Počasí dnes25 °C, zítra26 °C
Pondělí 29. dubna 2024  |  Svátek má Robert
Bez reklam

Richard Bureš: Přeji si, aby městské části mohly alespoň část vlastních problémů řešit samy

Zástupce starosty Richard Bureš (ODS) zastává na Praze 1 rezort, který je snad nejvíce na očích široké veřejnosti. Do jeho gesce totiž patří doprava, informatika a úklid. O aktuálních problémech, které trápí centrum Prahy a jejich možném řešení, se rozpovídal v rozhovoru pro Drbnu.

Parkování v centru Prahy se jeví jako neřešitelný problém. Vidíte to jako zástupce starosty podobně? Je vůbec v silách městské části zvýšit počet parkovacích míst ve městě?
V ulicích Prahy 1 už více místa najdeme těžko. Prosadili jsme změnu zelené a oranžové návštěvnické zóny na zónu fialovou, tedy smíšenou. Tím došlo ke skokovému navýšení počtu legálních míst pro rezidenty na současných cca 9 tisíc.

Několik desítek navíc ještě přinese probíhající revize tzv. žlutých čar, tedy míst, kde se nyní parkovat nesmí či jsou vyhrazena na základě historických smluv. Pár míst přinese i revize dnes již nepoužívaných vjezdů.

Celkově je tedy místa relativně dost. Hlavní problém ale vzniká tím, že je Praha 1 sídlem mnoha firem, které parkování na základě dnes platných pravidel také nárokují. To ale není správně a budeme to řešit.

Jaké je tedy řešení celé situace?
Rozhodně nechceme dělat z ulic historického centra parkoviště a nechceme naše občany omezovat ve prospěch někoho jiného. Navrhujeme dávat parkovací oprávnění těm, co „musejí“ – a ne těm, kdo pouze „chtějí“. To v praxi znamená, v budoucnu musejí kartu dostat přednostně občané Prahy 1 a ti podnikatelé, kteří mají bydliště právě zde.

A za druhé, musíme zásadně vymýtit parkování načerno. Na některých místech je to většina aut, celkově odhadujeme „černý“ parking okolo 30 – 40 procent. Městská policie bohužel jasně deklarovala, že s ohledem na dlouhodobý podstav se bude prioritně věnovat jiným problémům.

Zajistil jsem tak pro Prahu 1 vlastní mobilní aplikaci, díky které můžeme lépe provádět kontrolu parkování přímo v ulicích. Auta zaparkovaná v rozporu se zákonem zatím označujeme upozorněním spolu s nálepkou „Příště prosím lépe“. Brzy budeme mít k dispozici lepší verzi aplikace, která nám umožní přestupky nejen zjišťovat, ale i plně evidovat a předávat je do správního řízení. Tím budeme pomáhat Městské policii, ale hlavně občanům Prahy 1.

Nebylo by řešením vybudování podzemních garáží, tak jak zaznívá v diskuzích?
Opět je potřeba rozlišovat. Velké garáže starého typu nelze budovat všude, navíc jsou drahé a zabírají mnoho místa i svými rampami a větráním. Proto prosazuji, aby na Praze 1 vznikaly malé moderní podzemní zakladače, kde bude možné auto odložit. Děje se tak v mnoha historických městech Evropy, proč ne u nás? Musejí ovšem sloužit hlavně lidem, co na Praze 1 žijí, a ne pouze podnikají nebo přijeli na výlet. Město by samo mělo do garáží investovat, přeci jen je to služba pro občany. Tím tak částečně vyčistíme náměstí a ulice centra od zaparkovaných aut. Znovu opakuji, že podmínkou pro výstavbu takovýchto garáží musí být místa určená pro rezidenty.

Další komunální volby nezadržitelně klepou na dveře. Zkuste vypíchnout problémy, které by měly zástupci městské části v dalším volebním období řešit společně s hlavním magistrátem?
Určitě je toho více než by se mohlo zdát. Hodně problémů máme s veřejným pořádkem, za který zodpovídá městská policie, která nám bohužel nepodléhá. Minulé vedení ji přivedlo až na pokraj kolapsu z hlediska kapacit, lidí je tam opravdu málo. S PČR je spolupráce v této oblasti na dobré úrovni a společně také řešíme jednotlivé nešvary. Věřím, že i s MP bude spolupráce fungovat, až magistrát konečně zajistí chybějící počet strážníků. musíme odstraňovat to, co znepříjemňují život občanům Prahy 1 i dalším slušným lidem.

Řešení nutně potřebuje i příval pseudohistorických aut nebo alkoholové výlety zahraničních turistů do Prahy. Praha bohužel přitahuje nesčetné množství podnikavců, se kterými se velmi těžko z naší pozice bojuje. Teď nechci vypadat, že se vymlouváme, ale nám opravdu záleží na tom, aby Praha 1 byla krásnou a příjemnou pro život, akorát prostě některá řešení nejsou proveditelná ze dne na den. Vyžadují koordinaci mnoha aktérů či změny pravidel a zákonů. Zároveň nechceme všechno plošně zakazovat a regulovat, to je cesta do pekel. Podnikatele to omezí a podnikavce nezastaví.

Co taková problematika krátkodobých pronájmů?
Podobné je to i v oblasti tzv. Airbnb. Hodně nám pomohla finanční správa, která začala důsledně toto odvětví kontrolovat a získala potřebná data o uživatelích. Placení daní a místních poplatků sníží výnosy u těch, kteří Airbnb provozují načerno. Nabídka poklesne, cena vzroste a ubyde i problémových jevů. Pravidla se musí dodržovat, to je jediná cesta, jak tento fenomén rozumně řešit. Předvolební populismus některých mých kolegů, kteří by málem zakazovali turismus nebo zabránili lidem nakládat s jejich majetkem, v tomto případě není řešením.       

Dá se říci, že vlastně bez magistrátu s řadou problému nehnete?
Nejde jen o mě, mnoho dalších kolegů z městských částí také zná konkrétní problémy a jejich řešení. Chybí nám ovšem kompetence. Opravdu si přeji, aby městské části mohly alespoň část vlastních problémů řešit samy. Naši občané se obracejí hlavně na nás a my můžeme jen ukazovat na magistrát. Občas si nedovedete představit tu frustraci.  

Pojďme se vrátit k problematice dopravy, která spadá do Vaší gesce. Během léta si Pražané stěžovali na nepříliš šťastné plánování uzavírek. Vážně nešlo společně s magistrátem a Technickou správou komunikací lépe naplánovat práce na silnicích?
Situace má dva úhly pohledu. Na jednu stranu uznávám, že opravy jsou důležité a je třeba je udělat. Na stranu druhou je zřejmé, že magistrát měl a mohl vše zvládnout lépe. Otevřeně přiznávám, že na vině jsou blížící se volby. Mám dojem, že si někdo ze stávající magistrátní koalice myslel, že opravami ukáže, jak se o město stará. A chtěl tím i zakrýt fakt, že havarijní stav mnoha komunikací se měl řešit celé volební období. Bohužel ale zapomněl na to, kolik komplikací to lidem přinese.

Foto Jan Luxík

Štítky Praha, Praha 1, rozhovor, ODS, Richard Bureš, prakování, doprava, městská část, magistrát, parkování, Airbnb, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, Finanční správa, Evropa

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Richard Bureš: Přeji si, aby městské části mohly alespoň část vlastních problémů řešit samy  |  Domácí  |  Drbna.cz

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.