Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jak správně postupovat při reklamaci zájezdu?

 
pátek, 20. července 2018, 14:26

Vrátili jste se z dovolené rozčarovaní ze služeb, které vám poskytla cestovní kancelář? Ubytování bylo horší, vzdálenost od moře neodpovídala informaci v katalogu a slibovaný bazén úplně chyběl? Braňte se a vady zájezdu reklamujte.

Cestovní kancelář jako pořadatel zájezdu odpovídá za to, že zájezd bude v souladu s uzavřenou smlouvou, ať už má služby poskytovat ona sama nebo jiný smluvený poskytovatel, tedy například hotel či letecký přepravce. S reklamací se můžete vždy obrátit přímo na cestovní kancelář. Pokud byl zájezd zprostředkován jinou cestovní kanceláří či agenturou, je možné oznámit vady zájezdu i zde. „Podobu zájezdu určuje sepsaná smlouva nebo vystavené potvrzení o zájezdu, jedno z toho musí mít písemnou podobu. Ohlídejte si, aby vše, co pracovníci cestovní kanceláře přislíbili ústně, bylo uvedeno ve smlouvě, potvrzení, katalogu či dalších pokynech,“ radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Jestliže dovolená neprobíhá tak, jak by měla, má cestovní kancelář povinnost zajistit nápravu. Nároky zákazníka se liší podle závažnosti nedostatků a možnosti jejich odstranění. Předně se cestovní kancelář musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, kdy se rozdíl v ceně zákazníkovi vrací. Naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého. Jedná-li se o vadu podstatnou (třeba objednaný hotel s nadstandardním sportovním areálem se teprve buduje) a navrhované náhradní řešení není srovnatelné s tím, co bylo sjednáno ve smlouvě, je právem zákazníka pokračování zájezdu odmítnout a nechat se dopravit zpět domů. Odmítnout může zákazník nabízenou alternativu i v případě, kdy je navrhováno řešení nižší kvality a cestovní kancelář k tomu neposkytne přiměřenou slevu.

Neodpovídá-li například výhled z pokoje nebo jeho vybavení smluveným požadavkům, je zapotřebí jednat hned a reklamovat na místě. Zákazník by měl bezodkladně upozornit svého delegáta, že situace je odlišná od uzavřené smlouvy, a požadovat okamžitou nápravu nebo alespoň žádat vystavení písemného dokladu o uplatněné reklamaci. Veškeré vytýkané nedostatky bude nutné nějakým způsobem doložit, například fotografiemi. Jako důkaz může posloužit také svědectví dalších účastníků zájezdu.

Čas hraje u reklamací důležitou roli. „Ke zjednání nápravy určete lhůtu. Nečinnost cestovní kanceláře či delegáta vás pak opravňuje si potřebná opatření zařídit sami a vzniklé náklady předložit cestovní kanceláři k úhradě,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

U vad, se kterými se toho moc nenadělá, zbývá pouze právo na finanční kompenzaci. Sleva přichází do úvahy za situace, kdy typicky není možné vadu odstranit nebo už na to není čas, například chybějící slibovaný bazén nebo nižší komfort při zpáteční cestě na letiště. Řídit se můžete tzv. frankfurtskou tabulkou slev, kterou užívají při rozhodování zejména německé soudy. Podle ní by například u chybějícího bazénu bylo možné požadovat slevu 10 až 20 % a u nižší třídy dopravního prostředku až 15 % z ceny zájezdu.

Právo na slevu z ceny zájezdu vám vznikne jedině tehdy, pokud jste vadu vytkli bez zbytečného odkladu u kontaktní osoby uvedené v potvrzení o zájezdu či ve smlouvě (typicky u delegáta) a umožnili cestovní kanceláři vyřešit problém v přiměřené lhůtě už na místě. Podat písemnou reklamaci s nárokem na slevu však stačí až po návratu z dovolené. Vaše právo na slevu se promlčí nejdříve za dva roky, ale reklamaci je nutné uplatnit co nejdříve po návratu. Na její vyřízení má cestovní kancelář 30 kalendářních dnů. Pokud reklamaci zamítne, můžete nárok na slevu uplatnit u soudu nebo spor řešit mimosoudní cestou.

Právem požadovat slevu však výčet nároků nekončí. Pokud vám zároveň vznikla škoda, je možné vůči kanceláři pořádající zájezd uplatnit navíc i nárok na její náhradu, kupříkladu proplacení již zaplacených víz u nečekaně zrušeného zájezdu. Kancelář však neodpovídá v případě, kdy škoda vznikla objektivními okolnostmi nebo byla zaviněna třetí osobou, která není spojena s poskytováním služeb cestovního ruchu.

Cestovní kancelář musí kompenzovat také újmu za narušení dovolené, která může vzniknout například podstatným zkrácením nebo úplným zmařením zájezdu. Jedná se o takzvanou ztrátu radosti z dovolené. Máte-li již nahlášenou dovolenou u zaměstnavatele a cestovní kancelář posune termín konání zájezdu tak, že se ho nebudete moci zúčastnit, budete mít právo na náhradu újmy za narušení dovolené, i když budete muset od smlouvy o zájezdu z tohoto důvodu odstoupit.

Tisková zpráva

Štítky dtest, dovolená, smlouva,

 


 

Kam dál?

Ředitel středočeské záchranné služby Houdek rezignoval

pátek, 20. července 2018, 13:52

Ředitel středočeské záchranné služby Martin Houdek rezignoval. Důvodem je druhá větev korupční kauzy bývalého hejtmana za ČSSD...

FOTO: Česká sklárna odhalila letošní trofeje Tour de France, vzhledem...

pátek, 20. července 2018, 10:01

Již osm let zdvihají vítězové cyklistického závodu nad hlavu trofeje, které pochází z lindavské sklárny Lasvit Ajetoglass. Jako v...

Kazašský krasobruslař Ten zemřel po přepadení na ulici. Pobodala ho...

čtvrtek, 19. července 2018, 18:17

Kazašský krasobruslař Denis Ten přišel v 25 letech o život. Bronzového medailistu z olympijských her 2014 a vicemistra světa z...

Česká televize bude vysílat páteční zápasy fotbalové ligy i evropské...

čtvrtek, 19. července 2018, 15:16

Fanoušci fotbalu si na veřejnoprávní televizi opět přijdou na své. Česká televize bude každý pátek vysílat na ČT sport živě...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Českobudějovičtí nasázeli pět branek a mají tři body!

Motoru se po delší době podařilo skórovat v úvodu utkání. Svěřenci Václava Prospala pak příznivý stav udrželi až do konce základní hrací doby, přičemž v průběhu zápasu ho navýšili až na 5:1. Jihočeši tak soupeři v Budvar aréně dali více jak čtyři branky téměř po měsíci.

Budějcká Drbna

Drbna v minulém roce čelila několika obviněním

Stává se to v každé profesi. Novinařinu nevyjímaje a tak i já jsem byla v loňském roce obviněna z několika přečinů proti čtenářům a fanouškům, kteří mě sledují od počátku věků. Pokud mi však dáte pár minut svého drahocenného času, tak bych se k těm obviněním ráda vyjádřila.

Brněnská Drbna

Návštěvu nemocnice vám zpříjemní nové výstavy

Na obrazy místního malíře i náhled do historie láká jablonecká nemocnice. Na chodbě v blízkosti hlavního vchodu si mohou návštěvníci prohlédnout dvě zbrusu nové výstavy.

Liberecká Drbna

V prostorách Maltézské pomoci v Olomouci se bude konat kurz o fake news

V pátek 25. ledna od 14:00 se v prostorách učebny Maltézské učebny v Olomouci na adrese Wurmova 7 bude konat diskuze o falešných či nepravdivých zprávách. Akce je určena hlavně pro seniory.

Olomoucká Drbna

Drbna v minulém roce čelila několika obviněním

Stává se to v každé profesi. Novinařinu nevyjímaje a tak i já jsem byla v loňském roce obviněna z několika přečinů proti čtenářům a fanouškům, kteří mě sledují od počátku věků. Pokud mi však dáte pár minut svého drahocenného času, tak bych se k těm obviněním ráda vyjádřila.

Jihlavská Drbna

KRNAP rozeslal obcím návrh nové zonace, sjezdovek se netýká

Správa Krkonošského národního parku (KRNAP) už poskytla městům, obcím a dalším subjektům v Radě KRNAP návrh nové zonace, který potvrdilo ministerstvo. V národních parcích vrcholí po 18 měsících příprava a schvalování nových zón ochrany přírody, jak to vyplývá z novely zákona o ochraně přírody a krajiny z roku 2017. ČTK to dnes řekli zástupci Správy KRNAP a ministerstva životního prostředí (MŽP). Někteří starostové a zástupci lyžařských areálů v Krkonoších se obávají toho, že by to mohlo mít negativní vliv na turistický ruch. Vedení KRNAP ale uvedlo, že nová zonace, která bude platit 15 let, nynější sjezdovky neovlivní.

Hradecká Drbna