Airbrushové obrazy, grafiky i překvapivé trojrozměrné realizace Michala Škapy jsou od 21. listopadu k vidění ve všech třech podlažích Galerie Villa Pellé i jejím okolí na výstavě BABYLON. Výstava potrvá až do 27. ledna a její nedílnou součástí bude i doprovodný program. K výstavě bude také brzy vydána i Škapova stejnojmenná monografie.
Michal Škapa alias Tron vzešel ze streetartové komunity a svou graffiti minulost přetavil v nezaměnitelný styl. Jeho díla tak najdeme nejen v ulicích metropolí, ale i v prestižních uměleckých sbírkách a galeriích. Patří do silné generace street artistů, která nastoupila v nově otevřené a uvolněné atmosféře poloviny 90. let. Pracuje s rozličnými médii a formáty a i nadále je pro něj veřejný prostor výzvou. S jeho tvorbou se setkáváme i na obálkách knih, časopisů či coverů CD. Dosud největší monografickou Škapovu výstavu BABYLON, která byla připravena u příležitosti jeho čtyřicetin, uvozuje podtitul „Všichni mladí budou svědky dne, kdy padne Babylon“ vypůjčený z kultovního snímku Rockers natočeného právě roku 1978.
Nový projekt BABYLON vznikl opět ve spolupráci s kurátorem Radkem Wohlmuthem a navazuje tak na autorské výstavy postupně rozvíjející příběhovou linku jeho tvorby. Těžiště předchozích projektů spočívalo především ve Škapově zaujetí písmem a postmoderním kódováním. BABYLON odkrývá další výraznou polohu, kterou se tento autor paralelně zabývá – detailní skladebné kompozice malované „kolážovým” způsobem.
Po obsáhlé sérii vrakovišť tak svou pozornost upírá na městské struktury, které v sobě metaforicky zachycují komplikovaný civilizační vývoj. Jestliže jsou města obrazem lidského společenství jako celku, pak jednotlivé domy v nich odrážejí pozici individua, které je jako zásadní sociálně – výrazový prvek zpětně formováno. Právě místo, kde člověk vyrůstá, žije a pracuje, pak utváří jeho vztah ke světu. Na výstavě BABYLON se tak symbolicky protnou rozmanité výrazové a tematické linie – racionální a intuitivní organizování prostoru, vizuální kódování, jazyk, písmo či různé jiné způsoby zápisu a formulace myšlenky, které v konečném důsledku vedou až k definování a konstrukci složitých a vrstevnatých útvarů podobných městské infrastruktuře.
Bájní babyloňané stavěli svoji věž tak vysoko a pyšně, až je Bůh potrestal zmatením jazyků, po kterém se lidstvo rozprchlo do všech koutů světa. Dnešní proroci opět označují Západ za novodobý Babylon a předpovídají její zánik. V mezičase je ovšem stále možné zaznamenávat dění kolem sebe a také ho interpretovat. Michal Škapa to nyní prostřednictvím své zatím nejobsáhlejší výstavy dělá nejen na ploše všech tří podlaží Galerie Villa Pellé, ale také intervenuje do okolního veřejného prostoru.