Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jak reklamovat vyúčtování služeb v bytě?

 
neděle, 28. dubna 2019, 15:55

Řada služeb spojených s bydlením se platí zálohově. Ať už bydlíte ve vlastním, družstevním či nájemním bytě, nemusíte být spokojeni s vyúčtováním zálohových úhrad. V takovém případě můžete požadovat vysvětlení či podat reklamaci. U koho stížnost uplatnit a jak vyúčtování reklamovat? Co dělat, když se roční vyúčtování opozdí?

Rozsah poskytovaných služeb se v jednotlivých bytech liší – v běžném panelovém domě jde nejčastěji o dodávky tepla a vody, odvádění odpadních vod, provoz výtahu, odběr elektřiny pro osvětlení společných prostor, poplatky za odvoz komunálního odpadu a úklid. „Ať už zajišťuje služby kdokoli, po skončení zúčtovacího období se vyúčtovávají zálohové platby za služby podle jejich skutečné spotřeby a nákladů. Výsledkem vyúčtování je tedy přeplatek či nedoplatek,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Zúčtovací období zpravidla činí 12 měsíců. Ten, kdo služby zajišťuje, tedy podle konkrétní situace dodavatel elektřiny či plynu, společenství vlastníků jednotek, družstvo či u nájmu bytu pronajímatel, musí vyúčtování doručit příjemci služeb (tedy vlastníku bytu či jeho nájemci v případě, že se jedná o nájem bytu nebo o družstevní byt) nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období. Toto období bývá většinou od ledna do prosince, proto do konce dubna může příjemce služeb očekávat roční vyúčtování.

Pokud jde o nájemní bydlení, je v nájemní smlouvě obvykle stanoveno, jaké služby bude pronajímatel nájemci zajišťovat. Při určení rozsahu zajišťovaných služeb hraje roli i vybavení bytu. Pokud je v nájemním bytě plynový kotel, je na dohodě mezi pronajímatelem a nájemcem, kdo z nich uzavře smlouvu o dodávkách plynu. Zde záleží i na době trvání nájmu. U nájmů na dobu neurčitou nebo trvajících několik let je výhodnější, když smlouvu s dodavatelem energií uzavře přímo nájemce. U nájmů trvajících jen několik málo měsíců se to s ohledem na administrativní zátěž nemusí vyplatit.

Příjemce služeb může požádat o nahlédnutí do podkladů k vyúčtování a má právo si vyžádat doložení nákladů na jednotlivé služby a požadovat vysvětlení, jakým způsobem byly služby rozúčtovány a jak byly stanoveny zálohy na služby. Zároveň mu musí být umožněno pořídit si kopie podkladů k vyúčtování. Do 30 dnů ode dne doručení vyúčtování také může proti němu podat námitky. Na vyřízení je pak stanovena lhůta 30 dní počítaná od doručení námitek.

Zpozdí-li se vyúčtování služeb nebo vyřízení námitek, má příjemce služeb právo, aby mu ten, kdo služby zajišťuje, zaplatil pokutu, maximálně ve výši 50 Kč za každý den zpoždění. Na pokutu nevznikne nárok, jestliže například pronajímatel sám obdržel vyúčtování služeb nebo podklady k němu v takovou dobu, že nemohl vyúčtování včas nájemci předložit nebo vyřídit námitky. Ovšem samozřejmě pronajímatel musí postupovat co nejrychleji.

Zvláštní pravidla ohledně vyúčtování platí pro dodávky plynu a elektřiny. Řídí se zákonem, ale i smlouvou o dodávkách energií a obchodními podmínkami. Informace o způsobu uplatnění reklamace lze často najít na internetových stránkách dodavatele. „Dodavatelé někdy vyzývají zákazníky, aby reklamovali vyúčtování telefonicky prostřednictvím zákaznické linky. Ty lze využít pro získání prvotní informace, ovšem pak by měla následovat písemná reklamace, abyste měli důkaz o podání a obsahu uplatněné reklamace,“ radí Lukáš Zelený.

Dodavatel energií musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Uzná-li ji za oprávněnou, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Nedodrží-li tuto lhůtu v případě reklamace vyúčtování elektřiny, vzniká odběrateli právo na náhradu 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč. U plynu se jedná o náhradu 750 Kč za každý den prodlení, maximálně však 7500 Kč.

„Jestliže dodavatel elektřiny či plynu nevyřídí reklamaci ke spokojenosti zákazníka nebo tak neučiní ve stanovené lhůtě, může se zákazník obrátit na Energetický regulační úřad. Případně může být vyúčtování elektřiny a plynu předmětem soudního sporu, tak jako vyúčtování ostatních služeb. Ovšem je třeba upozornit, že podání reklamace nezbavuje povinnosti zaplatit případné nedoplatky na službách. Pokud se později ukáže, že reklamace je oprávněná, případně dojde k dohodě, bude neoprávněně fakturovaná částka vrácena,“ uzavírá Lukáš Zelený.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Štítky dtest, reklamace, služby,

 


 

Kam dál?

Po závěsu v kupé lezl had. Odchytit ho museli strážníci

neděle, 28. dubna 2019, 13:11

Nepříjemný zážitek měla dnes ráno žena, která cestovala vlakem z Plzně. Po závěsu v jejím kupé totiž lezl had. O jeho odchyt se...

Czarotek se nakonec koná, ale výrazně menší. Do Řasnice se sjelo...

neděle, 28. dubna 2019, 12:54

Po loňském Czaroteku, kdy se do Krásné Studánky sjelo několik tisíc lidí, nyní tekknaři změnili strategii a po celé zemi...

Na několika místech ČR se konají technoparty, zatím bez problémů

neděle, 28. dubna 2019, 01:16

Na několika místech republiky se o tomto víkendu konají technoparty. Asi největší je u obce Uhy na Kladensku, které se účastní...

Podle vědců hrozí ČR za navrhované zóny Národního parku Šumava sankce

sobota, 27. dubna 2019, 18:59

Pokud ministerstvo životního prostředí schválí nové vymezení zón šumavského národního parku v navrhované podobě, skupina vědců...

 
 
 

O čem píšou další Drbny

Pes pokousal v Milevsku cyklistku, majitel je trestně stíhán

Písečtí kriminalisté zahájili trestní stíhání majitele psa, který v druhé polovině března pokousal cyklistku. Zranění, které pes ženě způsobil, si vyžádalo lékařské ošetření.

Budějcká Drbna

Při výbuchu na Břeclavsku se zranili dva muži, mají popáleniny

V Perné na Břeclavsku se dnes dopoledne ozval výbuch z objektu patřícímu k vinařství, zranili se dva lidé. ČTK to řekly mluvčí policie Kamila Haraštová a záchranné služby Michaela Bothová. Jeden muž je ve vážném stavu s popáleninami na velké části těla, druhý muž má popáleniny druhého stupně. Záchranáři je převezli do brněnské nemocnice.

Brněnská Drbna

Nad opilcem v kolejišti projel vlak, ani ho nevzbudil. To se povedlo až hasičům

V kolejišti leží muž, a právě přes něj projela lokomotiva s dvaceti vagony plnými písku. Tak znělo hlášení výpravčího na tísňovou linku 112 v úterý kolem 22. druhé hodiny. Celá událost ale neštěstím neskončila, opilý mladý muž to přežil bez úhony.

Liberecká Drbna

Řidiči jeli v mlze příliš rychle. Na dálnici narazili do odstaveného auta

Včera ráno došlo na dálnici D35 k nehodě, kdy dvě auta narazila do odstavené Škody Octavia. Celková škoda se vyšplhala na 180 tisíc korun.

Olomoucká Drbna

Ve čtvrtek ušetříme na vstupném na jihlavskou Bránu Matky Boží a do Domu Gustava Mahlera

Na čtvrtek 24. října připadá Den turistických informačních center. A při této příležitosti v Jihlavě ušetříme na vstupu na Bránu Matky Boží a také do Domu Gustava Mahlera.

Jihlavská Drbna

Opilý muž sedl za volant. I s přívěsem narazil v plné rychlosti do stromu

V úterý 22. října vyjížděli dopravní policisté do obce Jívka na Trutnovsku. Podle prvotního zjištění tu krátce po 17. hodině havaroval třiapadesátiletý řidič vozidla Seat Altea s přívěsem. Na přímém úseku zřejmě nezvládl řízení po projetí mírné levotočivé zatáčky, vyjel mimo komunikaci a čelně narazil do stromu.

Hradecká Drbna