Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jak správně postupovat při reklamaci zájezdu?

 
pátek, 20. července 2018, 14:26

Vrátili jste se z dovolené rozčarovaní ze služeb, které vám poskytla cestovní kancelář? Ubytování bylo horší, vzdálenost od moře neodpovídala informaci v katalogu a slibovaný bazén úplně chyběl? Braňte se a vady zájezdu reklamujte.

Cestovní kancelář jako pořadatel zájezdu odpovídá za to, že zájezd bude v souladu s uzavřenou smlouvou, ať už má služby poskytovat ona sama nebo jiný smluvený poskytovatel, tedy například hotel či letecký přepravce. S reklamací se můžete vždy obrátit přímo na cestovní kancelář. Pokud byl zájezd zprostředkován jinou cestovní kanceláří či agenturou, je možné oznámit vady zájezdu i zde. „Podobu zájezdu určuje sepsaná smlouva nebo vystavené potvrzení o zájezdu, jedno z toho musí mít písemnou podobu. Ohlídejte si, aby vše, co pracovníci cestovní kanceláře přislíbili ústně, bylo uvedeno ve smlouvě, potvrzení, katalogu či dalších pokynech,“ radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Jestliže dovolená neprobíhá tak, jak by měla, má cestovní kancelář povinnost zajistit nápravu. Nároky zákazníka se liší podle závažnosti nedostatků a možnosti jejich odstranění. Předně se cestovní kancelář musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, kdy se rozdíl v ceně zákazníkovi vrací. Naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého. Jedná-li se o vadu podstatnou (třeba objednaný hotel s nadstandardním sportovním areálem se teprve buduje) a navrhované náhradní řešení není srovnatelné s tím, co bylo sjednáno ve smlouvě, je právem zákazníka pokračování zájezdu odmítnout a nechat se dopravit zpět domů. Odmítnout může zákazník nabízenou alternativu i v případě, kdy je navrhováno řešení nižší kvality a cestovní kancelář k tomu neposkytne přiměřenou slevu.

Neodpovídá-li například výhled z pokoje nebo jeho vybavení smluveným požadavkům, je zapotřebí jednat hned a reklamovat na místě. Zákazník by měl bezodkladně upozornit svého delegáta, že situace je odlišná od uzavřené smlouvy, a požadovat okamžitou nápravu nebo alespoň žádat vystavení písemného dokladu o uplatněné reklamaci. Veškeré vytýkané nedostatky bude nutné nějakým způsobem doložit, například fotografiemi. Jako důkaz může posloužit také svědectví dalších účastníků zájezdu.

Čas hraje u reklamací důležitou roli. „Ke zjednání nápravy určete lhůtu. Nečinnost cestovní kanceláře či delegáta vás pak opravňuje si potřebná opatření zařídit sami a vzniklé náklady předložit cestovní kanceláři k úhradě,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

U vad, se kterými se toho moc nenadělá, zbývá pouze právo na finanční kompenzaci. Sleva přichází do úvahy za situace, kdy typicky není možné vadu odstranit nebo už na to není čas, například chybějící slibovaný bazén nebo nižší komfort při zpáteční cestě na letiště. Řídit se můžete tzv. frankfurtskou tabulkou slev, kterou užívají při rozhodování zejména německé soudy. Podle ní by například u chybějícího bazénu bylo možné požadovat slevu 10 až 20 % a u nižší třídy dopravního prostředku až 15 % z ceny zájezdu.

Právo na slevu z ceny zájezdu vám vznikne jedině tehdy, pokud jste vadu vytkli bez zbytečného odkladu u kontaktní osoby uvedené v potvrzení o zájezdu či ve smlouvě (typicky u delegáta) a umožnili cestovní kanceláři vyřešit problém v přiměřené lhůtě už na místě. Podat písemnou reklamaci s nárokem na slevu však stačí až po návratu z dovolené. Vaše právo na slevu se promlčí nejdříve za dva roky, ale reklamaci je nutné uplatnit co nejdříve po návratu. Na její vyřízení má cestovní kancelář 30 kalendářních dnů. Pokud reklamaci zamítne, můžete nárok na slevu uplatnit u soudu nebo spor řešit mimosoudní cestou.

Právem požadovat slevu však výčet nároků nekončí. Pokud vám zároveň vznikla škoda, je možné vůči kanceláři pořádající zájezd uplatnit navíc i nárok na její náhradu, kupříkladu proplacení již zaplacených víz u nečekaně zrušeného zájezdu. Kancelář však neodpovídá v případě, kdy škoda vznikla objektivními okolnostmi nebo byla zaviněna třetí osobou, která není spojena s poskytováním služeb cestovního ruchu.

Cestovní kancelář musí kompenzovat také újmu za narušení dovolené, která může vzniknout například podstatným zkrácením nebo úplným zmařením zájezdu. Jedná se o takzvanou ztrátu radosti z dovolené. Máte-li již nahlášenou dovolenou u zaměstnavatele a cestovní kancelář posune termín konání zájezdu tak, že se ho nebudete moci zúčastnit, budete mít právo na náhradu újmy za narušení dovolené, i když budete muset od smlouvy o zájezdu z tohoto důvodu odstoupit.

Tisková zpráva

Štítky dtest, dovolená, smlouva,

 


 

Kam dál?

Ředitel středočeské záchranné služby Houdek rezignoval

pátek, 20. července 2018, 13:52

Ředitel středočeské záchranné služby Martin Houdek rezignoval. Důvodem je druhá větev korupční kauzy bývalého hejtmana za ČSSD...

FOTO: Česká sklárna odhalila letošní trofeje Tour de France, vzhledem...

pátek, 20. července 2018, 10:01

Již osm let zdvihají vítězové cyklistického závodu nad hlavu trofeje, které pochází z lindavské sklárny Lasvit Ajetoglass. Jako v...

Kazašský krasobruslař Ten zemřel po přepadení na ulici. Pobodala ho...

čtvrtek, 19. července 2018, 18:17

Kazašský krasobruslař Denis Ten přišel v 25 letech o život. Bronzového medailistu z olympijských her 2014 a vicemistra světa z...

Česká televize bude vysílat páteční zápasy fotbalové ligy i evropské...

čtvrtek, 19. července 2018, 15:16

Fanoušci fotbalu si na veřejnoprávní televizi opět přijdou na své. Česká televize bude každý pátek vysílat na ČT sport živě...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • KOMENTÁŘ: Hrdina nebo oběť? Aneb názorová...

  • Za invazi v srpnu 1968 mohou Ukrajinci,...

  • VIDEO: Radikální aktivista si vysloužil...

  • Sobota se stala se šesti oběťmi nehod...

Reklama
 
 

O čem píšou další Drbny

Blamage: Hudební ambice samozřejmě máme, ale jsou to ambice, které jsou reálné

Budějcká metalová formace Blamage letos slaví patnáctiny, což je v rámci undergroundové scény celkem vysoký věk. Kapela ale nehodlá bilancovat, naopak si k narozeninám nadělí nové CD, které představí na výročním koncertě! Rozhovor poskytl zpěvák Milan Černoch.

Budějcká Drbna

Lávka k molu na Prýglu se kvůli suchu uzavřena. Molo je přístupné pouze z vody

Lávka, jež vede ke koupacímu molu v Brněnské přehradě, je dočasně uzavřena z důvodu extrémně nízké hladiny vody. Samotné molo zůstává nadále v provozu a je přístupné z vody.

Brněnská Drbna

FOTO: Vyrazte na waterline festival a zamilujte se do kouzla slackline

Už včera ožila Jablonecká přehrada Waterline festivalem. Ten nabízí pestrý program od mnoha slackline, přes paddleboardy až po pilates nebo acroyoga.

Liberecká Drbna

Na dálnici u Příkaz se střetl osobák s náklaďákem, zraněného řidiče museli z vraku vozu vyprostit hasiči

Dvě jednotky hasičů, policie i záchranná služba dnes nad ránem zasahovaly u dopravní nehody na dálnici D35 na úrovni Příkaz.

Olomoucká Drbna

Zdravotnické a sociální odbory vyhlásily stávkovou pohotovost

Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR vyhlásil stávkovou pohotovost. Chce, aby vláda dodržela slib o plošném desetiprocentním růstu platů v oboru od příštího roku. Dalším krokem bude podle předsedkyně svazu Dagmar Žitníkové výzva zaměstnancům v nemocnicím, aby začali dodržovat počet hodin přesčasů daný zákoníkem práce. Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) ve čtvrtek sdělil, že s rozhodnutím odborů nesouhlasí. Platy ve zdravotnictví podle něj rostly o 30 procent za posledních pět let.

Jihlavská Drbna

Prostějov může ve druhé lize konkurovat všem, říká trenér Votroků Zdenko Frťala

Zraky mnoha fanoušků kopané se dnes opět upřou na trávníky po celé republice. Jedním z mnoha fotbalových zápasů je souboj 5. kola FORTUNA:NÁRODNÍ LIGY mezi domácím Prostějovem a Hradcem Králové. Zápas začíná dnes v 17:00.

Hradecká Drbna