Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Montessori školky

 
sobota, 14. února 2015, 08:49

Objevování poznatků samotným dítětem, učení bez zbytečného stresu, bez negativního přístupu, s podporou tvořivosti a činnosti dítěte? Učitel fungující jako rovný partner a průvodce? Zdají se vám tyto praktiky ve školkách a školách nemožné? To vše a mnoho dalšího představují principy výuky Montessori.

Na první pohled se může zdát, že jde o nové až nadčasové přístupy ve výuce malých dětí, ale opak je pravdou. Dne 6. ledna 1907 otevřela paní Maria Montessori  školu pro sociálně slabé děti od tří do šesti let, jejímž hlavním cílem bylo odstranit vzdělávací a výchovné problémy pomocí praktik přizpůsobených dětem a jejich osobnostem.  „Lidská osobnost, ne výchovná metoda musí být brána v úvahu“[1]. O tom, že její praktiky byly úspěšné, svědčí více než stoleté aplikování Montessori přístupu v několika zemích světa. I v Čechách se pedagogika typu Montessori pomalu rozšiřuje a stává se alternativou klasických školek.

Partnerský přístup

Stěžejní klíč k nejzákladnějšímu Montessori přístupu je nedovolit si k dětem nic, co nechceme, aby si dovolily ony k nám. Jde o zcela férovou hru, kdy jsou si obě strany rovny. I když se to může zdát nereálné a mnozí mohou argumentovat tím, že děti potřebují autority, hranice a mantinely. Nicméně podívejme se na věc pohledem malého dítěte. Děti nás kopírují, napodobují naše činnosti, jsme pro ně vzorem, tak proč např. nemohou také vyklidit kuchyňskou linku (a to umějí během vteřiny), když to maminka provádí při práci v kuchyni neustále?  S dětmi je třeba nastavit pravidla taková, která vyhovují oběma stranám. Vytváření těchto pravidel vede ke spokojenému soužití ve škole i doma. Správně nastavená pravidla děti ochotně a rády respektují, vytvářejí si svůj osobní prostor a sebeúctu. Rády budou dodržovat dohody i spolupracovat s ostatními. V kuchyni jednoduše alokujte jeden šuplík pro dítě, kde bude mít hračky a vysvětlete mu, že jen tento prostor je jeho a ostatní maminky. Funguje to!

Svobodná volba práce

Tento princip neznamená, že děti mohou kdykoliv a cokoliv dělat, poletovat po třídě, střídat činnosti bez jejich řádného ukončení. Smyslem svobodné volby práce je volba učebních potřeb (např. materiálu), volba místa, kde aktivitu dítě provede (př. u stolu, ve stoje u pultíku), volba času kdy se aktivitě bude věnovat (např. ne všechny děti chtějí zpívat) a s kým práci provede (samostatně či společně s jinými dětmi). Anarchie? Nikoliv! Každá aktivita má svá jasně daná pravidla, která děti respektují. Jestliže všichni začnou zpívat a někdo chce pokračovat v malování, proč mu nedovolit seberealizaci a odtrhnout jej od nedokončeného díla? Vždyť nám by se to také nelíbilo.

Citlivá dětská období

Každé dítě prochází vývojem jinak a fáze rozvoje přicházejí samy. Jestliže některé děti nejsou připraveny na určité aktivity, nenuťme je do nich. A naopak v případě, že je dítě vývojově připraveno na určité činnosti, zvládne jejich plnění bez argumentů a s entuziasmem. Někteří rodiče i pedagogové si pletou fázi poznávání s obyčejným zlobením. V momentě, kdy děti přijdou na zázrak chůze, stává se z nich neřízená střela a lítají doslova z místnosti do místnosti. Jak mají tyto děti pochopit důvod neustálého napomínání rodičů, když ony dělají přesně tu aktivitu, která odpovídá jejich vývojové fázi?

Věková heterogenita

Montessori školky jsou známé věkovou rozlišností. Smyslem věkové různorodosti je kooperace dětí různých ročníků. Neustále se stávají situace, kdy starší pomáhají mladším, čímž si starší děti budují pečovatelskou schopnost. Mladší často žádají o radu starší, což jim přináší větší sebejistotu a odbourávají pomyslný strach ze starších dětí. V Montessori pracovnách se běžně setkáte s dvouletými i čtyřletými dětmi, které spolupracují.

Montessori prostředí

Příjemné prostředí Montessori školek je samozřejmostí. Prostředí děti motivuje k aktivitě a pomáhá jim se realizovat. Oblíbenou místností v Montessori školkách jsou dětské kuchyňky, kde si děti samy připraví svačinu, snědí ji či případně přenechají kamarádům, ale hlavně po sobě uklidí. Samozřejmostí jsou didaktické pomůcky odpovídající věku dětí.

Využití chyby

Chybuje každý. V Montessori školkách funguje úžasná věc a to respektování chyby. Chybu děti vnímají jako zcela přirozenou věc a snaží se poznat zdroj chyby a samozřejmě chybu napravit. Rozbitá sklenička? Žádný problém, žádné zvýšení hlasu, ale vysvětlení situace, koště a smetáček a hlídání dítěte při úklidu. Paradoxně tedy chyby pomáhají.

Pochvala

Pochvala je důležitou součástí výchovy. Učitelé v Montessori školkách dávají dětem jasně najevo, že získali novou dovednost. Děti potřebují pocit jistoty a pochvala za jejich úspěch je motivuje k dalšímu rozvoji aktivit.

Hodnocení

V Montessori školách neexistuje klasické známkování ale zpětná vazba, jejímž cílem je dát dítěti další směr. Zpětná vazba děti nezahanbuje, ale ani neodměňuje. Systém není založen na srovnávání dětí a soutěžení ve známkování (což probíhá na klasických základních školách, děti soupeří v dobrých známkách a stávají se z nich de facto konkurenti, soupeři a ne partneři!).

 Montessori představují zcela jiné výchovně vzdělávací postupy, než na jaké jsme zvyklí. Některým dětem a rodičům může systém vyhovovat, některým nikoliv. Nejjednodušší je navštívit některou ukázkovou hodinu v Montessori školce a uvidíte, zdali právě vaše dítě může jít touto cestou. V Praze je těchto školek několik, nicméně i v ostatních větších městech se začínají školky otevírat a dávají tak dětem novou možnost alternativního vzdělávání.


[1] KORCOVÁ, Kateřina. Role učitele ve škole Montessori. Studia Paedagogica [online]. 2007, roč. 55, č. 12 [cit. 2015-12-02]. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/447/603

 

 


 

Kam dál?

Kdo nás bude jednou živit? Zaměstnanci v ČR výrazně stárnou, ukazuje...

pátek, 13. února 2015, 20:21

Po neúspěšném pokusu o implementaci 2. důchodového pilíře v České republice téměř veškeré veřejné diskuse o penzijní reformě,...

Sněmovna schválila školskou novelu bez registru učitelů

pátek, 13. února 2015, 14:28

Sněmovna schválila školskou novelu, v níž upravila pravidla vzdělávání žáků s postižením. Spornou pasáž o jejich diagnostice dnes...

Sobota ve znamení lásky. Kam vyrazit?

čtvrtek, 12. února 2015, 08:21

Svátek všech zamilovaných neboli Valentýn, který se slaví 14. února, vyvolává u Čechů rozporuplné reakce. Velká část jich ho...

Lékařka Cajthamlová: Školní jídelny mají zasytit, prim ve stravování...

středa, 11. února 2015, 19:37

Když skončila druhá světová válka, zdravotní stav dětí byl značně poznamenán válečným strádáním. V boji s tímto problémem, aby...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Motor nadělil Frýdku pět gólů a z charitativního zápasu odchází jako vítěz

Předposlední domácí duel věnovaný Centru Bazalka Motor zvládl a proti nepříjemnému Frýdku-Místku bral všechny tři body. Po gólu Hladoníka sice vedli Slezané, jenže následně se za domácí trefil dvakrát Miloslav Čermák, po jedné brance přidali Bradley, Heřman i Endál a o vítězi bylo rozhodnuto.

Budějcká Drbna

Od vraždy slovenského novináře a jeho snoubenky uběhl rok. Jeho památku uctí lidé i v Brně

Od brutální nájemné vraždy slovenského investigativního novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové uběhne ve čtvrtek 21. února rok. V Brně se lidé sejdou uctít památku mladého páru na náměstí Svobody.

Brněnská Drbna

FOTO, VIDEO: Na konečné dvaadvacítky v Americké ulici shořel autobus

Autobus linky 22 v liberecké Americké ulici ve středu kolem půl osmé kompletně shořel. Plameny se hasičům nakonec podařilo uhasit, autobus je ale na odpis. Podle prvních informací se nikomu nic nestalo, cestující už byli pryč. Řidiči se podařilo včas odejít.

Liberecká Drbna

PŘEHLED: Plánované uzavírky trati Ecce Homo v letošním roce

I v letošním roce bude trať Ecce Homo využita pro závodní motoristické aktivity. Poprvé bude trať uzavřena 20. a 21. dubna pro jarní testování trati AMK Ecce Homo. Od 31. května do 2. června bude vyhrazena pro Mistrovství Evropy do vrchu Ecce Homo, další velká uzavírka bude pak v září ve dnech 7. a 8. září pro Ecce Homo Historic. 14. a 15. září se na trati pojede tradiční Rally Jeseníky.

Olomoucká Drbna

Naposledy doma v základní části. Dukla rozstřílela Benátky nad Jizerou 8:2

Dukla dala zapomenout na prohru ve Vsetíně a náladu si zlepšila přesvědčivou výhrou 8:2 nad Benátkami nad Jizerou. Domácí derniéra v základní části jenom potvrdila papírové předpoklady, Jihlava si už dříve zajistila prvenství po základní části, kdežto hosté jsou třetí od konce.

Jihlavská Drbna

Zdravotnický holding chce po exnáměstkovi Všetečkovi 300 tisíc korun

Zdravotnický holding Královéhradeckého kraje se u Krajského soudu v Hradci Králové domáhá po bývalém náměstkovi hejtmana Královéhradeckého kraje Rostislavu Všetečkovi náhrady škody ve výši 300 tisíc korun. Holding dostal pokutu ve stejné výši od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a před šesti lety ji potvrdil brněnský krajský soud.

Hradecká Drbna