Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Riziko vzniku smrtelné nehody v noci vzrůstá až čtyřikrát

 
pátek, 26. února 2016, 11:44

Víte, že pravděpodobnost usmrcení za tmy je vyšší 3-4x než za dne? Nejohroženější jsou mladí lidé a senioři, riziko jejich usmrcení se zvyšuje téměř 7x. Osobám s vážnými vadami zraku přitom není dovoleno řídit motorová vozidla, neosvětlené nebezpečné úseky silnic však mnohdy nikdo neřeší.

Za tmy významně klesá schopnost lidského oka vnímat průběh silnice a jednotlivé objekty a jejich pohyb. Kvalitní veřejné osvětlení navíc snižuje riziko oslnění účastníků silničního provozu od projíždějících vozidel. Čím lépe řidiči vidí, tím dříve reagují na případné překážky či potenciální nebezpečí, navíc mohou dříve a pro ostatní čitelněji snížit rychlost jízdy svého vozidla.  Na viditelnost mají kromě veřejného osvětlení vliv i světlomety řidičem řízeného vozidla i vozidel ostatních, případně další zdroje umělého osvětlení. Působí zde i kvalita povrchu vozovky (včetně vodorovného dopravního značení), od kterého se světla odrážejí. „Je ovšem třeba dodat, že na vzniku smrtelných dopravních nehod se rovněž podílejí další faktory, jako jsou nepřiměřená rychlost jízdy, únava, jízda pod vlivem alkoholu či drog apod., byť jejich vliv je – jak dokazují odborné studie - spíše marginální,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Nižší počet mrtvých, zraněných i materiálních škod

Kvalitní veřejné osvětlení prokazatelně snižuje nehodovost. To prokazuje porovnání zahraničních statistik nehod před a po instalaci kvalitního osvětlení. Největší snížení bylo zaznamenáno u výskytu smrtelných nehod, zde byl průměrný pokles o 60 %. U nehod se zraněním došlo k průměrnému snížení nehodovosti o 54 procent, přičemž největšího snížení bylo dosaženo u nehod s účastí chodců (-70 %) a cyklistů (- 60 %). Výskyt nehod, jejichž následkem byly jen materiální škody, se průměrně snížil o 16 %. „Nutno doplnit, že roli při osvětlení vozovky sehrává nejen intenzita svítidla a úhel jeho svícení, ale též vyzařovaná barva, výška lamp, jejich vzájemná vzdálenost a umístění,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Významný efekt sehrává kvalitní veřejné osvětlení při jízdě za tmy na křižovatkách. Po jeho instalaci byl zaznamenán pokles nehod jen s hmotnou škodou o 30 %. U nehod se zraněním se však jednalo až o 40% redukci pravděpodobnosti jejich vzniku.

Sledována byla nehodovost i v místech, kde došlo k modernizaci původních zastaralých a již nevyhovujících lamp veřejného osvětlení. Pokud byla nově svítivost zvýšena zhruba dvakrát, výskyt nehod se zraněním se snížil o cca 5 %. Při 2-5násobném zvýšení poklesl počet těchto nehod o zhruba 10 %, ovšem při více než pětinásobném navýšení svítivosti se nehodovost snížila až o 30 %. Ještě markantnější dopad na snížení nehodovosti může mít instalace veřejného osvětlení do původně neosvětlených úseků. Téměř padesátka studií provedených ve 13 zemích prokazuje, že redukce výskytu fatálních nehod je až 60%.

Poznatky z České republiky

V prvním pololetí roku 2015 prověřila Společnost pro rozvoj veřejného osvětlení ve spolupráci s ředitelstvím služby dopravní policie Policejního prezidia ČR a Ministerstvem dopravy ČR kvalitu osvětlení průjezdních úseků silnic ve 37 obcích. „Výsledky provedeného hodnocení jednoznačně potvrdily nezastupitelnou úlohu osvětlení při zajištění bezpečného dopravního prostoru průjezdních úseků silnic měst a obcí v nočním prostředí. Zhoršením kvality veřejného osvětlení se zvyšuje dopravní nehodovost až o 121 %. Naopak zvýšením kvality veřejného osvětlení se snižuje dopravní nehodovost až o 83 %, využitím bílé barvy světla u kvalitního osvětlení se snižuje dopravní nehodovost až o 52 %,“ uvádí Jiří Skála, předseda Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení.

České statistiky dopravních nehod potvrzují údaje ze zahraničí

V průměru umíralo v roce 2014 na jeden tisíc nehod vyšetřovaných Policií ČR 7,3 osoby (do 24 h po dopravní nehodě). Ve dne za nezhoršené viditelnosti se jednalo o 5,7 osoby. V noci za nezhoršené viditelnosti na silnicích bez veřejného osvětlení však na stejný počet nehod zemřelo 14,9 a za zhoršené viditelnosti dokonce 15,7 osoby. Velmi příznivé ukazatele vykazují nehody v noci na komunikacích s veřejným osvětlením. Za nezhoršené viditelnosti zemřeli průměrně 4 jedinci na tisíc nehod, za viditelnosti zhoršené pak 4,3 osoby.

Úsporný režim provozu veřejného osvětlení může být nebezpečný

Vyhodnocován byl rovněž vliv zavedení úsporného režimu při využívání veřejného osvětlení. Pokud například dochází v určitých hodinách k vypínání každé druhé lampy, snížení svítivosti o zhruba 50 % a vytvoření pro řidiče nepříjemného střídání světla a tmy s sebou může nést zvýšení pravděpodobnosti vzniku nehod. U nehod se zraněním až o 17 %, u nehod jen s materiální škodou je navýšení o zhruba 27 %.

Nakolik jsou lampy veřejného osvětlení (ne)bezpečné

Lampy veřejného osvětlení mohou být příčinou závažných následků nehod. Ideálním řešením je instalovat je co nejdále od jízdní dráhy vozidel. To však s sebou nese problémy při zajištění potřebné kvality jejího osvětlení. Řešením může být používání takových stožárů lamp, které v případě kolize kladou minimální odpor a snadno se přelomí. Uvedené opatření snižuje riziko vzniku nehody se zraněním o celou polovinu. Je ovšem třeba pamatovat na to, aby padající lampa nezpůsobila další škodu. 

Je veřejné osvětlení ekonomicky výhodné?

S instalací a následným provozem veřejného osvětlení souvisejí nemalé náklady. Je tak třeba pečlivě zvažovat poměr mezi vynaloženými náklady a celospolečenským přínosem v podobě snížení nehodovosti a jejích celkových nákladů. Zahraniční studie naznačují, že při racionálním přístupu mohou být celospolečenské přínosy mnohonásobně vyšší než příslušné náklady. „Jak uvádí Centrum dopravního výzkumu Brno, v roce 2014 činily přímé i nepřímé náklady nehodovosti v ČR v celkovém součtu více než 55 miliard korun. Zhruba 42 procent z této částky dopadlo na státní rozpočet. Zde vidím do budoucna prostor pro efektivnější zapojení státu do financování dopravně preventivních opatření snižujících závažnou nehodovost v obcích a krajích,“ doplňuje Roman Budský.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Mars stahuje v 55 zemích své čokoládové tyčinky, i z Česka

čtvrtek, 25. února 2016, 12:51

Výrobce cukrovinek Mars stahuje v 55 zemích své čokoládové tyčinky a některé další výrobky. Zákazník v Německu totiž v jedné...

Průzkum: Pětina lidí vyhazuje prošlé léky do běžného odpadu

čtvrtek, 25. února 2016, 11:36

Pětina Češek a Čechů vyhazuje prošlé léky do běžného odpadu. Třetina uchovává nedobraná balení doma do zásoby pro příští léčbu....

Němeček: Virus zika byl potvrzen u muže a ženy, žena není těhotná

čtvrtek, 25. února 2016, 09:42

V Česku se objevily první dva případy viru zika. Jde o muže a ženu, kteří se zhruba před dvěma týdny vrátili z dovolené v...

Při migračních demonstracích v Praze zasahovalo 1000 policistů

pondělí, 22. února 2016, 12:27

Při migračních demonstracích zasahovalo první únorovou sobotu v hlavním městě 1000 policistů, demonstrantů bylo v součtu až...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Češi zachraňují helikoptérou slona...

  • Obyčejné ženy jsou nejkrásnější. Nahá dívka...

  • Babí léto končí, přichází ochlazení. Příští...

  • Ministerstvo chce úplně zakázat vystupování...

Reklama
 
 

O čem píšou další Drbny

Budějce spějí k vytvoření koalice. Bude bez ODS

Hnutí ANO, Občané pro Budějovice, Lidovci s TOP 09 a Starostové s Čistými Budějovicemi. Tak bude vypadat příští koalice v Českých Budějovicích. Dnes večer se tak domluvili současný primátor ANO Jiří Svoboda a lídr HOPB Juraj Thoma.

Budějcká Drbna

Zbrojovka doma proti Sokolovu skórovat nedokázala

Fotbalisté Zbrojovky nedokázali překonat zaparkovaný autobus Sokolova a z utkání 12. kola Fortuna Národní ligy si připisují pouhý bod za bezbrankovou remízu.

Brněnská Drbna

FOTO: Rychlý gól i červená pro Mikulu. Slovan v oslabení se Slavíí prohrál

Začátek jako z ošklivého snu prožil Slovan proti Slavii. Už ve druhé minutě šla Slavia do vedení, o deset minut později pak dostal Mikula červenou kartu. Slovan se přesto nevzdal, a i když hosté dvakrát trefili břevno, o vyrovnání bojoval do poslední minuty. Slavia v Liberci vyhrála teprve podruhé z posledních osmi zápasů.

Liberecká Drbna

Obyčejné ženy jsou nejkrásnější. Nahá dívka u motorky je jen prodávání masa, říká mladý fotograf

Nahé ženy jsou u nás foceny buď narvané v latexu u nějaké mašiny, nebo dokonale vyretušované, a to je škoda, říká mladý fotograf z Rajhradu u Brna David Weinhauer. Už několik let se živí jako fotograf ženských aktů. Na první pohled dokonale uhlazené fotky nahých žen byste ale v jeho portfoliu hledali marně.

Olomoucká Drbna

Brněnský most v Jihlavě se otevře již za dva týdny. Linky MHD čekají drobné změny

Před několika dny jsme vás informovali o tom, že rekonstrukce Brněnského mostu se blíží do svého konce, protože všechny práce jdou podle harmonogramu. Jeho otevření je pro všechny řidiče, chodce, cyklisty i linky MHD naplánováno na 1. listopad. Od tohoto data se tedy vrátí do běžného režimu i linky MHD. Noční trolejbusovou linku N čeká změna trasy. Drobných změn se dočká i trolejbusová linka E.

Jihlavská Drbna

Čerpání evropských dotací. Jak si vedou Hradec Králové a Královéhradecký kraj?

V poslední době jsme několikrát informovali o různých projektech spolufinancovaných evropskými dotacemi. Redakce Hradecké Drbny se proto rozhodla svým čtenářům přinést přehled významných projektů Hradce Králové a Královéhradeckého kraje, které byly v posledních letech podpořeny těmito dotacemi. Jak si město a kraj v čerpání vedou?

Hradecká Drbna