sobota 2. července 2022 Patricie

Horko a naše tělo: Sport nemusí být tabu, důležité je hlavně pít

Tropické počasí je často fyzickou zátěží pro naše tělo. Řada lidí má v horku strach z infarktu, avšak většinou zbytečně. Pokud budeme poctivě dodržovat pitný režim, nemusíme se podle lékařů bát ani přiměřeného sportu.

Kvůli vysokým teplotám během posledních dnů meteorologové lidem doporučují dodržovat pitný režim, omezit tělesnou zátěž a nepobývat na přímém slunci v poledních a odpoledních hodinách. Komplikace mohou nastat i na železnici, kde hrozí nebezpečí vybočení a lomů kolejnic po roztažení horkem. Vyšší je také riziko požárů.

Co přesně doporučují lékaři

Mnoho lidí se obává v horkých dnech infarktu, podle lékařů však zbytečně. Horké počasí totiž naopak může vést k roztažení cév a tím ke snížení hladiny krevního tlaku. S tím je spojený menší výskyt mozkových příhod a infarktů. Paradoxně je tedy více infarktů v zimě, protože chladné počasí klade na kardiovaskulární systém větší nároky. Přesto by na sebe lidé s kardiovaskulárními problémy měli být v létě opatrní.

Nebezpečné výkyvy krevního tlaku způsobují především teplotní rozdíly, především při přechodu ze silně klimatizovaných místností do venkovního prostředí. „Ideální rozdíl mezi teplotou uvnitř a venku by neměl být větší než pět stupňů,“ apeluje v tiskové zprávě lékař Michal Vrablík, garant projektu Srdce v hlavě, který si klade za cíl osvětu pacientů i laické veřejnosti ohledně kardiovaskulárních chorob.

Příliš studená klimatizace není obecně zdravá. Situace může být analogická se saunováním. U kardiaků je důležité se poradit se svým lékařem. Rozhodně se také nedoporučuje skákání do ledové vody, ale spíše postupné ochlazování. Jisté je, že pacienti s onemocněním srdce a cév, kteří berou léky, musí počítat s větší zátěží při horkém počasí, dodává Vrablík.

Pozor na dehydrataci

Lidské tělo se dokáže vyrovnat s horkem díky svým regulačním procesům jako je rozšíření cév, současně se zvýšeným pocením, se kterým dochází i k úbytku vody a minerálních látek z těla. Proto je důležité dodržovat pitný režim v podobě čisté vody či neslazených čajů. Lidé by se naopak v horkých dnech měli vyhnout mnoha šálkům kávy a alkoholu, protože ty naopak odvodňují. Pít by se mělo rovnoměrně po celý den, v součtu minimálně dva litry za den. Pít bychom měli i když nemáme žízeň, to je důležité především u seniorů, kteří mají menší pocit žízně.

Nebojte se sportu

Existuje řada mýtů o tom, že zejména kardiaci by se neměli v létě příliš zatěžovat a sportovat. Pochopitelně, kdo bere léky na tlak či cholesterol a komu je nad pětašedesát let, neměl by ve vedru běžet maraton nebo cvičit v posilovně se silovou zátěží.

Lékaři však poukazují na to, že pohyb po celý rok je pro celkové zdraví velmi důležitý a dává nám dobrou šanci prožít delší život v lepší kvalitě. „Zejména pro pacienty s rizikovými faktory aterosklerózy (vysoký krevní tlak, vysoká hladina cholesterolu, vyšší tělesná hmotnost) je pravidelný pohyb nezbytnou součástí jejich léčebného režimu. Navíc vhodný pohyb může pomoci snížit počet léků, které mají předepsány,“ říká Michal Vrablík.

Aby se pohyb projevil pozitivně na našem zdraví, je podle odborníků ideální cvičit 150 minut týdně. Není samozřejmě nutné sportovat vrcholově, ale je důležité být denně alespoň 30 minut fyzicky aktivní. 

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky teplo, horko, léto, doporučení, lékař, počasí, sport, infarkt, srdce

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.