Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Licencování řidičů taxi: Figurant vyzkoušel na vlastní kůži byrokracii celého procesu

 
pátek, 22. června 2018, 15:42

Problém s regulací v oblasti poskytování přepravních služeb je velice intenzivně diskutovaným tématem, obzvláště konflikt mezi tradiční taxislužbou a moderními platformami, který se ve značné míře odehrává především v Praze. To reflektují jednání na úrovni vlády, ministerstev nebo magistrátů o podobě regulace. Ta současná je nevyhovující, především kvůli nadbytečné byrokracii. O tom se přesvědčil figurant Centra ekonomických a tržních analýz (CETA), který procesem získání všech nutných povolení pro výkon taxislužby osobně prošel.

„Regulatorní prostředí v poskytování přepravních služeb, o kterém se vedou vášnivé debaty, je velice nepřehledné. To tvrdíme dlouhodobě. Proto jsme se v rámci analýzy dané problematiky rozhodli otestovat, jak proces licencování řidičů taxi probíhá v praxi. A náš figurant se jej přímo zúčastnil. Jednoduše řečeno: Měříme úkonovou, časovou a finanční náročnost procesu, v němž se z úplného laika stane taxikář,“ vysvětluje podstatu studie Aleš Rod, ředitel výzkumu CETA.

Figurant CETA prochází cestou od bodu nula až k získání všech potřebných oprávnění, licencí a dalších dokumentů k poskytování taxislužby v hl. m. Praha. „Administrativní a ekonomická náročnost celého procesu je dech beroucí. Vedle různých poplatků na úřadech, peněz na cestovné nebo tisku dokumentů a formulářů figuruje hlavní vzácný zdroj, a tím je čas, který celý tento proces zabere. V mnoha případech zbytečně,“ říká Rod a demonstruje svá tvrzení na několika příkladech:

  • Figurant CETA musel celkem devětkrát navštívit různé úřady, které se ve většině případech nenacházejí v místě jeho trvalého bydliště. Počet zpátečních cest z místa bydliště do Prahy se vyšplhal na číslo sedm.
  • V procesu musel figurant získat následující dokumenty: Průkaz řidiče taxislužby, živnostenský list, s živnostenským listem související registrace na finančním úřadu, zdravotní pojišťovně a České správě sociálního zabezpečení a koncesi pro výkon živnosti. Nad rámec těchto úkonů musí splnit test z místopisu hlavního města Prahy a získat osvědčení o registraci vozidla.
  • Celý proces se neobešel bez dlouhého hledání informací a práce s desítkami stran dokumentů a formulářů. Do nich vyplňoval dokola pořád ty samé informace, které státní úřady již dávno mají.
  • Celý proces není možné obsloužit z jednoho místa ani z jednoho města. Některé úřady je totiž nutné navštívit v místě trvalého bydliště a některé zase přímo v Praze. Někdy je třeba stejné úřady navštívit opakovaně v horizontu několika dní nebo týdnů.
  • Celý tento proces zabral figurantovi přes 40 hodin čistého času, které ale musel (i s ohledem na lhůty úřadů) rozložit do 6 týdnů. Přímé finanční náklady na poplatky a jízdenky činily zhruba 2000 Kč.
  • Naprosto absurdní je situace, kdy se figurant vedle čekacích lhůt na jednotlivých úřadech musí potýkat s čekací lhůtou na vykonání povinné zkoušky z místopisu Prahy. K té je navíc potřeba mít vystavený průkaz taxikáře na který čekal 5 pracovních dní. Když se dne 23.5. průkazu dočkal, zjistil, že nejbližší termín zkoušky z místopisu Prahy je 16.10.! To je skoro pět kalendářních měsíců. V době vydání tiskové zprávy (22.6.) je nejbližším termínem zkoušky 1. listopad 2018.

Ani po dvouměsíčním úsilí tak není možné požadované povolání vykonávat. „Právě poslední zmíněné zjištění, tedy čekání na povinnou zkoušku z místopisu, pokládáme za zcela neakceptovatelné. Zdlouhavý proces, který žadatele nutí čekat měsíce na splnění nutné podmínky, notabene zcela zbytečné podmínky, je tou nejlepší odpovědí na to, proč jsou pro tisíce řidičů nesmírně atraktivní internetové platformy pro zprostředkování osobní přepravy,“ kritizuje Aleš Rod současnou licenční praxi v taxislužbě. „Překážky, které systém klade zájemcům o výkon povolání, jsou naprosto nesmyslné a v praxi nemají vůbec žádné opodstatnění. Pro narovnání prostředí je třeba celý systém významně deregulovat: Umožnit řidiči, aby mohl začít rychle podnikat, a umožnit spotřebiteli, aby si zvolil službu, která mu vyhovuje. Když zákazník nevěří navigaci, ať si vybere řidiče se zkouškami z místopisu a za tento komfort si připlatí. Ale klást to jako základní podmínku v celém procesu je ve 21. století zastaralé,“ tvrdí Rod.

Výsledky analýzy CETA jasně poukazují na excesivní množství překážek a podmínek v procesu licencování taxikáře, ale také na naprosto nedostatečnou úroveň podpory k jejich překonání. Řidiči podnikající v oblasti přepravy osob chtějí jediné – začít rychle podnikat v transparentním prostředí. Pokud jim to systém neumožní, respektive jim v tom aktivně brání, budou preferovat takové služby, kde je vše možné zařídit za jediný den.

Napsal(a) redakce/CETA
 


 

Kam dál?

V kauze týraného Marleyho padlo rozhodnutí. Viník dostal podmínku

pátek, 22. června 2018, 07:37

Mladíka, který na videu týral štěně labradorského retrívra Marleyho, potrestal prachatický soud roční podmínkou. Navíc mu uložil...

Fastfood nabídl Ruskám odměnu za otěhotnění s fotbalistou

pátek, 22. června 2018, 07:27

Moskevská pobočka amerického fastfoodu Burger King vyvolala v Rusku poprask reklamou, v níž slíbila lákavou odměnu Ruskám, které...

Silný vítr odřízl v Česku od elektřiny až 17 tisíc odběratelů

pátek, 22. června 2018, 07:16

Silný vítr odřízl odpoledne v Česku od elektřiny až 17 tisíc odběratelů, večer jich stále bylo bez proudu víc než 8000. Poruchy...

Lidl se po drsné reportáži České televize rozhodl skoncovat s...

čtvrtek, 21. června 2018, 15:37

Řetězec supermarketů Lidl ve středu ohlásil postupné opuštění prodeje vajec z klecových chovů. Stalo se tak pouhých pár dní po...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • GLOSA: Lukáš Dvořák aneb malý velký muž

  • Kariéra zesnulého Vládi Šafránka: Metalové...

  • Více než čtvrt milionu lidí si musí do konce...

  • Petr Jákl dnes začíná natáčet historický...

Reklama
 
 

O čem píšou další Drbny

Aktualizováno před 25 minutami

VIDEO: Na budějckém nádraží se předvečer Národního dne železnice srazila lokomotiva s vagony. Tři lidé se zranili

V Českých Budějovicích se včera večer srazila posunovaná lokomotiva s odstavenými osobními vozy bez cestujících. Zranili se tři lidé, škoda je tři miliony korun. Dva lidé jsou zraněni těžce, jeden lehce. Dnes je v jihočeské metropoli Národní den železnice.

Budějcká Drbna

Bitka na hlavním nádraží. Cizinci se zeptali na cestu, odpověď se jim nelíbila, tak dali muži pěstí

Rvačkou skončilo v pátek nad ránem setkání pěti cizinců na nástupním ostrůvku v Nádražní ulici. Konflikt začal nevinnou otázkou na cestu. Když se dvojici cizinců odpověď nezdála, zmlátili nejdříve tázaného mladíka, pak i jeho kamarády.

Brněnská Drbna

FILMOVÉ PREMIÉRY: Po čem muži touží

Po čem touží ženy už víme díky Melu Gibsonovi a Helen Hunt. Teď je na čase zjistit, po čem touží muži. Tentokrát se mužské a ženské chápání světa projeví, když se Jiří Langmajer převtělí do ženského těla. Jak přijme své nové já, se zatím můžeme pouze domnívat, ale vypadá to, že se u toho budeme dobře bavit.

Liberecká Drbna

Oblíbená cyklostezka Litovelským Pomoravím je neprůjezdná, opravuje se zde most

Most u rozcestí Litovel - Březové na cyklotrase číslo 51 se v současné době odstraňuje a čeká na opravu. Cyklotrasa je dále neprůjezdná, píše se stručně na oficiálním webu města Litovel.

Olomoucká Drbna

Jihlavští policisté řeší napadení na Březinkách. Výtržník kopl do hlavy jiného muže

Na velký problém si zadělal osmadvacetiletý muž, který v Jihlavě napadl a zranil o tři roky mladšího muže. K incidentu došlo v areálu zábavního a obchodního centra na sídlišti Březinky na začátku srpna.

Jihlavská Drbna

Policie odložila případ otrávených návnad na Broumovsku

Náchodská policie nezjistila, kdo nakladl letos v únoru otrávené návnady na pastvinách na Broumovsku. Případ odložila, informovala náchodská policejní mluvčí Eva Prachařová. Ochranáři mají podezření, že útok cílil na vlky, kteří se na Broumovsku objevili v roce 2015 po 200 letech. Důkazy pro to ale nejsou. Od té doby vlci zadávili desítky ovcí a zvěře a někteří chovatelé lobovali za jejich odstřel. Vlk ale patří mezi přísně chráněné druhy.

Hradecká Drbna