Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Licencování řidičů taxi: Figurant vyzkoušel na vlastní kůži byrokracii celého procesu

 
pátek, 22. června 2018, 15:42

Problém s regulací v oblasti poskytování přepravních služeb je velice intenzivně diskutovaným tématem, obzvláště konflikt mezi tradiční taxislužbou a moderními platformami, který se ve značné míře odehrává především v Praze. To reflektují jednání na úrovni vlády, ministerstev nebo magistrátů o podobě regulace. Ta současná je nevyhovující, především kvůli nadbytečné byrokracii. O tom se přesvědčil figurant Centra ekonomických a tržních analýz (CETA), který procesem získání všech nutných povolení pro výkon taxislužby osobně prošel.

„Regulatorní prostředí v poskytování přepravních služeb, o kterém se vedou vášnivé debaty, je velice nepřehledné. To tvrdíme dlouhodobě. Proto jsme se v rámci analýzy dané problematiky rozhodli otestovat, jak proces licencování řidičů taxi probíhá v praxi. A náš figurant se jej přímo zúčastnil. Jednoduše řečeno: Měříme úkonovou, časovou a finanční náročnost procesu, v němž se z úplného laika stane taxikář,“ vysvětluje podstatu studie Aleš Rod, ředitel výzkumu CETA.

Figurant CETA prochází cestou od bodu nula až k získání všech potřebných oprávnění, licencí a dalších dokumentů k poskytování taxislužby v hl. m. Praha. „Administrativní a ekonomická náročnost celého procesu je dech beroucí. Vedle různých poplatků na úřadech, peněz na cestovné nebo tisku dokumentů a formulářů figuruje hlavní vzácný zdroj, a tím je čas, který celý tento proces zabere. V mnoha případech zbytečně,“ říká Rod a demonstruje svá tvrzení na několika příkladech:

  • Figurant CETA musel celkem devětkrát navštívit různé úřady, které se ve většině případech nenacházejí v místě jeho trvalého bydliště. Počet zpátečních cest z místa bydliště do Prahy se vyšplhal na číslo sedm.
  • V procesu musel figurant získat následující dokumenty: Průkaz řidiče taxislužby, živnostenský list, s živnostenským listem související registrace na finančním úřadu, zdravotní pojišťovně a České správě sociálního zabezpečení a koncesi pro výkon živnosti. Nad rámec těchto úkonů musí splnit test z místopisu hlavního města Prahy a získat osvědčení o registraci vozidla.
  • Celý proces se neobešel bez dlouhého hledání informací a práce s desítkami stran dokumentů a formulářů. Do nich vyplňoval dokola pořád ty samé informace, které státní úřady již dávno mají.
  • Celý proces není možné obsloužit z jednoho místa ani z jednoho města. Některé úřady je totiž nutné navštívit v místě trvalého bydliště a některé zase přímo v Praze. Někdy je třeba stejné úřady navštívit opakovaně v horizontu několika dní nebo týdnů.
  • Celý tento proces zabral figurantovi přes 40 hodin čistého času, které ale musel (i s ohledem na lhůty úřadů) rozložit do 6 týdnů. Přímé finanční náklady na poplatky a jízdenky činily zhruba 2000 Kč.
  • Naprosto absurdní je situace, kdy se figurant vedle čekacích lhůt na jednotlivých úřadech musí potýkat s čekací lhůtou na vykonání povinné zkoušky z místopisu Prahy. K té je navíc potřeba mít vystavený průkaz taxikáře na který čekal 5 pracovních dní. Když se dne 23.5. průkazu dočkal, zjistil, že nejbližší termín zkoušky z místopisu Prahy je 16.10.! To je skoro pět kalendářních měsíců. V době vydání tiskové zprávy (22.6.) je nejbližším termínem zkoušky 1. listopad 2018.

Ani po dvouměsíčním úsilí tak není možné požadované povolání vykonávat. „Právě poslední zmíněné zjištění, tedy čekání na povinnou zkoušku z místopisu, pokládáme za zcela neakceptovatelné. Zdlouhavý proces, který žadatele nutí čekat měsíce na splnění nutné podmínky, notabene zcela zbytečné podmínky, je tou nejlepší odpovědí na to, proč jsou pro tisíce řidičů nesmírně atraktivní internetové platformy pro zprostředkování osobní přepravy,“ kritizuje Aleš Rod současnou licenční praxi v taxislužbě. „Překážky, které systém klade zájemcům o výkon povolání, jsou naprosto nesmyslné a v praxi nemají vůbec žádné opodstatnění. Pro narovnání prostředí je třeba celý systém významně deregulovat: Umožnit řidiči, aby mohl začít rychle podnikat, a umožnit spotřebiteli, aby si zvolil službu, která mu vyhovuje. Když zákazník nevěří navigaci, ať si vybere řidiče se zkouškami z místopisu a za tento komfort si připlatí. Ale klást to jako základní podmínku v celém procesu je ve 21. století zastaralé,“ tvrdí Rod.

Výsledky analýzy CETA jasně poukazují na excesivní množství překážek a podmínek v procesu licencování taxikáře, ale také na naprosto nedostatečnou úroveň podpory k jejich překonání. Řidiči podnikající v oblasti přepravy osob chtějí jediné – začít rychle podnikat v transparentním prostředí. Pokud jim to systém neumožní, respektive jim v tom aktivně brání, budou preferovat takové služby, kde je vše možné zařídit za jediný den.

Napsal(a) redakce/CETA
 


 

Kam dál?

V kauze týraného Marleyho padlo rozhodnutí. Viník dostal podmínku

pátek, 22. června 2018, 07:37

Mladíka, který na videu týral štěně labradorského retrívra Marleyho, potrestal prachatický soud roční podmínkou. Navíc mu uložil...

Fastfood nabídl Ruskám odměnu za otěhotnění s fotbalistou

pátek, 22. června 2018, 07:27

Moskevská pobočka amerického fastfoodu Burger King vyvolala v Rusku poprask reklamou, v níž slíbila lákavou odměnu Ruskám, které...

Silný vítr odřízl v Česku od elektřiny až 17 tisíc odběratelů

pátek, 22. června 2018, 07:16

Silný vítr odřízl odpoledne v Česku od elektřiny až 17 tisíc odběratelů, večer jich stále bylo bez proudu víc než 8000. Poruchy...

Lidl se po drsné reportáži České televize rozhodl skoncovat s...

čtvrtek, 21. června 2018, 15:37

Řetězec supermarketů Lidl ve středu ohlásil postupné opuštění prodeje vajec z klecových chovů. Stalo se tak pouhých pár dní po...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • KOMENTÁŘ: Hromadné žaloby – dostane problém...

  • Český hokej zasáhla smutná zpráva. Při...

  • Otec hledá vodáky, kteří ve Větřní na...

  • Zvláštní zábava na Blue Style Prima Festu....

Reklama
 
 

O čem píšou další Drbny

DRBNA HISTORIČKA: Sochu Jana Žižky v Táboře nechtěli, tak skončila v Českých Budějovicích

Na snímku pořízeném kolem 9. května 1959 stojí na prostranství ulic Novohradské a Žižkovy jezdecká socha Jana Žižky z Trocnova. Zatím na zemi. Podstavec byl přivezen ze Žižkova náměstí později. Původně byla tato socha odhalena před radnicí na Masarykově náměstí dne 6. října 1951 u příležitostí Dne Československé armády, a přitom bylo Masarykovo náměstí přejmenováno na Žižkovo.

Budějcká Drbna

Mějte s naším premiérem trpělivost, on sám je migrant, píše Žít Brno italskému premiérovi

Vedení brněnského hnutí Žít Brno dnes ráno pořádně rozvířilo debaty ve společnosti. Vedení hnutí prohlásilo, že by rádo ragovalo na výzvu italského premiéra a pozvalo do Brna několik desítek migrantů z Afriky zachráněných ve Středozemním moři. Český premiér Andrej Babiš to přitom v nedávné době na půdě EU rázně odmítl a nazval cestou do pekel. Žít Brno posílá italskému premiérovi Giuseppe Contemu také dopis, jehož plné znění si můžete přečíst níže.

Brněnská Drbna

Festival Benátská! s Impulsem letos láká na Nohavicu nebo Guano Apes, startuje za týden

Již po šestadvacáté se opět rozběhla mašinérie příprav, aby pak návštěvníci dostali správný servis a notnou porci dobré hudby v podání jak zahraničních, tak i tuzemských kapel a interpretů. Těch se za uplynulé roky na pódiích festivalu Benátská! s Impulsem vystřídalo mnoho - Bryan Adams, Gary Moore, Nightwish, Status Quo, Die Happy, Sabaton, James, Suzi Quatro, Scorpions, Kabát, Jaromír Nohavica, Dan Landa, Chinaski a mnoho dalších.

Liberecká Drbna

PŘEHLED: Podívejte se, kudy se bude vozit odpad z demolice mostu v Komenského ulici

Vedení města Olomouce připravilo seznam tras pro odvoz stavební suti a zeminy z různých míst stavby protipovodňových opatření u řeky Moravy v Olomouci. Vzhledem k tomu, že začala demolice mostu v Komenského ulici, lze očekávat významné množství odpadního materiálu. Podívejte se, kudy bude materiál ze staveniště odvážen.

Olomoucká Drbna

Minidokument Highjump: Prostě se rozběhni a skoč

Cliffdivingové závody Desperados Highjump slaví letos devatenácté výročí svého založení. Letní akce, kterou založila parta kamarádů, které bavilo skákat do vody v hřiměždickém lomu u Příbrami, se zapsala na mapu důležitých evropských, ale i světových závodů tohoto atraktivní sportu.

Jihlavská Drbna

Zaměstnavatel neodvedl téměř 3 milióny korun. Nesrovnalosti zjistila kontrola z finančního úřadu

Policisté z hradeckého oddělení hospodářské kriminality v těchto dnech obvinili dva muže ve věku 40 a 49 let. Viní je z trestného činu neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení a podobné povinné platby.

Hradecká Drbna