čtvrtek 27. února 2020 Alexandr

TV Barrandov uspěla s žalobou proti pokutě za neobjektivitu

Televize Barrandov uspěla se správní žalobou proti pokutě 400 tisíc korun, kterou dostala za neobjektivitu v pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), která postih uložila, bude muset případ podrobněji prozkoumat. Stanovil to dnešní rozsudek, který je pravomocný. Rada zváží podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu.

Majitel televize Soukup kritizoval v září 2018 ve svém publicistickém pořadu firmy za to, že dostávají pobídky od státu a přitom vyvádějí peníze do zahraničí. Konkrétně jmenoval automobilku Škoda Auto, která nedostala prostor na reakci. Podle srpnového rozhodnutí RRTV spáchala televize přestupek proti zákonu o provozování rozhlasového a televizního vysílání, protože neposkytovala objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů.

Předseda senátu pražského městského soudu Milan Tauber dnes konstatoval, že podle judikatury zahrnuje objektivita vysílání dva prvky. Je to jednak správnost a přesnost předkládaných faktů, tedy v podstatě jejich pravdivost, a jednak transparentnost - tedy uvedení pramenů, z nichž jsou fakta čerpána. Ústavní soud přitom konstatoval, že pro naplnění podstaty přestupku nestačí pouze netransparentnost, ale musí být splněn právě i prvek nesprávnosti.

"Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se ve svém usnesení touto problematikou výslovně odmítla zabývat. Konstatovala, že jí to nepřísluší a že na to nemá kapacitu. Soud dospěl k závěru, že je to v rozporu s nálezem Ústavního soudu. Rada se tak v dalším řízení bude muset zabývat otázkou přesnosti a správnosti," uvedl soudce.

Vyhověl tak televizi, která rozhodnutí rady označovala nejen za nezákonné, ale i nepřezkoumatelné, a žádala, aby soud věc radě vrátil k dalšímu řízení.

Společnost Barrandov Televizní Studio loni od rady dostala kvůli nevyváženosti pořadů několik pokut. Jedna z nich, 200 tisíc korun, byla za tendenčnost reportáže v pořadu Moje zprávy, která se zabývala státními zakázkami pro agenturu Dorland. I v tomto případě se televize obrátila na soud, který jí dal loni rovněž za pravdu. Zástupkyně rady Tereza Rudolfová dnes novinářům řekla, že v tomto případu podala RRTV kasační stížnost a že její podání zváží i u aktuální žaloby. "S rozsudkem se rada seznámí na svém nejbližším zasedání," uvedla.

Minulý měsíc radní schválili další pokutu 250 tisíc korun za reportáž v pořadu Moje zprávy, která se týkala údajných nehospodárností v Národním divadle.

Autoři | Foto TV Barrandov

Štítky ČR, soud, média, Barrandov Televizní Studio

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.