pondělí 13. července 2020 Markéta

Problém jménem SPAM: Je rozesílání nevyžádaných zpráv skutečně profitabilní?

Určitě vás někdy napadlo, proč někdo tráví čas rozesíláním statisíců nevyžádaných zpráv se špatnou stylistikou a pochybným obsahem, který slibuje převod dědictví, výhodné investice, levný nákup zlata, nalezení atraktivní životní partnerky/partnera, zvětšení penisu, zázračné zhubnutí nebo skvěle placené místo bez práce a povinností v atraktivní destinaci? A jistě vás napadlo i to, zda se to skutečně ještě vyplatí? To si pište, že ano!

První emailová komunikace se datuje do roku 1971. Historie nevyžádaných zpráv (označovaných jako SPAM) se začala psát v roce 1978, kdy byla rozeslána první hromadná nevyžádaná zpráva pro zhruba 400 příjemců. SPAM tehdy nevzbudil příliš velkou vlnu rozhořčení, protože obdržet jakýkoliv email byl tehdy vcelku zážitek, přesto byl odesílatel upozorněn na to, aby příště podobnou „nesmyslnou“ věc nedělal. 

Od té doby ušla elektronická komunikace dlouhou cestu. Podle údajů Radicati Group je na světě denně odesláno zhruba 269 miliard emailů, z nichž je zhruba 49,7 % považováno za SPAM. Ano, čtete správně. Téměř polovina zpráv běhajících v našich emailových klientech představuje nevyžádané obchodní sdělení, jejichž cílem je zaujmout a vyprovokovat respondenta k nějaké akci. 

A tím se dostáváme k profitabilitě tohoto počínání. Z pohledu ekonomie jde o ukázkový případ úspor z rozsahu: za určité peníze vyvinete systém získávání emailových adres a rozesílání emailů, ale pak už jen snižujete průměrné náklady na rozeslanou zprávu tím, že posíláte další, další a další emaily. A čekáte. A jelikož jste schopni rozeslat skutečně obrovské množství emailů, i přes velmi nízkou konverzi způsobenou chybnými adresami, antispamovými filtry nebo prostě tím, že adresát SPAM nepřečte a smaže, jde o velmi dobrý byznys. 

Ukažme si to na jednoduchém příkladu, který zmapovali ve společnosti MailChimp: 

Z jednoho milionu odeslaných spamů mají reálný dopad zhruba 3 nevyžádané emaily, tedy 0,0003 %. Představte si, že z milionu cest z práce byste jen třikrát trefili domů. Neuvěřitelně nízká úspěšnost, že? Jenže spammerům to stačí, protože jestliže je dobře organizovaný subjekt schopen rozeslat až 1 miliardu emailů denně, znamená to pro ně zhruba 9 tisíc reakcí se zpětnou vazbou, z nichž je schopen v průměru vytěžit zhruba 20 dolarů. To představuje denní tržby ve výši 180 tisíc dolarů (3,7 milionu Kč) a potenciální roční tržby ve výši 65 milionů dolarů (1,36 miliardy Kč). 

Není třeba pochybovat. Spammeři dobře ví, co dělají.

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky spam, peníze, email, spammeři

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.