Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jaké jsou nejčastější omyly při reklamacích?

 
neděle, 20. ledna 2019, 09:44

Reklamace patří k nejčastěji uplatňovaným a také nejdůležitějším spotřebitelským právům. Pravidla pro uplatňování takzvaných práv z vadného plnění však nejsou jednoduchá a zákazníci v nich často tápou. S jakými omyly se ve spotřebitelské poradně dTestu nejčastěji setkávají?

Mnoho spotřebitelů hromadí pomačkané blednoucí účtenky od každého nákupu, ale nemohou najít zrovna tu, kterou pro reklamaci potřebují. „Nevzdávejte to. Absence účtenky neznamená automaticky nemožnost zboží reklamovat. Prodejce sice může požadovat důkaz o koupi, tím ale nemusí být jen papír z jeho kasy. Vzestup bezhotovostních plateb zde může zachránit spoustu situací – pokud jste nákup platili kartou, stačí transakci dohledat ve výpisu z internetového bankovnictví,“ radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Skvělým pomocníkem pro správu účtenek jsou mobilní aplikace. Hned po nákupu si paragon vyfotíte, pojmenujete a originál můžete zahodit. V takové „kartotéce“ se vám pak bude hledat lépe než doma v přecpaném šuplíku. Pokud žádný hmatatelný důkaz nemáte, ale nákup u konkrétního prodejce je zřejmý třeba proto, že jste stálý zákazník na malém městě nebo jde o unikátní produkt, který nikdo jiný neprodává, nenechte se odbýt. U soudu by mělo šanci na úspěch například i svědectví dalších osob – ale k němu se obchodníkovi nejspíše chtít nebude.

Zboží můžete reklamovat i jinde, než jste ho koupili. „Představte si, že jste si zakoupili kabát, když jste byli na pracovní cestě v Praze, ale žijete v Ostravě a do hlavního města se v nejbližší době nechystáte. To nevadí, protože reklamaci můžete uplatnit na kterékoli pobočce nebo v sídle prodejce, ledaže by prodejce předem určil jiný subjekt, zpravidla servis,“ poznamenává Lukáš Zelený.

Někdy může být složitější zorientovat se v tom, kdo vám zboží prodal. Myslete na to, že rozhodující je IČ nebo obchodní firma uvedená na dokladu. Často zjistíte, že síť konkrétní značky je v celé republice spravována jednou společností, která je vaším prodejcem a zboží k reklamaci můžete předat v jakékoli její provozovně. Pozor ale na franšízy – i když vidíte stejnou obchodní značku a logo, může jít o různé obchodní subjekty.

Reklamovat můžete samozřejmě i poštou, což využijete nejspíše hlavně u zboží zakoupeného v e-shopu. Ani poštovným se nenechte odradit. Jestliže bude reklamace uznána, můžete požadovat náhradu všech účelně vynaložených nákladů. V opačném případě vám prodejce poštovné neproplatí.

Pokud nakupujete zboží z bazaru či od známých z druhé ruky s klidem v duši, že vám k němu předchozí vlastník dává i paragon a zbývá ještě rok záruky, neusněte na vavřínech. V praxi sice reklamace druhým vlastníkem ve většině případů prochází, avšak obchodník má právo vám nevyhovět s argumentem, že spolu nemáte žádný právní vztah. Problém je v tom, že práva z vadného plnění jsou vázána k dané kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem. „Řešením tedy může být zůstat s původním vlastníkem v kontaktu a v případě potřeby poslat do prodejny jeho, což bude schůdné asi maximálně mezi přáteli nebo příbuznými. Praktičtější je sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění, kde vlastník prohlásí, že všechna současná i budoucí práva postupuje vám,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Práva z vadného plnění mohou plynout z každé smlouvy, přičemž jejím předmětem může být téměř cokoli. Pokud něco nesedí, nebojte se ozvat třeba i v restauraci, u kadeřníka, u mobilního operátora, který vám zaslal zjevně nesmyslné vyúčtování, nebo na zájezdu, jenž trpí nedostatky.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Knihy ruských autorů nabízejí Čechům „alternativní pravdu“. Kdo...

neděle, 20. ledna 2019, 09:11

V České republice vloni vyšlo přes patnáct tisíc knižních titulů. V záplavě nově vydané literatury se texty ruských autorů...

Fakulta umění a architektury hledá děkana. Na post se hlásí i Osamu...

sobota, 19. ledna 2019, 13:59

Už příští čtvrtek zvolí akademický senát fakulty umění a architektury liberecké Technické univerzity nového děkana. Vybírat se...

Teploty v noci klesly hluboko pod nulu, na Kvildě bylo -30 stupňů

sobota, 19. ledna 2019, 10:47

Teploty v Česku v noci na dnešek klesaly hluboko pod bod mrazu. V mrazových kotlinách dosahovaly extrémů, na stanici Kvilda-Perla...

Olomoucké krematorium zrušilo pohřeb s desítkami hostů. Důvod...

pátek, 18. ledna 2019, 14:12

Přibližně stovka smutečních hostů, rodina v obřadní síni olomouckého krematoria a tělo zesnulého připravené k obřadu a...

 
 
 

O čem píšou další Drbny

Nájezdy a sjezdy na dálnici D3 budou podle náměstka Knota hotové do roku 2022

Náměstek hejtmanky Josef Knot představil krajským zastupitelům harmonogram prací kolem dálnice D3. Podle něj budou nájezdy a sjezdy na dálnici hotové nejdéle do roku 2022. Ve stejné lhůtě by měl být dokončen také dálniční obchvat z Úsilného do Dolního Třebonína. Některé jeho části se ale stále nemohou stavět.

Budějcká Drbna

POČASÍ NA STŘEDU: Zřídka jasno až zataženo, ale jarní teploty trvají

Ve středu očekávají meteorologové většinou oblačno, místy přechodně i polojasno. Po přechodu studené fronty k nám bude proudit chladnější vzduch od západu až severozápadu.

Brněnská Drbna

Neznámý muž volal seniorce a chtěl vědět, kolik má doma peněz

Senioři se často stávají terčem všemožných podvodníků a zlodějů. Ti využívají zejména důvěřivosti a bezbrannosti starších lidí. Tento případ sice dopadl dobře, ale měl by být varováním pro ostatní.

Liberecká Drbna

Senior vjel rychle do zatáčky a dostal smyk. Porazil zděnou měřící stanici a způsobil škodu za více než sto tisíc

U obce Kolšov došlo včera okolo deváté hodiny ranní k dopravní nehodě. Dvaaosmdesátiletý řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy při průjezdu zatáčkou a dostal smyk.

Olomoucká Drbna

Na Vysočině zatím zmizelo od silnic prvních tříd 73 reklam

Na Vysočině zatím od silnic prvních tříd zmizelo 73 z celkových 182 reklamních zařízení, jejichž odstranění vyžaduje z bezpečnostních důvodů novela zákona o pozemních komunikacích. Mluvčí kraje Jitka Svatošová sdělila, že celkový počet nezahrnuje jen klasické billboardy, ale i další nepovolená reklamní zařízení, například reklamní plachty na plotech nebo mostech.

Jihlavská Drbna

Rozšíření rychnovské nemocnice za 400 milionů korun má roční zpoždění

Připravované rozšíření krajské nemocnice v Rychnově nad Kněžnou za 400 milionů korun nabralo zhruba roční zpoždění. Projekt sice má od roku 2017 státní podporu v rámci budování průmyslové zóny Kvasiny - Solnice, ale ministerstvo zdravotnictví na investici dosud nevypsalo projektovou výzvu. Kraj tak zatím od státu žádné peníze na stavbu nemá. Novinářům to dnes řekl hejtman Jiří Štěpán (ČSSD). Ministerstvo uvedlo, že na investici nemá ve svém rozpočtu peníze.

Hradecká Drbna