středa 21. října 2020 Brigita

Vedení Prahy bude rozhodovat, jak zajistí přístřešky MHD. Chce do nich investovat přes 300 milionů

, aktualizováno 11. ledna 2020, 14:27

Pražští radní by měli v pondělí rozhodnout o tom, jak pořídí přístřešků pro MHD poté, co skončí smlouva na provoz těch stávajících firmě JCDecaux. Vedení města si podle návrhu usnesení přístřešky za 325 milionů korun koupí samo. Doporučila to poradní komise rady. Kritizují to někteří členové komise a reklamní firmy, podle kterých je v Evropě běžné, že mobiliář zajišťují soukromníci.

Francouzská firma JCDecaux má smlouvu do poloviny roku 2021. Minulé vedení magistrátu ji označilo za nevýhodnou a neprodloužilo ji. Zároveň schválilo, že magistrát vypíše koncesní řízení na provozovatele zastávek na podobném principu, jako byl ten dosavadní. Tedy, že mobiliář pořídí a starat se o něj bude soukromá firma, která bude platit městu nájem a zároveň mít na plochách. Tato varianta také počítá s tím, že přístřešky po skončení smlouvy zůstanou ve vlastnictví města.

Nové vedení magistrátu na začátku rovněž mluvilo o vypsání koncesního řízení, komise pro mobiliář však nakonec doporučila, aby si město přístřešky pořídilo samo. Magistrát nyní na Palackého náměstí testuje prototyp přístřešku. Celkem by jich podle návrhu mělo být 930.

Radní Prahy pro majetek Jan Chabr (TOP 09) dříve řekl, že sám preferoval cestu koncese, ale i možnost pořízení mobiliáře městem považuje za schůdnou. Naopak předseda pražské ODS, opoziční zastupitel a člen komise pro mobiliář Tomáš Portlík považuje za efektivnější, aby mobiliář koupil soukromník.

Podle studie, kterou si město nechalo zpracovat firmou CS-PROJECT, patří mezi slabé stránky vlastního nákupu nutnost velké vstupní investice a také zodpovědnost za provozování a údržbu mobiliáře. Studie upozornila rovněž na možnost korupce. Problematický může být i přechod od současného provozovatele. Naopak hlavní výhodou by byla přímá kontrola města nad mobiliářem.

Do dříve zvažovaného tendru se chtěly kromě JCDecaux přihlásit i firmy BigBoard, euroAWK a Clear Channel Outdoor, která zatím na českém trhu nepůsobí. Podle zástupců firem městu schází expertíza, kterou má komerční sektor. "Měst, které provozují městský mobiliář ve vlastní režii, najdete ve světě jen několik, a málokde se tento model udržel dlouho. Je to drahé a města na to nemají potřebné know-how ani kapacity," uvedl mediální zástupce JCDecaux Martin Lánský. Dodal, že magistrát nemá žádný reálný plán pro demontáž současných zastávek ani pro výrobu a instalaci nových.

Ředitel pro rozvoj a inovace Clear Channel Outdoor Mats Lundquist sdělil, že "řídit město jako firmu" se neúspěšně pokoušeli i v jiných zemích. "Historicky to zvažovali například v Curychu nebo ve Vilniusu, ale města nakonec tato řešení vyhodnotila jako nevýhodné a neefektivní," uvedl. Lze podle něj předpokládat, že magistrát stejně nakonec rozhodne o koncesi a existuje riziko, že následně nestihne zpracovat výběrové řízení na koncesionáře a lidé mohou zůstat bez přístřešků. Podobně se vyjádřila mluvčí firmy BigBoard Pavlína Stránská. "Tvrdě koncipovaná smlouva zaručí, že budou přístřešky postaveny řádně a včas, a to bez nároků na lidské kapacity města," uvedla.

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky ČR, správa, MHD, reklama, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.