Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

dTest: Také kupujete vzduch?

 
středa, 27. srpna 2014, 12:00

V továrnách se vyrábí vzduch, kamiony jej přepravují, prodejci umísťují na regály v obchodech a zákazníci si jej nedobrovolně kupují. Že ne? Ale ano – spolu s výrobky prodávanými v nadměrných obalech. Bezdůvodně velké obaly zbytečně zatěžují životní prostředí a matou zákazníky.

Krabice, sáčky i dózy, do kterých by se vešlo někdy o polovinu, někdy i několikanásobně více prodávaného obsahu. S nadměrnými obaly se na pultech obchodů setkal asi každý, často nás nemilé překvapení čeká až doma po otevření lákavého balení.

„Z pohledu výrobců a dodavatelů je důvod zřejmý: větší obal je na pultech nápadnější, je na něm více místa pro obchodní sdělení a hlavně budí zdání, že si spotřebitelé za své peníze odnášejí výrazně více, než tomu ve skutečnosti je. Týká se to potravin, kosmetiky a drogistického zboží, hraček, potravinových doplňků a řady dalších výrobků,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Výrobci také někdy využívají jednu velikost obalu (například u potravinových doplňků) pro produkty, které mohou mít různý objem.

Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon č. 477/2001 Sb., o obalech. Tento zákon mimo jiné stanoví, že osoba, která uvádí na trh obal, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší, a to s cílem snížit množství odpadu z obalů. Praxe však často vypadá jinak.

„Z pohledu zákazníka se jedná o klamavé jednání, kterého se výrobci podle zákona nesmějí dopouštět,“ říká Lukáš Zelený. Nadměrné obaly navíc představují zbytečnou ekologickou zátěž. Na jejich výrobu se spotřebuje velké množství obalového materiálu a kamiony převážejí poloprázdné krabice.

dTest na svých webových stránkách provozuje databázi „vzdušných“ výrobků, jejímž záměrem je poukazovat na uvedené praktiky a pomoci spotřebitelům v lepší orientaci na trhu. Najdete ji na této adrese. V databázi jsou uvedeny jen ty výrobky, jejichž obaly jsou bezdůvodně nadměrné a neslouží například k ochraně zboží nebo spotřebitele. Narazíte-li na případ, kdy se malé množství výrobku krčí na dně krabice či sáčku obklopeno velkou masou obalu, můžete vložit fotografie výrobku přímo do databáze. „Tlak ze strany zákazníků může donutit výrobce a prodejce, aby změnili své praktiky a nabízeli zboží v odpovídajících obalech,“ uzavírá Lukáš Zelený.

Zdroj: dTest

Štítky dTest, vzduch

Kam dál?

Vítězky soutěže Úsměv HappyFoto prožily atraktivní dny

úterý, 26. srpna 2014, 10:09

Jen těžko hledat člověka, který by neznal firmu HappyFoto. A právě ta uspořádala během léta druhý ročník oblíbené soutěže Úsměv...

V Praze si musí do konce týdne prodloužit opencard asi 8000 lidí

pondělí, 25. srpna 2014, 19:19

V hlavním městě si musí do konce srpna prodloužit kartu opencard téměř 8000 lidí. Do konce letošního roku pak platnost karty...

ČNB: Směnárny neustávají v klamání zákazníků, především v Praze

pondělí, 18. srpna 2014, 17:11

Směnárny neustávají v používání nezákonných praktik a poskytování klamavých či zavádějících informací. Česká národní...

Prečo netreba deťom brániť pracovať

sobota, 16. srpna 2014, 14:00

Nedávno sa v médiách objavila správa, že Samsung pozastavil kontrakty so svojou čínskou dodávateľskou firmou. Dôvodom bolo...

 

Komentáře

George Bystry

Proč se mají starat zákazníci?? z článku plyne ,že dané firmy nedodržují nějakou normu - otázka zní "Co dělají kontrolní orgány?" "Jak reagují na podněty zavedených společenství?" - zřejmě nijak protože toto slyšíme už několik let - výsledek = současné bezvládí kdy si všichni dělají co chtějí a koncový zákazník to přece zaplatí !

čtvrtek, 28. srpna 2014, 09:47
 
 
 

Napište nám

Nejčtenější

  • Lidl se po drsné reportáži České televize...

  • Policie pátrá po desetileté dívce. V sobotu...

  • Pomalejší na Vltavě byli už jen couvající...

  • Malá chce jako ministryně pomoci zrychlit...

 
 

O čem píšou další Drbny

V Budějcích vyrostla na levém břehu Vltavy pláž. Vstup do vody je ale na vlastní riziko

Na oblíbeném levém břehu Vltavy se objevila nová pláž. U cyklostezky vedoucí směrem do centra Českch Budějovic nebo na Hlubokou nad Vltavou se nyní lidé mohou do řeky dostat po písku. Náměstěk primátora Petr Holický ale upozorňuje, že vstup je pouze na vlastní riziko.

Budějcká Drbna

VIDEO: Do centra Brna spadnul astronaut 

Kdo šel minulý týden okolo ve čtvrtek Kraví hory, musel se hodně divit. Z nebe znenadání spadl kosmonaut a posléze se vydal na cestu městem s jasným cílem: výstava Cosmos Discovery.

Brněnská Drbna

FOTO: Na Mácháči shořela rekreační chata. Škoda je milion korun

Pouze ohořelé trámy zůstaly z rekreační chaty, která shořela v neděli ve Starých Splavech u Máchova jezera. Byl to jeden z prvních zásahů pro novou jednotku v Doksech.

Liberecká Drbna

Dvě osobní auta se střetla v křižovatce, jedno z nich zůstalo po kolizi převrácené na boku

V sobotu ráno došlo v Kostelci na Hané k dopravní nehodě dvou osobních aut. Při nehodě se zranily dvě osoby.

Olomoucká Drbna

Češi mění zaměstnavatele kvůli platu i nedostatku uznání. Mzda je důležitější pro muže

Nízký plat, nedostatek uznání a neuspokojující kariéra patří mezi důvody, proč Češi nejčastěji opouští zaměstnavatele. Naopak jistota zaměstnání, finanční zdraví zaměstnavatele, mzda a zajímavý obsah práce patří k důvodům, kvůli kterým Češi zůstávají zaměstnavateli věrní. Vyplývá to z aktuálního průzkumu zaměstnaneckých preferencí personálně poradenské společnosti Randstad.

Jihlavská Drbna

Každý třetí řidič z Královéhradecka za volantem někdy fotil nebo natáčel videa

Mobil za volant nepatří. To budou 30. června a 1. července řidičům ve všech regionech připomínat koordinátoři Besipu v rámci kampaně #nepozornostzabíjí České asociace pojišťoven. Pokusí se tím změnit špatné návyky řidičů a snížit tak čísla nehodovosti. V České republice totiž používají mobilní telefon při řízení zhruba dvě třetiny řidičů. K fotografování a natáčení videí se přiznává nejvíce řidičů v Královéhradeckém kraji.

Hradecká Drbna