Počasí dnes25 °C, zítra25 °C
Neděle 28. dubna 2024  |  Svátek má Vlastislav
Bez reklam

Chytrých řešení bude ve městě přibývat, říká kolínský místostarosta Michael Kašpar

O Kolínu se tak trochu hanlivě říká, že se stal laboratoří smart cities, tedy chytrých měst. Jenže moderní řešení zavedená především v posledních měsících ve středočeském městě fungují. Jak vedení, tak obyvatelé Kolína si zavedené projekty chválí, a proto je v plánu v nich pokračovat. Vše spadá do gesce prvního místostarosty města Michaela Kašpara.

Jak dlouho trvalo, než se Kolín dostal do nynější podoby chytrého města?
Je otázkou, co je teď chytré město, v jaké fázi jsme. My do toho počítáme i naši aplikaci Kolín v mobilu, která už funguje téměř tři roky. Reálná řešení, jako jsou odpady, parkování a bezkontaktní platby v autobusech městské hromadné dopravy, jsme s partnery začali komunikovat separátně zhruba před rokem. 

ČTĚTE TAKÉ: Kolín inspirací. V chytrém městě zaplatíte parkování z mobilu nebo jízdenku kartou 

Jaký užitek mají město a jeho občané z realizace chytrých řešení?  
Když to vezmu u odpadů, tak máme větší přehled o tom, zda jsou některé kontejnery přeplněné nebo jich někde nemáme moc. Došlo už k optimalizaci sítě, svozových tras a máme dobrou kontrolu nad svozovou firmou. Pro obyvatele jsou tak daná místa lépe uklizená. Firma už ví, kdy a v jakých hodinách se tam odpad kumuluje, tomu pak přizpůsobí odvoz.

U parkování je pro město jednodušší, když řidiči zaplatí přes mobilní aplikaci, kterou máme. Strážníci už poté nemusí kontrolovat lístek za oknem, ale vidí na tabletu nebo mobilu, která poznávací značka má zaplaceno. Je to pro ně lehčí, rychlejší a myslím, že je to přidaná hodnota i pro lidi. Nemusí hledat stojan, drobné a vracet se s lístkem do auta. A na dálku si mohou parkování také prodloužit. Na to máme pozitivní ohlasy.

A jestli se budeme bavit o placení v městské hromadné dopravě a klíčenkách ve škole, tak jde o další zjednodušení. V autobuse není potřeba hledat drobné, stačí si jen „pípnout“ platební kartou. U klíčenek je důležité, že na jeden čip může dítě vstoupit do školy, koupit si oběd, lístek v autobuse nebo dojít do kina. Nemusí s sebou nosit peníze a nikdo ho neokrade. Pokud ho ztratí, dá se lehce a rychle zablokovat přes internet, zároveň je zde kontrola rodičů, kteří mu nabijí, kolik chtějí peněz a vidí, za co je syn nebo dcera utrácí. 

Kolik finančních prostředků už Kolín investoval do projektu chytrého města?
Je to celkem jednoduché. Nám se podařilo se všemi partnery dohodnout, ať už u odpadů, parkování nebo placení, že budeme pilotním městem. V současné chvíli jdou všechny náklady za partnery. My jako město investujeme naši práci a to, že se domluvíme, jakým způsobem budeme fungovat. Ale v rámci prvotních řešení do projektů investují peníze partneři a firmy, se kterými jsme se domluvili na testování. Očekávám, že je to jejich byznys a budou ho prodávat dál.

Jak by se měl projekt v Kolíně dál vyvíjet?
My se nyní ničemu nebráníme. Chtěli bychom pokračovat, ale je to vize jednoho dvou let. Máme zájem o chytré autobusové zastávky, které by měly být pokryté WiFi připojením, případně u vybraných s možností nabíjení telefonů. Zároveň by na nich měly být cedule s informací o aktuální poloze a zpoždění autobusu. Na to však musíme vozy vybavit systémem GPS.

Koncepčně pracujeme na takzvané zelené vlně pro integrovaný záchranný systém. Aby se dala udělat na křižovatkách, když pojedou hasiči nebo záchranáři. Nemuseli by nikde čekat a snížila by se možnost nehodovosti. Ve světě normálně funguje. 

Dá se říct, že takhle by mohlo vypadat ideální chytré město?
Řešení bude víc. Vše se bude vyvíjet s větším využíváním mobilních telefonů a jiných technologií. My se postupně snažíme, aby to bylo co nejjednodušší jak pro nás, tak hlavně pro lidi.

Proč si myslíte, že třeba ve větších městech, jako je Praha, zavádění chytrých řešení zaostává?
Nevím, nemohu říct. Kolín není Praha, ta je o něco větší. Určitě je to v hlavním městě složitější a pro firmy je snazší pustit se do nějakého pilotního projektu třeba v Kolíně než v Praze. Tam by to bylo náročnější a samozřejmě dražší. Ale je potřeba se na tuhle otázku zeptat spíše v Praze. (smích)

A když se vrátíme ke klíčenkám pro žáky... Neztratí dítě pojem o hodnotě peněz?
To je otázka. Bude to o kontrole rodičů, kteří ho musí s kreditem naučit hospodařit. Rodič bude mít přístup na účet dítěte, řekne mu, že ho dobil za 500 korun na dva týdny... A dítě si s tím musí poradit. Určitě ho to pak donutí s penězi hospodařit. Na druhou stranu – ono bude mít přístup a přehled o účtu také. Těžko říct. Ale je to stejné, jako kdybychom se ptali, zda se zavedením platebních karet neztratíme pojem o penězích, když je nemáme v peněžence, ale na kartě.

Bude v budoucnu v chytrém městě možnost platit i mobilem? To je ze zahraničí už běžná praxe...
Je to určitě zajímavá věc. Já nevím o tom, že by ta možnost byla někde u nás masivně rozšířena. Ale dokáži si ji představit. 

Štítky Kolín, Michael Kašpar, projekt, peníze, parkování, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Chytrých řešení bude ve městě přibývat, říká kolínský místostarosta Michael Kašpar  |  Domácí  |  Drbna.cz

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.