pondělí 28. září 2020 Václav

Transparency International kontroluje kampaň ke krajským volbám

Protikorupční organizace Transparency International začala kontrolovat přehlednost kampaní před krajskými volbami. Zaměřila se na desítku nejpreferovanějších stran, hnutí a jejich koalic, tedy parlamentních uskupení. Hodnotit je bude podle osmi kritérií, závěry zveřejní koncem září, uvedla organizace na svém webu.

Kritéria se týkají informací o rozpočtech na kampaň, o rozdělení nákladů mezi kandidáty a stranami nebo o marketingu na sociálních sítích. Organizace se zaměřuje také na informace o členech volebních týmů a agenturách zajišťujících politickou reklamu a akce, o dárcích a podporovatelích a časových plánech pro předvolební akce. Údaje chce zpracovat do přehledné a srozumitelné podoby, aby lidé měli možnost informace zohlednit při svém rozhodování.

"Naše kritéria se týkají hlavně financování a informací o kampaních, aby lidé věděli, jakou formou strany vedou kampaň a které kanály používají," sdělil ředitel organizace David Ondráčka.

Politická uskupení budou za transparentnost známkovány jako ve škole od jedničky do pětky. Hodnocení transparentnosti kampaní jednotlivých uskupení bude na webu organizace publikováno koncem září. Krajské volby se uskuteční 2. a 3. října.

Specifikem letošních voleb je množství krajských koalic, které musí za každý kandidující koaliční subjekt vést transparentní účet. "Sledovat transparentní volební účty je pro nás klíčové. Už nyní na nich vidíme silnější posun ve výdajích směrem k online marketingu, ale i k outdoorové reklamě. Zatím stále chybí výdaje na kontaktní kampaně, což může být částečně ovlivněno protikoronavirovými opatřeními, vnímáme to ale i jako dlouhodobý trend," uvedl Petr Vymětal z Katedry politologie Vysoké školy ekonomické, který se na analýzu transparentních účtů specializuje.

Monitoringu předvolebních kampaní se Transparency International začala věnovat od roku 2012 v souvislosti s přímou volbou prezidenta. Smyslem je nastavit vyšší standard transparentnosti a otevřenosti politických stran a hnutí při poskytování informací o financování kampaní směrem k veřejnosti.

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky ČR, volby, strany, kraje

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.