Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Největší bída českých politiků 25 let poté? Chybějící dopravní infrastruktura

 
úterý, 4. listopadu 2014, 14:50

Často se říká, že my Češi máme pověst věčných stěžovatelů, která se projevuje ponejvíce v tendenci nadávat na všechno, na všechny a za všech okolností. V dnešním komentáři jsem se rozhodl této pověsti dostát. 17. listopad se blíží a s ním jsou diskutována a bilancována různá témata.

Svoboda. Bohatství. Byrokracie. Korupce. Zájmové skupiny... Všechny tyto věci jsou propírány v debatách o tom, co se povedlo, co se nepovedlo, nebo co mělo být už dávno vyřešeno. Mezi těmito tématy však jedno chybí. Dopravní infrastruktura.

Existence všech zmíněných fenoménů lze logicky vysvětlit (například s použitím ekonomie). S výjimkou chybějící infrastruktury. Neschopnost zapříčiňující neexistenci dálniční sítě je donebevolající. Proto tvrdím, že největší chybou všech politiků, bez rozdílu genderové, stranické a ideové (nemusí být vždy totožné) nebo věkové skladby, že nedokázali v relativně malé a relativně rovinaté zemi vybudovat kvalitní dopravní infrastrukturu tvořenou kvalitní dálniční sítí. Tedy sítí, která bude spojovat východ se západem a sever s jihem. Sítí, která umožní rychlý obchvat Prahy, protože ať se to někomu líbí, nebo ne, tento region je nejdůležitějším dopravním uzlem země. Sítí, která bude navazovat na důležité dopravní tepny v zahraničí. Sítí, která zvýší bezpečnost na silnicích pro lidi, kteří ji využívají pro aktivity podléhající zdanění (podnikání, migrace za prací) nebo kteří o víkendu nesedí doma na zadku a jezdí za památkami, navštěvují známé či příbuzné.

Každý politik, který mohl svůj čas „u vesla“ investovat do stavby jediného metru dálniční sítě, a neudělal to, by se měl každé ráno podívat do zrcadla a říct si: „Selhal jsem. Ukázalo se, jak moc jsem neschopný. Měl bych se stydět. A to taky udělám.“ Připadá vám, že přeháním? Vůbec ne, právě naopak.

Fungující infrastruktura je totiž srdcem každé ekonomiky. Pokud se nedokáží jedinci rychle a s předvídatelnými náklady dostat z jednoho místa na druhé, vznikají velké neefektivity. Zkuste si ocenit čas tisíců lidí (například násobkem průměrné hodinové mzdy), kteří pravidelně každý den uváznou v tom samém místě v dopravní zácpě, která je způsobena nevyhovující infrastrukturou. Den co den, týden co týden lidi čekají a ztrácí svůj drahocenný čas. A mlčí.

Sám mám bohaté zkušenosti z trasou mezi Prahou a Českými Budějovicemi, kudy již dávno měla vést dálnice D3. První plány na vznik dálnice v tomto klíčovém severojižním směru sahají do roku 1939. Jako důležitá dopravní stavba s hmatatelným termínem spuštění do provozu pak  byla tato dopravní tepna slíbena a následně odvolána hned několikrát, v šedesátých letech, v roce 1987, při porevolučním malování růžové budoucnosti, v letech vystřízlivění na konci devadesátých let, v roce 2002, kdy se začala stavět první část v okolí Tábora, v roce 2004, kdy byl první úsek otevřen, nebo v roce 2013, kdy byl otevřen zatím nadlouho poslední úsek z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Z plánované délky 171 kilometrů je v provozu pouhých 42 kilometrů. Zbytek je ve vzduchoprázdnu. Pravda, situace ohledně D3 v jižních Čechách se začíná hýbat pozitivním směrem, ačkoliv chápu vaši námitku, že nazývat pozitivním posunem plánovanou dostavbu něčeho, co mělo být minimálně 20 let hotové, je skoro absurdní. Ovšem dramatičtější je situace ve středních Čechách.

Úsek z „České Sibiře směr D1 a zpět“, tedy z Miličína do Mirošovic, je právem považován za jednu z nejnebezpečnějších silnic v České republice. Ta svou kapacitou logicky naprosto nestačí aktuální intenzitě dopravy, každý den se kvůli přechodům v Olbramovicích či autům odbočujícím na vedlejší silnice (zejm. v okolí Benešova) mění v past na řidiče, a každý pátek odpoledne ve směru z Prahy a v neděli večer ve směru do Prahy mění v totální parkoviště. Díky dopravním zácpám máte více času prohlížet si okolí silnice. To, bohužel, připomíná téměř procházku po olšanském nebo vyšehradském hřbitově.  Alternativní trasa, silnice č. 4 přes Písek a R4 směr Chuchle, nabízí velmi podobný příběh. 

Uvědomuji si, že můj komentář působí značně „dé-tři-centricky“ a problémy jsou i na řadě dalších míst v České republice. O to je situace horší. Monopol na výstavbu dálničních tahů v České republice má stát. Jeho reprezentanti, tedy politici a jejich úředníci, v budování dálniční sítě fatálně selhávají. Jak dlouho budeme trávit čas v kolonách, čerpat informace z  dopravních zpravodajství v rádiích, vymýšlet objízdné trasy a plánovat si cesty ne podle našich potřeb, jak je normální v civilizovaných zemích, ale podle toho, kdy strávíme nejméně času v zácpách?

Jak dlouho budeme politikům tolerovat jejich neschopnost?

Foto: wikipedia.org, JAn Dudík

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Březina podváděl v dopravním podniku, potvrdil odvolací soud

středa, 29. října 2014, 19:34

Pražský zastupitel a zvažovaný budoucí radní pro dopravu Karel Březina (ČSSD) spáchal podvod v pražském dopravním podniku, kde...

Důvěra v českou ekonomiku opět vzrostla, již potřetí za sebou

úterý, 28. října 2014, 13:47

Důvěra v tuzemskou ekonomiku již potřetí za sebou vzrostla. Ukázal to říjnový konjunkturální průzkum Českého statistického úřadu....

Stevardi a letušky ČSA budou ve čtvrtek stávkovat

pátek, 24. října 2014, 11:02

Letušky a stevardi ČSA budou ve čtvrtek 30. října kvůli propouštění a snižování mezd stávkovat. Aerolinie se obrátily na soud,...

Dodatečné sdělení společnosti Zepter

čtvrtek, 23. října 2014, 21:18

V reakci na tiskovou zprávu vydanou dne 17. 9. 2014 časopisem dTest pod titulkem „Nejdříve tři roky plaťte, až pak můžete...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • KOMENTÁŘ: Hrdina nebo oběť? Aneb názorová...

  • (NE)OBYČEJNÍ: Díky Beátce máme spokojenější...

  • Za invazi v srpnu 1968 mohou Ukrajinci,...

  • VIDEO: Radikální aktivista si vysloužil...

Reklama
 
 

O čem píšou další Drbny

U Třeboně se srazil vlak s autem. Řidiče převezli do budějcké nemocnice

U Třeboně se v neděli kolem čtvrté hodiny odpoledne srazil vlak s osobním autem. Zraněný řidič byl převezen do budějcké nemocnice. Nikdo další zraněn nebyl.

Budějcká Drbna

TIPY NA TÝDEN: Výročí 50 let od okupace, swing na Zelňáku a Petrově, Prago union a Slovácké hody v Jundrově

21. srpna si připomeneme 50 let od okupace Československa, kdy na naše území vstoupily státy Varšavské smlouvy. Tato událost stojí za připomenutí na vlastní oči i uši. A do dob dřívějších se můžete třeba i protančit.

Brněnská Drbna

Během spánku je okradl o 300 tisíc korun

Zatímco majitelé domu v satelitní zástavbě v Turnově spokojeně spali, do domu se jím za pomocí vrtáku vloupal zloděj. Způsobil škodu přibližně za 300 tisíc korun.

Liberecká Drbna

Při nehodě motorkáře s osobním autem shořely oba stroje, motorkář se zranil

Nehodu řešili v neděli vpodvečer policisté na Šumpersku, šlo o střet motorkáře s osobním autem. Oba prostředky začaly po nehodě hořet.

Olomoucká Drbna

V potoce u Žďáru hynou kvůli suchu raci. Odborníci se je snaží zachránit stěhováním

Pracovníci Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Žďárské vrchy se snaží zachránit raky říční v takřka vyschlém Honzovském potoce u Žďáru nad Sázavou. Někteří už uhynuli, živí končí v nedalekých rybnících. Živočichy smějí přemísťovat jen odborníci. Laik by mohl zaměnit ohroženého raka říčního za jiný druh přenášející račí mor, což by vedlo k naprosté decimaci račí populace, řekl ředitel regionálního pracoviště Správy CHKO Žďárské vrchy Václav Hlaváč.

Jihlavská Drbna

Fenomén jménem sdílení kol. Růžové bicykly zaplavují Českou republiku

Potřebujete se přesunout po městě, nepreferujete MHD a zároveň chcete udělat alespoň něco málo pro své zdraví. Pokud vám je tahle situace povědomá, tak je velmi pravděpodobné, že jste i vy už využili sdílených kol. Ta najdete v řadě větších měst v tuzemsku. Jejich největším provozovatelem je společnost Rekola, která si na nezájem o jejich nemůže stěžovat.

Hradecká Drbna