Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Montessori školky

 
sobota, 14. února 2015, 08:49

Objevování poznatků samotným dítětem, učení bez zbytečného stresu, bez negativního přístupu, s podporou tvořivosti a činnosti dítěte? Učitel fungující jako rovný partner a průvodce? Zdají se vám tyto praktiky ve školkách a školách nemožné? To vše a mnoho dalšího představují principy výuky Montessori.

Na první pohled se může zdát, že jde o nové až nadčasové přístupy ve výuce malých dětí, ale opak je pravdou. Dne 6. ledna 1907 otevřela paní Maria Montessori  školu pro sociálně slabé děti od tří do šesti let, jejímž hlavním cílem bylo odstranit vzdělávací a výchovné problémy pomocí praktik přizpůsobených dětem a jejich osobnostem.  „Lidská osobnost, ne výchovná metoda musí být brána v úvahu“[1]. O tom, že její praktiky byly úspěšné, svědčí více než stoleté aplikování Montessori přístupu v několika zemích světa. I v Čechách se pedagogika typu Montessori pomalu rozšiřuje a stává se alternativou klasických školek.

Partnerský přístup

Stěžejní klíč k nejzákladnějšímu Montessori přístupu je nedovolit si k dětem nic, co nechceme, aby si dovolily ony k nám. Jde o zcela férovou hru, kdy jsou si obě strany rovny. I když se to může zdát nereálné a mnozí mohou argumentovat tím, že děti potřebují autority, hranice a mantinely. Nicméně podívejme se na věc pohledem malého dítěte. Děti nás kopírují, napodobují naše činnosti, jsme pro ně vzorem, tak proč např. nemohou také vyklidit kuchyňskou linku (a to umějí během vteřiny), když to maminka provádí při práci v kuchyni neustále?  S dětmi je třeba nastavit pravidla taková, která vyhovují oběma stranám. Vytváření těchto pravidel vede ke spokojenému soužití ve škole i doma. Správně nastavená pravidla děti ochotně a rády respektují, vytvářejí si svůj osobní prostor a sebeúctu. Rády budou dodržovat dohody i spolupracovat s ostatními. V kuchyni jednoduše alokujte jeden šuplík pro dítě, kde bude mít hračky a vysvětlete mu, že jen tento prostor je jeho a ostatní maminky. Funguje to!

Svobodná volba práce

Tento princip neznamená, že děti mohou kdykoliv a cokoliv dělat, poletovat po třídě, střídat činnosti bez jejich řádného ukončení. Smyslem svobodné volby práce je volba učebních potřeb (např. materiálu), volba místa, kde aktivitu dítě provede (př. u stolu, ve stoje u pultíku), volba času kdy se aktivitě bude věnovat (např. ne všechny děti chtějí zpívat) a s kým práci provede (samostatně či společně s jinými dětmi). Anarchie? Nikoliv! Každá aktivita má svá jasně daná pravidla, která děti respektují. Jestliže všichni začnou zpívat a někdo chce pokračovat v malování, proč mu nedovolit seberealizaci a odtrhnout jej od nedokončeného díla? Vždyť nám by se to také nelíbilo.

Citlivá dětská období

Každé dítě prochází vývojem jinak a fáze rozvoje přicházejí samy. Jestliže některé děti nejsou připraveny na určité aktivity, nenuťme je do nich. A naopak v případě, že je dítě vývojově připraveno na určité činnosti, zvládne jejich plnění bez argumentů a s entuziasmem. Někteří rodiče i pedagogové si pletou fázi poznávání s obyčejným zlobením. V momentě, kdy děti přijdou na zázrak chůze, stává se z nich neřízená střela a lítají doslova z místnosti do místnosti. Jak mají tyto děti pochopit důvod neustálého napomínání rodičů, když ony dělají přesně tu aktivitu, která odpovídá jejich vývojové fázi?

Věková heterogenita

Montessori školky jsou známé věkovou rozlišností. Smyslem věkové různorodosti je kooperace dětí různých ročníků. Neustále se stávají situace, kdy starší pomáhají mladším, čímž si starší děti budují pečovatelskou schopnost. Mladší často žádají o radu starší, což jim přináší větší sebejistotu a odbourávají pomyslný strach ze starších dětí. V Montessori pracovnách se běžně setkáte s dvouletými i čtyřletými dětmi, které spolupracují.

Montessori prostředí

Příjemné prostředí Montessori školek je samozřejmostí. Prostředí děti motivuje k aktivitě a pomáhá jim se realizovat. Oblíbenou místností v Montessori školkách jsou dětské kuchyňky, kde si děti samy připraví svačinu, snědí ji či případně přenechají kamarádům, ale hlavně po sobě uklidí. Samozřejmostí jsou didaktické pomůcky odpovídající věku dětí.

Využití chyby

Chybuje každý. V Montessori školkách funguje úžasná věc a to respektování chyby. Chybu děti vnímají jako zcela přirozenou věc a snaží se poznat zdroj chyby a samozřejmě chybu napravit. Rozbitá sklenička? Žádný problém, žádné zvýšení hlasu, ale vysvětlení situace, koště a smetáček a hlídání dítěte při úklidu. Paradoxně tedy chyby pomáhají.

Pochvala

Pochvala je důležitou součástí výchovy. Učitelé v Montessori školkách dávají dětem jasně najevo, že získali novou dovednost. Děti potřebují pocit jistoty a pochvala za jejich úspěch je motivuje k dalšímu rozvoji aktivit.

Hodnocení

V Montessori školách neexistuje klasické známkování ale zpětná vazba, jejímž cílem je dát dítěti další směr. Zpětná vazba děti nezahanbuje, ale ani neodměňuje. Systém není založen na srovnávání dětí a soutěžení ve známkování (což probíhá na klasických základních školách, děti soupeří v dobrých známkách a stávají se z nich de facto konkurenti, soupeři a ne partneři!).

 Montessori představují zcela jiné výchovně vzdělávací postupy, než na jaké jsme zvyklí. Některým dětem a rodičům může systém vyhovovat, některým nikoliv. Nejjednodušší je navštívit některou ukázkovou hodinu v Montessori školce a uvidíte, zdali právě vaše dítě může jít touto cestou. V Praze je těchto školek několik, nicméně i v ostatních větších městech se začínají školky otevírat a dávají tak dětem novou možnost alternativního vzdělávání.


[1] KORCOVÁ, Kateřina. Role učitele ve škole Montessori. Studia Paedagogica [online]. 2007, roč. 55, č. 12 [cit. 2015-12-02]. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/447/603

 

Kam dál?

Kdo nás bude jednou živit? Zaměstnanci v ČR výrazně stárnou, ukazuje...

pátek, 13. února 2015, 20:21

Po neúspěšném pokusu o implementaci 2. důchodového pilíře v České republice téměř veškeré veřejné diskuse o penzijní reformě,...

Sněmovna schválila školskou novelu bez registru učitelů

pátek, 13. února 2015, 14:28

Sněmovna schválila školskou novelu, v níž upravila pravidla vzdělávání žáků s postižením. Spornou pasáž o jejich diagnostice dnes...

Sobota ve znamení lásky. Kam vyrazit?

čtvrtek, 12. února 2015, 08:21

Svátek všech zamilovaných neboli Valentýn, který se slaví 14. února, vyvolává u Čechů rozporuplné reakce. Velká část jich ho...

Lékařka Cajthamlová: Školní jídelny mají zasytit, prim ve stravování...

středa, 11. února 2015, 19:37

Když skončila druhá světová válka, zdravotní stav dětí byl značně poznamenán válečným strádáním. V boji s tímto problémem, aby...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Pomalejší na Vltavě byli už jen couvající...

  • V Liberci se bude točit americký velkofilm....

  • Na pražském Černém Mostě vyroste...

  • Aféry J. Soukupa: Vysílací rada chce vědět,...

 
 

O čem píšou další Drbny

V kauze týraného Marleyho padlo rozhodnutí. Viník dostal podmínku

Mladíka, který na videu týral štěně labradorského retrívra Marleyho, potrestal prachatický soud roční podmínkou. Navíc mu uložil zákaz konzumace alkoholu a návykových látek a v průběhu zkušební doby se musí podrobit psychologickému programu, který ho má naučit zvládat agresivitu. Rozsudek zatím není pravomocný.

Budějcká Drbna

FOTO: Na D1 u Vyškova začal hořet autobus s padesáti dětmi. Nikomu se naštěstí nic nestalo

Na D1 u Vyškova musel dnes zastavit autobus, kterému začal hořet motor. Řidič si včas všiml ve zpětném zrcátku kouře a zastavil. Požár malého rozsahu se mu podařilo zvládnout pomocí hasicího přístroje. V autobuse cestovalo 49 dětí s doprovodem.

Brněnská Drbna

Opera? Opera! Nové představení uvede Šaldovo divadlo. Mladým chce přiblížit operní žánr

Slavnostní premiéra divadelního představení, která chce operu přiblížit zejména mladým lidem, se uskuteční již tento pátek 22. června v deset hodin. První reprízy se pak diváci dočkají po víkendu, přesně v pondělí 25. června opět v deset.

Liberecká Drbna

Motorka se čelně střetla s náklaďákem. Obě vozidla kompletně shořela, motorkář zemřel

Ve čtvrtek po poledni se na silnici mezi Šternberkem a Opavou čelně střetl motorkář s náklaďákem převážejícím dřevo. Od hořící motorky postupně chytil i náklad s nákladním vozidlem. Motorkář bohužel na místě zemřel.

Olomoucká Drbna

TRAILER TÝDNE: O Halloweenu bude řádit nebezpečný psychopat s maskou

Psychopatický pacient uteče z léčebny, aby se naposledy setkal se svou dávno vyhlédnutou obětí. Ta ale na jeho příchod celou dobu čekala, a dokonce se na to vyzbrojila. Moment překvapení se konat nejspíš nebude. Kdo tentokrát vyhraje...?

Jihlavská Drbna

Z odstaveného nákladního vozidla zmizelo tři sta litrů nafty. Policie hledá pachatele

Od pondělí 18. června řeší hradečtí policisté případ krádeže motorové nafty z vozidla, které bylo zaparkované na odstavném parkovišti u letiště. Krádež oznámil zástupce dopravní firmy, který sdělil, že před odstavením bylo natankováno 300 litrů nafty.

Hradecká Drbna