Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Na Valentýna se nejvíce utrácí na poslední chvíli, jen desetina Čechů se seznámila na internetu

 
úterý, 14. února 2017, 11:03

Valentýnský svátek významně hýbe útratami. Mastercard Love Index, sestavovaný na základě analýz transakcí uskutečněných prostřednictvím platebních karet za tříleté období, ukazuje, že výdaje v kategorii těch sentimentálních vzrostly od roku 2014 o 49 % a celkový počet transakcí dokonce o 73 %. Většina valentýnských nákupů se odehrává na poslední chvíli – 13. února. Tento den se v posledních třech letech se po celém světě uskutečnilo v součtu 47,4 milionu transakcí.

A přestože se většina nákupů valentýnských dárků stále odehrává v kamenných obchodech, láska už také vstoupila i do digitálního světa: nárůst online transakcí mezi Valentýnem 2014 a Valentýnem 2016 činil 37 %.

Zatímco prodeje tradičních valentýnských dárků, jako jsou květiny, se v posledních třech letech prakticky neměnily, zdá se, že speciální večer mimo domov nebo jiný neobvyklý zážitek se stávají tím hlavním způsobem, jak říci: „Miluji tě.“ Výdaje v restauracích se za poslední tři roky zvýšily o 102 % a připadá na ně celé tři čtvrtiny všech transakcí uskutečněných v den svatého Valentýna.

„Ačkoliv způsob, jakým své ,Miluji tě‘ vyjadřujeme, se v posledních letech mohl poněkud změnit, dávat své city 14. února najevo je populárnější než kdy dříve. Ukazatel Mastercard Love Index poukazuje na celosvětové i regionální trendy a snad tak poskytuje obchodníkům neocenitelné informace o tom, jak spotřebitelé chtějí trávit nejromantičtější den roku,“ uvedla marketingová manažerka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Martina Piskorová.

Studie, která analyzovala chování nakupujících ve více než 200 oblastech po celém světě, poukázala i na další nákupní trendy:

Odklon od tradičních dárků: Jakkoliv se mohou přání a květiny považovat za obvyklý způsob vyjádření citů, data ukazují, že výdaje na tradiční pugét klesají v polovině nejvýznamnějších trhů, s poklesy prodejů v Asii a Tichomoří (-34 %), Kanadě (-32 %) a Spojených státech amerických (-25 %). Rovněž se snižují výdaje za valentýnská přání v pěti významných oblastech, včetně Asie a Tichomoří (-21 %), Kanady (-38 %), Evropy (-21 %), Spojených států (-23 %) a zemí Středního Východu (-22 %). Na prodeje květin a přání připadly ve sledovaném období pouhá tři procenta valentýnských výdajů.

Osobní výběr je stále důležitý: I když online prodeje nadále rostou, plných 95 procent transakcí kolem svatého Valentýna stále probíhá v kamenných prodejnách a jen pět procent dárků se prodá online. Největší posun k online nákupům se odehrál v zemích Latinské Ameriky, kde mezi roky 2014 a 2016 došlo k nárůstu o 250 %. Další v pořadí je region Středního Východu, kde ve stejném období došlo k nárůstu online výdajů o 56 %. Ačkoli v objemu online transakcí došlo celkově k nárůstu o 37 %, vykázaly všechny trhy nárůst prodejů v kamenných prodejnách, konkrétně pak o 75 % za sledované tříleté období.

Češi se nejvíce seznamují díky svým známým

Podle výzkumu Nielsen Admosphere se ukazuje, že u Čechů nadále vítězí osobní seznamování. Nejčastěji se lidé seznámili přes své známé, takových byla více než třetina. Pětina respondentů zvolila možnost „jinde“ a u dvanácti procent lidí byl jejich protějšek současný, nebo bývalý spolupracovník ze zaměstnání. Pouze desetina dotázaných využila k navázání vztahu internet. Na dotazy odpovídalo pět set osob starších patnácti let.

Jen osm procent lidí odpovědělo, že se seznámilo ve škole, především se jednalo o kategorii od 15 do 24 let. Ve zmíněné kategorii šlo o více než třetinu respondentů. „Více než tři čtvrtiny jsou toho názoru, že internet je nebezpečné místo a člověk nikdy neví, na koho tam narazí. Z pohledu typů vztahů se pak 43 % shodlo na tom, že internet je vhodný k navazování takzvaných vztahů na jednu noc. Čtvrtina pak soudí, že je tato možnost vhodná pro navázání vztahů dlouhodobých, téměř polovina však s touto možností nesouhlasí – buď vůbec, nebo spíše ne,“ dodává Pavla Chlebounová z Nielsen Admosphere.

Napsal(a) Lukáš Dvořák s využitím TZ | Foto jawwa / 123RF Reklamní fotografie
 


 

Kam dál?

Češi začínají na internetu den horoskopy a končí nakupováním

pondělí, 13. února 2017, 14:48

Češi začínají den na internetu čtením horoskopů a vyřizováním e-mailů, večer pak nakupují. Jejich aktivita na síti se mění i...

DRBNA VĚDÁTORKA: Zvláštní komunikační strategie ryb a jeden silný...

středa, 1. února 2017, 16:48

Týden zase utekl jako voda a je čas na další výlet do světa vědy. Dnes máme na programu zajímavý objev z říše ryb a také jeden...

DRBNA VĚDÁTORKA: Za vílí kruhy nemohou bohové kráčející po světě

středa, 25. ledna 2017, 18:43

Středa, vědy je nám třeba. Dnes se podíváme na vysvětlení pozoruhodného přírodního úkazu a také na jeden velmi zajímavý objev,...

Kolín inspirací. V chytrém městě zaplatíte parkování z mobilu nebo...

středa, 25. ledna 2017, 17:40

Největším průkopníkem v oblasti smart cities, respektive chytrých měst, je nyní v České republice třicetitisícový Kolín. Čtvrté...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Letošní Vánoce zas budou na blátě, na sáňkování to nevypadá

Počasí ve zbytku prosince se zřejmě nebude vymykat z průměru. Nejvyšší denní teploty se budou pohybovat v průměru kolem dvou stupňů Celsia a v noci kolem minus dvou až minus čtyř stupňů.

Budějcká Drbna

POČASÍ NA PONDĚLÍ: Přes den může lehce sprchnout, večer zasněžit

Po celé pondělí nás čeká proměnlivá oblačnost, místy se objeví přeháňky, večer se změní na sněžení.

Brněnská Drbna

Vyberte si slona a podpořte Centrum Amelie, které pomáhá lidem s rakovinou

Centrum Amelie pomáhá onkologicky nemocným. Podpořit ho můžete koupí slona v rámci charitativní akce, která bude probíhat od středy do pátku.

Liberecká Drbna

V Jeseníku o víkendu lyžovaly stovky lidí. Nově se otevřel lyžařský areál Kopřivná

Stovky lidí si o víkendu nenechaly ujít jednu z prvních možností lyžování v nové sezoně v Jeseníkách. V provozu jsou tam prozatím dva areály, Branná na Šumpersku a Kopřivná v Malé Morávce na Bruntálsku.

Olomoucká Drbna

Na Šacberku o víkendu začala lyžařská sezona. Přišla zhruba stovka návštěvníků

Desítky lidí přilákala o víkendu sjezdovka Šacberk u Jihlavy, která jako první v kraji zahájila v sobotu 8. prosince novou lyžařskou sezonu. Technického sněhu bylo na kopci asi půl metru. Lyžaři byli spokojeni, řekl správce areálu Pavel Havlíček. Provozovatelé jiných skiareálů na Vysočině řekli již před víkendem, že vleky zatím kvůli nestálému počasí pouštět nebudou.

Jihlavská Drbna

Hradečtí fotbalisté navštívili Dětský diagnostický ústav v Plotištích

Už patnáct let trvá spolupráce mezi FC Hradec Králové a Dětským diagnostickým ústavem v Plotištích. Také letos Votroci zavítali na besedu mezi děti, které nemají v životě tolik štěstí jako jejich vrstevníci. Návštěva Milana Černého a Jiřího Mikera v dětském zařízení proběhla ve velmi přátelském duchu.

Hradecká Drbna