Počasí dnes24 °C, zítra26 °C
Neděle 28. dubna 2024  |  Svátek má Vlastislav
Bez reklam

Největším problémem s elektrokoloběžkami je parkování, shodují se radnice

Největším problémem sdílených elektrokoloběžek je podle pražských radnic způsob, jak je uživatelé parkují. Překáží na chodnících a jsou vážnými bariérami pro nevidomé nebo seniory. K regulaci jejich provozu chybí legislativa a radnicím nezbývá než se na pravidlech domlouvat s provozovateli. Dalším problémem je to, že provozovatelé neplatí nájem za zábor pozemku. Uvedli to zástupci radnic.

"(Koloběžky) jsou poházené na chodníku, ve vchodech do domů, ve vozovce, v zóně placeného stání nebo v zeleni. Překáží seniorům a obecně lidem s pohybovými problémy, matkám s kočárky a malými dětmi. Problém, o kterém se prakticky nemluví, je parazitování provozovatelů na veřejném prostoru. Využívají ho, aniž by za to platili. To je výhoda, o které se jiným podnikatelům ani nezdá," uvedl mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas.

"Největší problémy s parkováním na chodnících mimo parkovací místa vznikají chodcům. Jedná se o omezení průchodu, a tím pádem jde i o bezpečnost," doplnil radní Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).

Stejný názor má radní Prahy 2 Tomáš Halva (TOP 09). "Mezi největší problémy řadíme nesprávné odkládání elektrokoloběžek a tvoření překážek na chodníku. A také časté porušování předpisů, zejména bezohlednou a rychlou jízdu po chodníku. Dochází tak k ohrožování chodců, kdy mezi nejzranitelnější řadíme seniory, handicapované a děti," uvedl.

Zástupci radnic si stěžují zejména na to, že nemají možnost situaci řešit. Legislativa neumožňuje jasně vymezit pravidla provozování ani dodržování pravidel. Problém se tak snažila například Praha 2 řešit dohodou s provozovateli. "Musím říci, že v poslední době stížností občanů výrazně ubylo. Nemalou měrou k tomu přispěla i dohoda, kterou jsme s provozovateli uzavřeli," sdělil Halva.

Zavedena byla na Praze 2 například linka a mobilní aplikace, na kterou mohou lidé na špatně zaparkované či překážející elektrokoloběžky upozorňovat. Pokud je provozovatel neodstraní, odveze je svozová firma. Obdobnou dohodu má s provozovateli také Praha 3, která stejně jako další radnice vytvořila v ulicích pro koloběžky stání. Nová parkovací místa nyní chystá mimo jiné Praha 6 a desítky jich má také Praha 9.

"Průběžně vyznačujeme na vozovce parkování pro kola plus koloběžky, skútry, motocykly, ve většině případů v takzvaných dopravních stínech nebo místo žluté čáry před přechody," uvedl radní Prahy 8 Tomáš Slabihoudek (TOP 09). Nyní je asi třicítka stání v Karlíně, sedm v okolí Palmovky a další u vstupů do metra.

Nelegální jízdy po chodníku se městské části snaží řešit s městskou policií. "Nechceme plošně zakazovat půjčování kol ani koloběžek. Velmi by pomohla větší kontrola ze strany policie a městské policie," uvedl mluvčí Prahy 6 Marek Zeman.

Důležité je podle radnic, aby se situací zabýval magistrát. "Podporujeme snahy hlavního města o legislativní změny, aby město mohlo ovlivnit, za jakých podmínek tyto služby budou fungovat. Dnes nemáme silnější nástroj než možnost vlastní dobrovolné dohody," uvedl místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení).

Magistrát obdržel stanovisko tří ministerstev k problematice elektrokoloběžek, které v ulicích metropole nabízí k zapůjčení firmy Bolt a Lime. Stanovisko doporučuje, aby město jejich regulaci řešilo pomocí stávajících zákonů, konkrétně vyhrazením míst pro vozítka v režimu takzvaného zvláštního užívání pozemní komunikace, uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Město nyní podle něj návrh analyzuje, sám by dal přednost aktualizaci legislativy.

Ve srovnání s centrem či širším centrem je odlišná situace na okraji metropole, kde problém s elektrokoloběžkami není tak vážný. "V současnosti dohodnutá pravidla s provozovateli nemáme, s výskytem elektrických koloběžek na naší městské části jde o ojedinělé případy. S principem sdílené dopravy souhlasíme, ale za předpokladu, že to bude mít pravidla, včetně těch bezpečnostních," uvedla starostka Prahy 11 Šárka Zdeňková (HPP 11).

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Michael Daněk

Štítky ČR, správa, doprava, koloběžky, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Největším problémem s elektrokoloběžkami je parkování, shodují se radnice  |  Domácí  |  Drbna.cz

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.