sobota 14. prosince 2019 Lýdie

Nový mýtný systém ani dnes zatím nepůsobí v dopravě větší potíže

Spuštění satelitního mýta v Česku nepůsobí ani dnes ráno dopravní komplikace. Nejhorší předpoklady, které podle dopravních modelů počítaly s několikakilometrovými kolonami, se tak zatím nenaplnily. Podle provozovatele systému je dnes provoz plynulý, pouze na hraničním přechodu se Slovenskem v Lanžhotě byla ráno až dvoukilometrová kolona kamionů. Od nedělního spuštění systému do dnešního rána se na mýtném vybralo šest milionů korun a systém už zaregistroval více než milion průjezdů. Na dotaz to uvedl Miroslav Beneš ze společnosti CzechToll. Dnešek je prvním pracovním dnem od spuštění systému a provozovatel jej vnímá jako zatěžkávací zkoušku.

"Odbavujeme plynule," řekl po páté hodině ranní Beneš. Také po deváté hodině označil provoz za plynulý. Dvoukilometrová kolona vozidel se vytvořila v Lanžhotě, nevybočovala ale do dálnice. Na ostatních přechodech kolony podle Beneše i zjištění zpravodajů nejsou, tvoří se kratší fronty řidičů čekajících u obchodních míst, kde se mohou registrovat.

"Zatím je to tak, že dopravci zaregistrují vozidlo a odjíždějí, takže zanechávají volná parkoviště, a další nákladní auta, která přijíždějí, mohou zaparkovat a jít si registraci vyřídit," popsal Beneš situaci. I díky tomu je situace zatím podle něj poměrně dobrá.

Oproti neděli provoz zhoustl a s tím podle Beneše stoupla i kapacita vytížení prodejních míst. Od nedělního večera byla nejvyšší vytíženost prodejního místa severně od Bohumína na polské straně, kde kapacita dosáhla 85 procent. "Byly vydány desítky palubních jednotek za hodinu," upřesnil Beneš. Bylo to dané tím, že v Polsku neplatí v neděli zákaz jízdy kamionů, jako tomu je v Česku mezi 13:00 a 22:00. Řidiči po 22:00 vjíždějí z Polska do ČR a před tím se ve zvýšené míře registrovali.

Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát na něm od té doby vybral kolem 108 miliard korun.

Satelitní mýto začalo na českých dálnicích platit od neděle 1. prosince. Spuštění neprovázely první den dopravní komplikace, kolony na hranicích či u obchodních míst se netvořily. Provozovatel systému očekával zejména dnes nápor malých dopravců ze zahraničí, kteří nechali registraci či vyzvednutí palubní jednotky až na první cestu do České republiky po 1. prosinci. Dnes se problémy čekají například u Bohumína na česko-polské hranici nebo na česko-slovenském přechodu v Lanžhotě. CzechToll je podle informací na webu připraven registrovat denně na hranicích 15 tisíc řidičů bez nové palubní jednotky, dalších 65 tisíc řidičů pak může registrovat své vozidlo ve vnitrozemí.

Dopravci měli před spuštěním nového systému deset týdnů na registraci a zajištění nové palubní jednotky. Registrace začala 22. září. Do nedělního večera bylo zaregistrováno zhruba 315 tisíc vozidel z očekávaných asi 458 tisíc. Před spuštěním systému zbývalo přihlásit desítky tisíc aut například z Polska nebo Německa.

Výběr nového mýta a jeho provozovatele provázely problémy. Tendr vyhrálo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenské SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Neúspěšný Kapsch proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.

Autoři | Foto Dominik Svoboda

Štítky ČR, automobilová, správa, mýtné

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.