Studie vypracovaná sportovními psychology pro společnost Mastercard, sponzora Ligy mistrů UEFA, zjistila, že fanoušci skutečně dokážou být „12 mužem na hřišti“. Hlasitá podpora z tribun a mávání klubovými vlajkami a šálami dokáže ovlivnit duševní rozpoložení fotbalistů a zvýšit jejich úsilí až o osm procent. Když se vezme v potaz dopad na všech 11 hráčů týmu, odpovídá takové navýšení prakticky hráči navíc. Finalisté letošní Ligy mistrů, Liverpool a Real Madrid, tak budou mít i tajnou zbraň: své fanoušky.
První celoevropská studie svého druhu také zjistila, že i způsob, jakým úspěch oslavují samotní hráči, může představovat klíč k vítězství v zápase. Výzkumný tým, který studii zpracoval, došel ke zjištění, že různé způsoby oslav měly spojitost s výsledkem zápasu, tedy vítězstvím nebo porážkou. Studie konkrétně zjistila, že:
Kromě toho shromážděné údaje naznačují, že pokud se hráči při oslavě vstřeleného gólu objímají, plácnou si dlaněmi nebo slaví jiným obdobným fyzickým kontaktem, existuje o 50 procent vyšší šance, že jejich tým zvítězí. Studie dokonce zjistila, že způsob, jakým se raduje nejúspěšnější střelec Ligy mistrů Christiano Ronaldo, se pojí s nejvyšší pravděpodobností s úspěchem celého týmu. Autoři studie tak vypracovali doporučení, že když jde o oslavu vstřeleného gólu, měli by hráči zvážit roztažení hrudního koše, snahu zabrat co největší prostor, zdvižení hlavy a rozkročení nohou tak, aby chodidla byla od sebe alespoň na šíři ramen.
Další, co na výkon mužstva může mít výrazný vliv, jsou úsměvy fanoušků směřované hráčům. Studie ukázala, že pohled na radostné diváky povzbuzuje sportovce k tomu, aby podávali maximální výkon až o 12 procent déle, než když vidí diváky zachmuřené.
V době, která ještě do finálového zápasu zbývá, tak k fanouškům směřuje výzva, aby na sociálních sítích pod označením #StartSomethingPriceless sdíleli oslavy svých gólů. Sportovní psycholog a autor studie Bradley Busch nabízí pět tipů, jak se stát fanouškem k nezaplacení:
Jeannette Liendo, viceprezidentka společnosti Mastercard pro evropský marketing, ke studii uvedla: „Je fascinující sledovat, že zatímco velká část našich životů se stává bezkontaktní, může být fyzický kontakt se spoluhráči při oslavě gólu ve skutečnosti tajemstvím úspěchu na hřišti. Společnost Mastercard je hrdým partnerem této nádherné hry a jejích fanoušků a po více než dvaceti letech dosavadních oslav gólů v Lize mistrů UEFA se těšíme na to, jak fanoušci před letošním finále, které se odehraje 26. května v Kyjevě, začnou něco k nezaplacení.“
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.