Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Co o víkendu? Třeba do nákupního centra. Budou přece Vánoce

 
středa, 10. prosince 2014, 10:48

Nejspíš ten trend už nějakou dobu registrujete. Jen co obchodníci sklidí z pultů plavky, nahrazuje je zboží s vánoční tématikou. Co na tom, že do Vánoc zbývají klidně i dva měsíce.

Vánoce znamenají pro obchodní centra bezpochyby stěžejní část roku, a tak je nasnadě, že ta se snaží zákazníky zaujmout různými způsoby nebo jim jejich návštěvu zpestřit či dokonce zpříjemnit.

„Vánoce jsou pro nákupní centra bezesporu obchodně nejdůležitějším obdobím roku, připravenost zákazníků utrácet je pochopitelně vyšší než je po zbytek roku obvyklé. Potvrzuje to například skutečnost, že v prosinci  se jejich návštěvnost oproti běžným měsícům zvýší přibližně o třetinu a realizovaný obrat v centru vzroste i o více než osmdesát procent,“ říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma GfK. 

O úspěšnosti center nicméně rozhoduje, jak jsou navštěvována nejen před Vánoci, ale i v běžném období, které vládne po většinu roku.

V Praze je čtvrtina všech nákupních center v České republice. I s obchodními domy jich je na třicet. Jako první vzniklo obchodní centrum na Černém Mostě, tehdy ještě v menším měřítku, psal se rok 1997. Loni na jaře pak centrum prošlo ohromnou rekonstrukcí. Velký rozmach nákupních center na sebe nenechal dlouho čekat, zmiňme třeba OC Letňany v roce 1999, rok na to vyrostlo OC Nový Smíchov a ještě o rok později Metropole Zličín. Naposledy na konci října přibylo OC Quadrio na Národní třídě.

Praha má už roky jasno, která obchodní centra jsou nejsilnější. Poznáte je snadno, podle návštěvnosti. Zákazníky se to tam hemží během roku, s blížícím se Štědrým dnem se jejich počet násobí. Rekonstrukcemi, modernizací, rozšiřováním nebo zajímavým programem si svoje postavení jen upevňují. Klíčovými předpoklady jsou lokalita a kvalitní mix nájemců. Velkým plusem je umístění v centru města nebo alespoň v bezprostřední blízkosti metra.

Tři čtvrtiny zákazníků do obchodního centra láká velká koncentrace prodejen na jednom místě, dvaašedesát procent lidí vítá větší výběr zboží a služeb, devětadvacet procent návštěvníků přilákají slevové akce a sedmnáct procent lidí spojuje nákupy se zábavou. Pro čtyři procenta jsou atraktivní dětské koutky. Ukázal to průzkum společnosti Incoma GfK pro Master Card.

Naopak důvodem neoblíbenosti může být právě špatná dopravní dostupnost, nevhodně namixovaní nájemci, přílišná rozloha neodpovídající možnostem lokality nebo špatné dispoziční řešení. S nízkou návštěvností se potýká přibližně pětina českých obchodních center.

Někdy to ovšem může mít pro zákazníka pozitivní dopad: nemusí se mačkat v přeplněném obchodním centru a právě tady najde to, co jinde už nemají. Takovou situaci často zažívá i třicetiletá Romana Jankovská. „Už několikrát se mi stalo, že se mi v obchodě líbila sukně nebo halenka, ale neměli moji velikost. Pak vyrazím do některého z upozaděných nákupních center, kde sídlí stejná prodejna a tam ji jistě najdu. Bývá tam i celkově větší výběr,“ říká Jankovská.

Přestože odborníci mají o obchodních centrech, která bojují o přežití, jasno, nikdo o nich otevřeně hovořit nechce. A vývoj bude takový, že silní hráči budou ještě posilovat, ti slabí se stanou ještě slabšími, až možná zcela zaniknou.

Celkově počet zákazníků obchodních center roste. Což samozřejmě sama centra vnímají jako pozitivní trend. Ale má to i odvrácenou stránku. Ruku v ruce s tím lze totiž vysledovat ještě jedno: rodiny s dětmi trávící víkendy právě v obchoďáku. Tento trend potvrzuje i odborník na zdravý životní styl Pavel Suchánek.

„Je to případ od případu, ale připadá mi, že se počet rodin, které tráví celý den v obchodním centru, zvyšuje,“ říká Suchánek. A to není dobře.

„Přece jenom aktivní pohyb venku na vzduchu a vymýšlení programu pro zábavu celé rodiny je velmi důležité na rozdíl od pouhého přijímání zábavy, které mi obchodník předpřipraví a často ještě vylepší nějakou marketingovou akcí,“ vysvětluje.

Podle Suchánka takové trávení volného času vede k postupnému zhoršení vztahů v rodině, která spolu netráví čas aktivně. „Dochází k poklesu kreativity a schopnosti vymýšlet si zábavu, k otupění, nudě, obezitě,“ vyjmenovává odborník.

 


 

Kam dál?

Ve třetím pilíři systému penzí ubylo letos 121.000 lidí

neděle, 7. prosince 2014, 11:00

Penzijní připojištění se státním příspěvkem, takzvaný třetí pilíř penzijního systému, mělo na konci září 4,67 milionu lidí. To je...

Hodiny tělocviku na 1. stupni ZŠ mohou obohatit prvky atletiky

sobota, 6. prosince 2014, 15:09

Hodiny tělocviku na prvním stupni základních škol by mohly obohatit prvky atletiky. Chce k tomu přispět Český atletický svaz,...

Rodiče postižených si stěžují na přiznávání příspěvku na péči

pátek, 5. prosince 2014, 17:20

Mnozí rodiče dětí s autismem a dalšími postiženími i dospělí s handicapem si stěžují na přiznávání příspěvku na péči. Podle nich...

Sedm pivních zážitků v Praze

pondělí, 1. prosince 2014, 15:22

Praha, to není jen historická metropole, která láká množstvím památek nebo kulturním vyžitím. Na své si tu přijdou také milovníci...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Motor nadělil Frýdku pět gólů a z charitativního zápasu odchází jako vítěz

Předposlední domácí duel věnovaný Centru Bazalka Motor zvládl a proti nepříjemnému Frýdku-Místku bral všechny tři body. Po gólu Hladoníka sice vedli Slezané, jenže následně se za domácí trefil dvakrát Miloslav Čermák, po jedné brance přidali Bradley, Heřman i Endál a o vítězi bylo rozhodnuto.

Budějcká Drbna

Od vraždy slovenského novináře a jeho snoubenky uběhl rok. Jeho památku uctí lidé i v Brně

Od brutální nájemné vraždy slovenského investigativního novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové uběhne ve čtvrtek 21. února rok. V Brně se lidé sejdou uctít památku mladého páru na náměstí Svobody.

Brněnská Drbna

FOTO, VIDEO: Na konečné dvaadvacítky v Americké ulici shořel autobus

Autobus linky 22 v liberecké Americké ulici ve středu kolem půl osmé kompletně shořel. Plameny se hasičům nakonec podařilo uhasit, autobus je ale na odpis. Podle prvních informací se nikomu nic nestalo, cestující už byli pryč. Řidiči se podařilo včas odejít.

Liberecká Drbna

PŘEHLED: Plánované uzavírky trati Ecce Homo v letošním roce

I v letošním roce bude trať Ecce Homo využita pro závodní motoristické aktivity. Poprvé bude trať uzavřena 20. a 21. dubna pro jarní testování trati AMK Ecce Homo. Od 31. května do 2. června bude vyhrazena pro Mistrovství Evropy do vrchu Ecce Homo, další velká uzavírka bude pak v září ve dnech 7. a 8. září pro Ecce Homo Historic. 14. a 15. září se na trati pojede tradiční Rally Jeseníky.

Olomoucká Drbna

Naposledy doma v základní části. Dukla rozstřílela Benátky nad Jizerou 8:2

Dukla dala zapomenout na prohru ve Vsetíně a náladu si zlepšila přesvědčivou výhrou 8:2 nad Benátkami nad Jizerou. Domácí derniéra v základní části jenom potvrdila papírové předpoklady, Jihlava si už dříve zajistila prvenství po základní části, kdežto hosté jsou třetí od konce.

Jihlavská Drbna

Zdravotnický holding chce po exnáměstkovi Všetečkovi 300 tisíc korun

Zdravotnický holding Královéhradeckého kraje se u Krajského soudu v Hradci Králové domáhá po bývalém náměstkovi hejtmana Královéhradeckého kraje Rostislavu Všetečkovi náhrady škody ve výši 300 tisíc korun. Holding dostal pokutu ve stejné výši od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a před šesti lety ji potvrdil brněnský krajský soud.

Hradecká Drbna