sobota 1. října 2022 Igor

Provoz Městského divadla Brno může být o polovinu dražší, říká ředitel

Stanislav Moša letos slaví 30. výročí ve vedení Městského divadla Brno. Na vzpomínání ale podle svých slov čas nemá. Vést divadlo většinou znamená řešit problémy, což platí i pro stávající složité období. Zdražování by se ale diváků nemělo dotknout, říká Moša v rozhovoru pro Brněnskou Drbnu.

Před nedávnem jste zahájili prodej vstupenek na listopad. Jaký je o ně zájem?
Zájem o naše představení se okamžitě po skončení covidových opatření dostal do „normálu“ a onen „normál“ v případě našeho divadla znamená, že jsme vyprodaní na všechny tituly, které nabízíme.

Můžete zhodnotit celkový prodej vstupenek pro nadcházející měsíce?
Předpokládáme, že zájem o naše produkce nepoleví. Navíc se brzy ocitneme v období měsíců listopadu, prosince a ledna, což jsou jakési „divadelní žně“. Lidé si chtějí udělat radost návštěvou divadla před Vánocemi a mnoho z nich řeší vánoční dárky tím, že svým blízkým kupují vstupenky do našeho divadla. Kromě toho realizujeme celou řadu představení pro různé firmy a společnosti, které tak spojí návštěvu nás s hodnocením uplynulého roku a s poděkováním svým zaměstnancům a obchodním partnerům. V nadcházejícím období bychom spíš potřebovali, aby měl každý měsíc ne 30, respektive 31 dnů, ale alespoň 50. Ale protože to nejde, tak pro velký zájem postupně nasazujeme navíc i odpolední představení.

Jak rychle se po složitém období vracíte na původní návštěvnost z let před covidem-19?
S prvním představením, kdy jsme mohli hrát, byly naše sály plné. Souvisí to s tím, že jsme nevraceli peníze za vstupné, a naši diváci měli tu neuvěřitelnou trpělivost počkat si, až k nám budou moci přijít. Po pořádku jsme tedy realizovali takzvaná „dlužná“ představení, ale i ta, která jsme hráli, ať už pro naše předplatitele, či na „volnou kasu“, byla vyprodána.

Když už jsme u programu, o jaké či jaká představení je největší zájem?
Já mám obrovskou radost z toho, že jsou diváci nadšeni ze všech inscenací napříč naším repertoárem. Například komorní muzikál NE/NORMÁLNÍ, který získal Pulitzerovu cenu, není de facto ničím na první pohled lákavý. Příběh o rodině, která strádá nemocí matky, však v divácích vzbuzuje nádherné emoce a ve spojení s úžasnou rockovou hudbou způsobuje, že diváci na konci inscenace nekonečně dlouho aplaudují vstoje. Každé z představení, které jako repertoárové divadlo obecenstvu nabízíme, má své - omlouvám se, že to říkám zrovna já - mimořádné kvality násobené výkony všech interpretů.

Na který bod nebo body z programu byste pozval vy osobně?
Na cokoliv. Každé představení je něčím ojedinělé, magické, všechna jsou v tom nejlepším slova smyslu strhující. Ať už se jedná o tak populární tituly, jako jsou například muzikály Pretty Woman nebo Mamma Mia!, autorské novinky jako příští premiéra muzikálu Devět křížů či historická hra o Elišce Rejčce na Biskupském dvoře, či tituly sice neznámé, ale zato o to víc zajímavé jako například komorní muzikál První rande nebo naše poslední premiéra na Činoherní scéně Mary Page Marlowová.

Dá se říct, že si nyní vy a další zaměstnanci divadla více užíváte přípravu programu a představení po covidových letech?
Zajisté si užíváme toho, že můžeme hrát pro své publikum. To nám chybělo nejvíce. V období covidu jsme však intenzivně připravovali nové inscenace, a zároveň byli bohatě aktivní na sociálních sítích, takže nám vzájemný kontakt mezi kolegy nechyběl. Ovšem publikum hodně!

Nejen před kulturními účastníky jsou ale nyní nové výzvy. Jak budete reagovat na zvyšování cen energií? Přijmete úsporná opatření?
Omlouvám se za následně použité klišé, ale úsporná opatření jsou naším každodenním chlebem. Snažíme se účinně hospodařit, ale zároveň to nikdo nesmí pocítit. Držíme se základního ekonomického pravidla, které vládne světu od prvopočátku lidské civilizace: Peníze se nedají ušetřit, dají se pouze dobře investovat.

Dotkne se situace spojená s energiemi samotných diváků?
Neumím si představit, že bychom v této situaci naložili našim divákům „na záda“ další zdražení. Chceme jim právě v těchto dnech umožnit, aby si mohli výsledků naší práce co možná nejčastěji užívat.

Tušíte, o kolik se může prodražit provoz divadla?
Přestože se každý den situace mění, musíme to mít spočítáno hodně dlouho dopředu. V současné chvíli při započtení stávajících zvýšených cen za materiál a energie včetně nárustu platů to může být až o 50 % oproti roku 2021.

Museli jste kvůli nejistým vyhlídkám zrušit či posunout některé investice?
V průběhu tohoto roku jsme realizovali investice nevelkého rozsahu, které byly schváleny už v minulém roce, a my jsme na ně obdrželi prostředky od našeho zřizovatele, města Brna. Všechny souvisí s nutností odstraňování technických problémů.

Pokud se nepletu, letos jste ve vedení Městského divadla Brno 30 let. Co cítíte, když se ohlédnete za svým působením?
Upřímně řečeno, já moc času na ohlížení nemám a pochybuju, že by mě to nějak bavilo. Dělat divadlo je jako psát a vydávat noviny. Každodenní maximální nasazení, každodenní snaha o co nejlepší výsledek, a ten se odehrává v přímém kontaktu s živým obecenstvem. Tady a teď. A znáte to: koho by zajímaly včerejší noviny?

Jaké období bylo pro vás jako manažera nejsložitější? Nenastalo právě teď?
Více než 90 % ředitelské práce je spojeno s řešením problémů, a i ty nejmenší, pokud se neřeší, mohou nakonec způsobit kolaps. A já jsem nesmírně šťastný a pyšný, že mám kolem sebe v divadle, a to na všech úrovních, báječné lidi, výsostné profesionály, s nimiž společně nedopustíme, aby nás jakýkoliv problém přesáhl.

Kdy jste si naopak vedení divadla užíval nejvíce?
Pořád. Divadlo je celoživotní láska, a jak všichni vědí, milovat se nedá tu více, či tu méně.

Ohodnoť článek

Autoři , | Foto Městské divadlo Brno

Štítky ředitel, rozhovor, divadlo, Brno

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.