neděle 17. listopadu 2019 Mahulena

Masové stěhování vězňů v Číně. Kdo jsou tisíce pasažérů ve vlacích se zatemněnými okny

Server čínského vysílání Rádia Svobodná Asie zveřejnil 1. října reportáž o vládou řízených přesunech ujgurského obyvatelstva z jihu autonomní oblasti na sever, a naopak přesunech Kazachů a Kyrgyzů ze severu na jih nebo do sousední provincie Kan-su.

10. června 2017 byla s velkou pompou otevřena nová železniční trať spojující hlavní město Ujgurské autonomní oblasti Sin-ťiang s prefekturou Altaj na severu Sin-ťiangu. Nyní je tato železnice pro cestující uzavřená a slouží výhradně k vládou organizovaným transportům.

Jízdenky? Nemáme

První svědectví o nich se začala objevovat od letošního 26. září. Později se ujgurské stanici Svobodné Asie podařilo získat i oficiální dokument z okresu Šu-le v prefektuře Kašgar na jihu Sin-ťiangu.

Muslimské obyvatelstvo, masově internované v takzvaných „převýchovných zařízeních pro extremisty“ nebo „rekvalifikačních střediscích“, začaly úřady hromadně přesouvat do míst vzdálených tisíce kilometrů od jejich bydliště.

Konkrétně se jedná o Ujgury z jižních prefektur Kašgar a Chotan, kteří jsou přesouváni na sever do Altaje, zatímco Kazachy a Kyrgyzy ze severní prefektury Ili úřady „stěhují“ více do vnitrozemí.

Má jít o desítky tisíc lidí, kteří jsou přepravováni vlakovými transporty se zatemněnými okny. V zájmu co největšího utajení železniční správa v Urumči vyhlásila, že až do 22. října si běžní cestující nebudou moci koupit jízdenky.

Odvézt a umlčet

Podle místních zdrojů je hlavním důvodem transportů snaha čínských úřadů zamezit úniku informací z detenčních zařízení a lágrů.

Pokud jsou lidé drženi v místě bydliště, nelze se vzhledem k množství internovaných, kterých je v celém Sin-ťiangu již více než jeden milion, vyhnout tomu, aby i vězeňští dozorci a další zaměstnanci těchto zařízení měli mezi vězni vlastní příbuzné, známé a kolegy.

Tito zaměstnanci pak vynášejí ven informace, které se dostávají k rodinám vězňů a někdy i dále do světa, což je z hlediska úřadů nežádoucí.

Navíc jsou místní lágry většinou již přeplněné a jejich kapacita nestačí. Přesun vězňů se proto jeví jako vhodné řešení. Podle jednoho zdroje údajně vláda v Ili vydala nařízení, které nabádalo k omezení úniku informací z lágrů. Z toho důvodu také nyní dochází k masovému náboru dozorců ze sousední provincie Kan-su nebo dalších oblastí Číny, kteří jsou motivováni vysokým finančním ohodnocením a dalšími výhodami.

Silniční uzavírka ve státním zájmu

Transporty doprovázejí masivní bezpečnostní opatření. Na přesuny tisíců lidí dozírají stovky vojáků, kvůli transportům je omezována místní doprava. Svědci hovoří o desítkách autobusů se zatemněnými okny, které svážejí tisíce vězňů na nádraží v Urumči i Ili.

Podle místního Večerníku Urumči byl na nádraží v Urumči od 26. září zastaven prodej jízdenek a od 22. října dojde ke změnám v jízdním řádu. Zpráva ale neuvádí důvod těchto opatření a nespecifikuje ani, kdy opatření skončí, což mezi místními obyvateli vzbuzuje nejrůznější dohady.

Uzavřená byla také část státní silnice G217 v prefektuře Aksu ve středním Sin-ťiangu. Z důvodu nepříznivého počasí má být podle vyhlášky úsek uzavřen pro soukromou dopravu až do konce dubna příštího roku.

Vzhledem k tomu, že se jedná o hlavní spojnici mezi severem a jihem Sin-ťiangu, se mnozí místní domnívají, že silnice bude uzavřená právě kvůli transportům, případně z důvodu masových přesunů ozbrojených sil, jejichž příslušníci mají na transporty dohlížet.


Tento text byl původně publikován na portále Hlídací pes.

Štítky Hlídací pes, Sinopsis, Čína, vězeň

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.