sobota 7. prosince 2019 Ambrož

Brňáci vymysleli unikát. Město křižoval autobus poháněný našimi výkaly

Již jedenáctým rokem pořádá společnost E.ON soutěž Energy Globe. Letošním výhercem v kategorii Firma se stal Institut cirkulární ekonomiky, který přišel s novým způsobem jak pohánět autobusy v Brně.

Brno se díky Institutu cirkulární ekonomiky může chlubit tím, že je prvním městem v České republice, kde jezdil autobus poháněný biometanem. Podařil se jim totiž najít způsob, jak zpracovat čistírenské kaly a vyrobit z nich palivo.

Co je to biometan?

Biometan je vyčištěný bioplyn, který má nejnižší emise ze všech skleníkových plynů a v porovnání s ostatními běžnými biopalivy také nejnižší spotřebu energie a to hlavně v případě, kdy je vyráběn z biomasy.

A právě biometan použitý k pohonu MHD v Brně vzniká při zpracování čistírenských kalů. „Princip je takový, že z prošlých potravin, zbytků jídel a odpadní vody se vyrobí bioplyn, který je pomocí speciální technologie upraven na biometan, na který potom jezdí autobusy,“ říká projektový manažer Institutu cirkulární ekonomiky Petr Novotný.

Plošné využití

Cílem autorů projektu bylo ukázat, že existuje i alternativní řešení a že je možné ho použít po celé České republice. „Autobus v našem projektu ujel téměř 5000 kilometrů na plyn vyrobený z odpadní vody. Brněnský bioodpad by ale trvale zvládl pohánět 50 autobusů,“ uvádí dále Petr Novotný. Bioodpad z celé České republiky by pak zvládl pohánět až 1400 autobusů a momentálně uvažuje o možnostech pohonu na biometan u vozidel veřejné služby i Praha.

Dočká se těchto autobusů i Brno?

 Autorům projektu se podařilo na vlastní náklady a v reálném provozu dokázat, že bioodpad je velmi cennou a hlavně využitelnou surovinou. I Dopravní podnik města Brna (DPMB) se zapojil již do pilotního projektu a zapůjčil linkový autobus, na kterém byl celý test prováděn.

„Z pohledu DPMB není vůbec problém mít v běžném provozu autobusy poháněné biometanem. Jak ukázal pilotní projekt na konci minulého roku, jízdní vlastnosti i chování vozidla jsou zcela totožné jako při tankování zemního plynu, tudíž Dopravní podnik je využívání biometanu nakloněn,” vyjádřila se tisková mluvčí DPMB Hana Tomaštíková. Dodala také, že pohledu  DPMB se jedná o ekologické a moderní řešení, kdy odpady produkované občany jim opět slouží - jako pohon MHD.

Autoři | Foto ecofuture.cz, Jan Luxík

Štítky cirkulární ekonomika, MHD, biometan, Brno, eon

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.