která bude spojovat východ se západem a sever s jihem. Sítí, která umožní rychlý obchvat Prahy, protože ať se to někomu líbí, nebo ne, tento region je nejdůležitějším dopravním uzlem země. Sítí, která bude navazovat na důležité dopravní tepny v zahraničí. Sítí, která zvýší bezpečnost na silnicích pro lidi, kteří ji využívají pro aktivity podléhající zdanění (podnikání, migrace za prací) nebo kteří o víkendu nesedí doma na zadku a jezdí za památkami, navštěvují známé či příbuzné.

Každý politik, který mohl svůj čas „u vesla“ investovat do stavby jediného metru dálniční sítě, a neudělal to, by se měl každé ráno podívat do zrcadla a říct si: „Selhal jsem. Ukázalo se, jak moc jsem neschopný. Měl bych se stydět. A to taky udělám.“ Připadá vám, že přeháním? Vůbec ne, právě naopak.

Fungující infrastruktura je totiž srdcem každé ekonomiky. Pokud se nedokáží jedinci rychle a s předvídatelnými náklady dostat z jednoho místa na druhé, vznikají velké neefektivity. Zkuste si ocenit čas tisíců lidí (například násobkem průměrné hodinové mzdy), kteří pravidelně každý den uváznou v tom samém místě v dopravní zácpě, která je způsobena nevyhovující infrastrukturou. Den co den, týden co týden lidi čekají a ztrácí svůj drahocenný čas. A mlčí.

Sám mám bohaté zkušenosti z trasou mezi Prahou a Českými Budějovicemi, kudy již dávno měla vést dálnice D3. První plány na vznik dálnice v tomto klíčovém severojižním směru sahají do roku 1939. Jako důležitá dopravní stavba s hmatatelným termínem spuštění do provozu pak  byla tato dopravní tepna slíbena a následně odvolána hned několikrát, v šedesátých letech, v roce 1987, při porevolučním malování růžové budoucnosti, v letech vystřízlivění na konci devadesátých let, v roce 2002, kdy se začala stavět první část v okolí Tábora, v roce 2004, kdy byl první úsek otevřen, nebo v roce 2013, kdy byl otevřen zatím nadlouho poslední úsek z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Z plánované délky 171 kilometrů je v provozu pouhých 42 kilometrů. Zbytek je ve vzduchoprázdnu. Pravda, situace ohledně D3 v jižních Čechách se začíná hýbat pozitivním směrem, ačkoliv chápu vaši námitku, že nazývat pozitivním posunem plánovanou dostavbu něčeho, co mělo být minimálně 20 let hotové, je skoro absurdní. Ovšem dramatičtější je situace ve středních Čechách.

Úsek z „České Sibiře směr D1 a zpět“, tedy z Miličína do Mirošovic, je právem považován za jednu z nejnebezpečnějších silnic v České republice. Ta svou kapacitou logicky naprosto nestačí aktuální intenzitě dopravy, každý den se kvůli přechodům v Olbramovicích či autům odbočujícím na vedlejší silnice (zejm. v okolí Benešova) mění v past na řidiče, a každý pátek odpoledne ve směru z Prahy a v neděli večer ve směru do Prahy mění v totální parkoviště. Díky dopravním zácpám máte více času prohlížet si okolí silnice. To, bohužel, připomíná téměř procházku po olšanském nebo vyšehradském hřbitově.  Alternativní trasa, silnice č. 4 přes Písek a R4 směr Chuchle, nabízí velmi podobný příběh. 

Uvědomuji si, že můj komentář působí značně „dé-tři-centricky“ a problémy jsou i na řadě dalších míst v České republice. O to je situace horší. Monopol na výstavbu dálničních tahů v České republice má stát. Jeho reprezentanti, tedy politici a jejich úředníci, v budování dálniční sítě fatálně selhávají. Jak dlouho budeme trávit čas v kolonách, čerpat informace z  dopravních zpravodajství v rádiích, vymýšlet objízdné trasy a plánovat si cesty ne podle našich potřeb, jak je normální v civilizovaných zemích, ale podle toho, kdy strávíme nejméně času v zácpách?

Jak dlouho budeme politikům tolerovat jejich neschopnost?

Foto: wikipedia.org, JAn Dudík

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Březina podváděl v dopravním podniku, potvrdil odvolací soud

středa, 29. října 2014, 19:34

Pražský zastupitel a zvažovaný budoucí radní pro dopravu Karel Březina (ČSSD) spáchal podvod v pražském dopravním podniku, kde...

Důvěra v českou ekonomiku opět vzrostla, již potřetí za sebou

úterý, 28. října 2014, 13:47

Důvěra v tuzemskou ekonomiku již potřetí za sebou vzrostla. Ukázal to říjnový konjunkturální průzkum Českého statistického úřadu....

Stevardi a letušky ČSA budou ve čtvrtek stávkovat

pátek, 24. října 2014, 11:02

Letušky a stevardi ČSA budou ve čtvrtek 30. října kvůli propouštění a snižování mezd stávkovat. Aerolinie se obrátily na soud,...

Dodatečné sdělení společnosti Zepter

čtvrtek, 23. října 2014, 21:18

V reakci na tiskovou zprávu vydanou dne 17. 9. 2014 časopisem dTest pod titulkem „Nejdříve tři roky plaťte, až pak můžete...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Na vlastní kůži: Zlatou stezkou po Čechách. Více než sto kilometrů v nohách a krásná příroda jako bonus

Když se řekne dovolená, většina z nás si pravděpodobně představí relax u vody, dlouhé hodiny nic nedělaní a odpočinku. Já se ale vydala na aktivní dovolenou. Presstrip Zlatá stezka mě utvrdil v tom, že krásu nemusíme hledat daleko. Občas čeká jen za hranicemi našeho města, regionu nebo kraje.

Budějcká Drbna

Problémy urovnány. Stavba koncertního sálu v Brně by mohla začít příští rok v létě

Stavba Janáčkova kulturního centra v Brně by mohla začít v létě příštího roku. Novinářům to dnes řekla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS). Město má dohodu o narovnání sporu s ateliérem M1 architekti, se kterým hrozil městu soud. Ateliér vyhrál v roce 2004 architektonickou soutěž na koncertní sál. Město ale ještě za minulého vedení svěřilo dopracování projektu mezinárodnímu týmu kolem Poláka Tomáše Koniora, který loni představil pozměněnou koncepci. Ateliér M1 proto podal na město žalobu.

Brněnská Drbna

Opilá žena s kočárkem vrávorala po Zákupech. Sociálka jí devítiměsíční dítě odebrala

O odebrání devítiměsíčního dítěte a jeho převozu do nemocnice rozhodla v Zákupech před několika dny sociální pracovnice. Přivolala ji policie, neboť se o dítě jeho rodiče nebyli schopni postarat. Policisté jeho matce naměřili v dechu přes tři promile alkoholu a otci 1,85 promile.

Liberecká Drbna

Za posledních padesát let se v CHKO Jeseníky změnila fauna i flora

Proměna fauny i flory poznamenala Jeseníky během uplynulých 50 let, od doby, kdy byly prohlášeny za chráněnou krajinnou oblast (CHKO).

Olomoucká Drbna

Neděle ve znamení alkoholu za volantem: V Jihlavě hned dva hříšníci, jeden navíc neměl řidičák

Během uplynulé neděle byli v Jihlavě odhaleni dva opilí řidiči. U obou dvou na alkoholtesteru svítila hodnota přes dvě promile alkoholu v dechu.

Jihlavská Drbna

VIDEO: Rtyní se při sobotní bouřce prohnalo gustnádo. Zachytil ho amatérský meteorolog

Silná bouřka, která se v sobotu večer prohnala hradeckým krajem, přinesla i málo vídaný jev. Rtyní v Podkrkonoší se prohnalo takzvané gustnádo. Natočil ho amatérský meteorolog Jan Šolín, který video zveřejnil na Youtube.

Hradecká Drbna