čtvrtek 29. září 2022 Michal

Ruský pacient popsal hrubé chování personálu pražské polikliniky. Ta jeho slova vyvrací

Jednatřicetiletý Rus žijící v Praze se 20. června svěřil na svém facebookovém profilu s incidentem, který se mu měl stát na oddělení ORL na poliklinice Agel v Italské ulici v Praze. Personál se k němu podle jeho slov choval velmi hrubě, používal sprostá slova a navíc mu údajně jedna z pracovnic sdělila, že se tak chová, protože nemá ráda Rusy, Bělorusy ani Ukrajince. Společnost Agel tvrzení pacienta vyvrací. Dotyčný muž, jehož totožnost redakce zná a který od roku 2008 žije v Praze a mluví česky, si přál zůstat v anonymitě, a tak jsme jeho jméno v článku změnili.

„Čekám v čekárně kolem 12:30 na ORL v poliklinice Agel v Italské. Vychází sestřička, kouká na mě a ptá se, co potřebuji. Říkám, že mě k ní před pěti minutami poslala moje praktická lékařka a mám problém s uchem, podávám jí papírek od praktické lékařky s číslem dveří,“ začíná popisovat svůj pohled na incident na facebookovém profilu Dmitry.

Zbytek uživatel na facebookovém profilu podal jako přepis dialogu mezi ním a sestřičkou.

Sestřička: Nee, to ne!

Dmitry: A co byste potřebovala?

S: Co myslíte, že bych po vás chtěla?

D: Kartičku pojištěnce?

S: Ano.

D: (Podávám telefon s fotkou kartičky.)

S: Ježíši, vy to máte v telefonu?

D: Ano.

S: To vám takhle prochází?

D: Ano, všude, stačí jen fotka.

S: Ok, dejte mi to.

D: (Sedím a podávám telefon.)

S: (Řve.) Dej mi tu kartičku k*rva, musíš vstát a podat mi to, nejsi stará bába.

Dmitry popisuje, že v šoku vstává, podává sestřičce svůj telefon a ptá se, jestli opravdu řekla směrem k němu slovo k*rva. Odpovědi od sestřičky se Dmitry údajně nedočká, podle svých slov dál sedí v šoku v prázdné čekárně, zatímco sestřička si odnesla jeho telefon s fotkou kartičky. „Po pár minutách vcházím k lékaři, vevnitř trochu smrdí cigarety. Sestřička se na mě ani nedívá,“ pokračuje pacient v popisu situace.

S: Stát narození?

D: Rusko.

S: Aha. (Sestřička vychází ven.)

Další dění už se podle Dmitryho odehrává u lékařky, která ho podle jeho slov vyšetřuje a předepisuje mu léky. Při odchodu se jí Dmitry údajně zeptal na jméno sestřičky.

Lékařka: Na co to potřebujete?

Dmitry: Chci napsat stížnost.

L: Nedělejte to.

D: Omlouvám se, ale já si takový přistup k sobě nenechám líbit.

L: Nedělejte to, jméno vám neřeknu.

D: Proč?

L: Prostě jsme dneska měli jednoho pacienta horšího než druhého, no a prostě Rusy, Ukrajince a Bělorusy nemáme rádi, prostě tak to je.

D: Prosím?

L: No, my pamatujeme rok 1968 a s tím nic nenaděláte.

D: Já jsem se narodil v roce 1991.

L: No, to jedno, prostě tak to je, nemáme rádi Rusy.

D: To není důvod se mnou tak mluvit, jsem u lékaře.

L: Já to popřu.

D: Prosím?

L: No, já to prostě popřu. Nemáme rádi Rusy, prostě tak to je.

D: Omlouvám se, ale budu muset napsat stížnost i na vás, po tom všem co jste teď řekla.

L: Nedělejte to.

D: Mějte se, na shledanou.

L: Nedělejte to, vidím že jste evidovaný na psychiatrii, (mám ADHD), tak aby to pro vás nebylo kontraproduktivní.

Poté Dmitry podle svých slov v šoku vyšel z ordinace a o několik hodin později se o svůj příběh podělil na facebookovém profilu. Naše redakce s tvrzením pacienta konfrontovala přímo společnost Agel.

„O dotyčném incidentu víme a aktivně jej řešíme,“ říká mluvčí Agelu

„O dotyčném incidentu víme a aktivně jej řešíme. Na začátek je třeba zdůraznit, že ošetřující personál jeho průběh vnímal zcela odlišně od pohledu, který dotyčný popsal na svých sociálních sítích. Naši zaměstnanci komunikaci pacienta vnímali z jeho strany jako emočně velmi vypjatou a z tohoto důvodu možná došlo k nedorozumění. Odmítáme ale, že by personál pacientovi tykal či použil jím popsané invektivy,“ odpověděl naší redakci tiskový mluvčí společnosti Agel Adam Knesl.

Dotyčný pacient naší redakci sdělil, že stížnost na chování personálu polikliniky skutečně poslal, což potvrdil i mluvčí Agelu. „Oficiální stížnost od pacienta jsme obdrželi a v zákonné lhůtě na ni odpovíme. Do té doby za nás bohužel není možné údajný incident probírat v médiích ani na sociálních sítích. Také konstatujeme, že pacientovi se dostalo řádného vyšetření, péče i vysvětlení zdravotního stavu. Lékařské tajemství nám neumožňuje sdílet s médii všechny relevantní informace, což věříme, chápete,“ vysvětlil Knesl.

„Chtěl bych dosáhnout hlavně toho, aby se něco podobného nestalo ostatním,“ vysvětluje pacient

Pacientovi nabídla právní pomoc nezisková organizace In Iustitia, která se podle informací na svých webových stránkách zabývá zajištováním sociálních služeb, právních informací a zastupování osobám dotčeným předsudečným násilím a prevence předsudečného násilí a projevů nesnášenlivosti. „Urgoval jsem Agel, jestli by mi mohli odpovědět na tu mou poslanou stížnost, protože jsem zatím nedostal ani potvrzení o přijetí,“ řekl naší redakci pacient.

„V nejlepším případě bych chtěl dosáhnout hlavně toho, aby se něco podobného nestalo ostatním lidem. Jestli za to někdo bude potrestaný, nebo ne, to je mi vlastně jedno,“ řekl pro naši redakci pacient.

Na dotaz, jak plánuje Agel zajistit, aby se toto případné jednání personálu znovu neopakovalo, Knesl odpověděl: „Z nedávného průzkumu mezi 500 našimi pacienty mimo jiné vyplynulo, že služby a chování našeho personálu hodnotí na výbornou. Na případné události s ošetřujícím personálem jsme se v dotaznících ptali. Pro tyto případy máme stanovené postupy a veškeré stížnosti a jiné události transparentně řešíme s oběma stranami. A nejinak tomu bude v tomto případě.“

Hodnocení článku je 74 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Agel

Štítky recepce, incident, Poliklinika Agel, Italská, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.