pátek 24. ledna 2020 Milena

Nenechávejte nákup dárků na e-shopech na poslední chvíli, doporučují kurýři. Dobírku u nich zaplatíte bez problémů kartou

Nákupy vánočních dárků jsou v plném proudu. Do kdy ale máme čas objednávat, aby nám spediční společnosti garantovaly doručení do Štědrého dne a kdy si nelámat hlavu s platbou v hotovosti? Ne každý kurýr se totiž spokojí s platební kartou. Na to se v předvánočním průzkumu zaměřila redakce Drbny.

Se stejnou otázkou jsme začátkem prosince oslovili největší spediční společnosti na českém trhu. Zajímalo nás do kdy můžou e-shopy předávat své zásilky kurýrům, aby se očekávané dárky dostaly do rukou majitelů ještě před vánočními svátky a také kdy mít při převzetí balíčku raději v ruce hotovost místo platební karty.

Například Česká pošta hodlá doručovat balíky klientům také poslední dva víkendy před Vánoci. „Pokud dostaneme do přepravy Balík Do ruky do 19. prosince a Balík Do Balíkovny nebo Balík Na poštu do 20. prosince, garantujeme jeho dodání den před Vánoci,“ shrnul mluvčí České pošty Matyáš Vitík a dodal: „Naši balíkoví doručovatele přijímají platbu platební kartou. Stejně tak lze platit platební kartou na kterékoliv naší pobočce.“

Stejný servis zákazníkům nabízí také společnost DPD. „Všichni naši kurýři mají k dispozici platební terminál, který má navíc nově přímé propojení do skeneru, což výrazně zkracuje dobu doručení,“ potvrdil Miloš Malaník, generální ředitel a jednatel DPD CZ. Podle něho pro bezpečné doručení zásilky do Vánoc je ideální předat balíček kurýrovi nejpozději 18. prosince.

Platba kartou může být u některých spedičních společností problém v případě, že e-shopy, které zásilku odeslaly, nepřijímají platbu dobírky kartou. Třeba jako v případě firmy Geis. „Všichni naši kurýři v balíkové přepravě jsou vybaveni terminály pro platbu kartou. I v předvánočním období, kdy najímáme výpomocné řidiče, je vybaveno terminálem 98 procent kurýrů. Problém ale může nastat, když odesílatel, například e-shop, nepovoluje platbu dobírky kartou. V tom případě tedy musíme vybrat hotovost,“ upozornila manažerka marketingu Geis CZ Eva Děkanová.

Češi letos v internetových obchodech utratí podle firmy Shoptet 161 miliard korun, což je o 16 procent více než loni. Prodej módního zboží letos stoupl o čtvrtinu, vyplývá z údajů Shoptetu, který spravuje kolem 20 tisíc českých e-shopů. Ačkoliv Vánoce si, co se množství prodaného zboží týče, drží jasné prvenství, v posledních letech stoupají prodeje i v jiných obdobích roku. 

Každý, kdo si objednává vánoční dárky v e-shopech, by si nejprve měl zjistili, zda má e-shop konkrétní zboží skladem a jaké podmínky pro expedici nabízí. Přepravní společnosti musí před Vánoci v opravdu krátkém čase doručit extrémní množství zásilek, a navíc je třeba počítat i s nepřízní počasí. „Proto doporučujeme, nenechávejte objednávání dárků na poslední chvíli. Objednávejte tak, aby váš dárek odešel z e-shopu ideálně do 17. prosince. I po tomto datu samozřejmě doručujeme standardně, ale roste riziko, že právě ten váš dárek do svátků nedorazí,“ shrnula Děkanová.

Právě spediční společnosti v posledních letech výrazně posílily kurýry platebními terminály. „Z našich průzkumů vyplývá, že Češi i při nakupování v e-shopech preferují placení kartou. Nejoblíbenější je platba kartou on-line rovnou během nákupu, ale nezanedbatelná část zákazníků si přeje zaplatit kartou až při doručení. Platební kartu máme na rozdíl od velkých částek v hotovosti vždy u sebe. Skutečnost, že velké kurýrní společnosti tuto možnost nabízejí, to jen potvrzuje,“ říká Martin Dolejš, ředitel rozvoje obchodu ze společnosti Mastercard.

A platba kartou je stále oblíbenější. Celkový počet transakcí platebními kartami Mastercard v České republice podle údajů za první tři kvartály 2019 meziročně vzrostl o 18 procent. V e-shopech byl růst v porovnání se stejným obdobím loňského roku osmapadesátiprocentní. „Česká republika patří k nejinovativnějším trhům v oblasti plateb na celém světě. Češi jsou absolutní globální špičkou s prakticky stoprocentním podílem bezkontaktních platebních terminálů a také v četnosti využívání bezkontaktních plateb. Díky tomu u nás loni poprvé padla miliardová hranice v počtu karetních transakcí a jejich počet i nadále meziročně roste,“ uvedl Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo1 čtenářů

Autoři | Foto Mastercard

Štítky Mastercard, platba, karta, eshop, dobírka, Česká pošta, Geis, DPD

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.