Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jsou, nebo nejsou noví řidiči dostatečně připraveni na samostatnou praxi?

 
úterý, 20. září 2016, 12:21

V 19 zemích odpovídalo na 15 500 nových řidičů, jejich rodičů i učitelů autoškol. Polovina čerstvých řidičů se během výcviku nedozvěděla nic o řešení krizových situací. Mladí Češi se necítí být připraveni na jízdu za tmy. Učitelé autoškol žehrají, že dnešní mladí řidiči riskují více než předcházející generace. Celých 56 procent rodičů začínajících řidičů je přesvědčeno, že jejich chování za volantem by mohlo být příkladem pro ostatní řidiče - opak si myslí jen 7 procent z nich.

Zajímavé výsledky šetření názorů čerstvých řidičů, učitelů autoškol a rodičů mladých řidičů na kvalitu řidičské přípravy zveřejnila společnost Goodyear EMEA. Sběr dat a jejich vyhodnocení probíhala v letech 2012-2014. Odpovídalo celkem 6 400 nových řidičů z 16 zemí, 2 334 učitelů autoškol z 15 států a 6 805 rodičů z 19 zemí. Zapojila se i Česká republika.

„Z výsledků vyplývá, že více než čtvrtina mládeže je přesvědčena, že by v řidičských zkouškách neuspěla, pokud by je musela skládat znovu. Polovina dotazovaných postrádá výcvik základních dovedností, jako je například řízení v noci," říká Martin Bednář z Akademie dopravního vzdělávání DEKRA. Na 47 % mladých řidičů se během výcviku nedozvědělo nic o řešení krizových situací. Pouze 54 % bylo seznámeno se zásadami ekonomické jízdy. Čtvrtina mladých řidičů v Belgii a Polsku se za volantem cítí nepříjemně za hustého deště a rovněž tak pětina francouzských, českých či nizozemských řidičů uvádí, že jsou si v těchto podmínkách velmi nejistí. Nicméně po mokré silnici jezdí třetina stejně rychle jako po suché. Nejčastějšími prohřešky, kterých se novopečení řidiči nejčastěji dopouštějí, jsou telefonování za jízdy, odesílání textových zpráv, brouzdání po internetu či sociálních sítích, rychlá jízda. Mladí muži jsou v tomto směru aktivnější než jejich ženské protějšky. Rovněž tak častěji přiznávají jízdu pod vlivem alkoholu či agresivitu za volantem.

Mladí Češi by mohli být ostatním vzorem, pokud se jedná o úspěšnost při prvním termínu teoretické či praktické části řidičské zkoušky. Nejčastěji uvádějí, že byli seznámeni se zásadami výměny defektního kola. Také nejvíce ze všech deklarují připravenost nazout kola se zimními pneumatikami při poklesu teploty vzduchu pod +7 stupňů Celsia – kladně odpovědělo celých 77 % dotázaných. Nejméně ze všech přiznávají, že nerespektují dopravní značky a světelné signály. Rovněž tak nejméně Čechů přiznalo nedání přednosti v jízdě. Mladí Češi se nebojí jízdy po zasněžených silnicích. Statečnější byli jen jejich švédští vrstevníci.

Dvě třetiny učitelů autoškol vidí hlavní příčiny nebezpečného chování začínajících řidičů v nedostatku jejich povědomí o možných následcích nehod.  A zastávají tak názor, že dnešní mladí lidé potřebují více výcviku zaměřeného na bezpečné řízení, neboť dnes existuje více podnětů odvádějících pozornost od řízení. Zhruba stejný počet učitelů říká, že současná generace začínajících řidičů vyrostla v hektické, netrpělivé společnosti. To je příčinou, že řídí nebezpečněji než předcházející generace. Na třicet procent instruktorů autoškol je přesvědčeno, že ve srovnání s předchozími generacemi pravděpodobně nebudou dnešní začínající řidiči respektovat rady, jež obdrželi během výcviku.

Budoucí čeští řidiči osobních automobilů před svou závěrečnou zkouškou absolvují v optimálním případě 500 kilometrů pod dohledem profesionálního učitele. Aby ovšem čerstvý řidič skýtal záruku, že zvládá potřebné základy samostatné a bezpečné jízdy, měl by v rámci praktické přípravy odjezdit alespoň 3 000 kilometrů a za volantem strávit přinejmenším 100 hodin. „Učitelům autoškol, jejich budoucím klientům i rodičům uchazečů o řidičské oprávnění lze proto vřele doporučit, aby se seznámili s výsledky provedeného průzkumu. Mnohá zjištění pro ně budou překvapující. Pokud k nim přihlédnou, bezpochyby to umožní zvýšit kvalitu řidičské přípravy i bezpečnost nováčků za volantem," uzavírá Roman Budský.     

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Kam dál?

Kečupy si napravily pověst, rajčaty nešetří

úterý, 9. srpna 2016, 14:57

Před pěti lety kečupy v testu propadly, ale dnes je situace jiná. dTest zopakoval test kečupů a zjistil výrazné zlepšení ve dvou...

Malíř Kristian Kodet: Mou inspirací jsou ženy

úterý, 26. července 2016, 14:43

Kristian Kodet je jedním z předních českých malířů. Dlouhá léta žil i v Americe a jeden z jeho obrazů visí i v Bílém domě. Pro...

Ekonomie Pokémonů: Oblíbená hra zachraňuje psy z útulku

pátek, 22. července 2016, 11:38

Pokémon Go mánie milionů lidí, kteří s očima na mobilech chytají  Pokémony na všech myslitelných i nemyslitelných místech, se...

100% pomerančové džusy potvrdily dobrou reputaci, na ceně nezáleží

středa, 13. července 2016, 11:31

Nešidí výrobci ovocných džusů spotřebitele ředěnými nápoji? Na to hledal odpověď dTest v testu 22 stoprocentních pomerančových...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Lidl se po drsné reportáži České televize...

  • Pomalejší na Vltavě byli už jen couvající...

  • Malá chce jako ministryně pomoci zrychlit...

  • Licencování řidičů taxi: Figurant vyzkoušel...

 
 

O čem píšou další Drbny

RECENZE: Sluneční cyklus… kniha plná Slunce, ale i temnoty

Sluneční cyklus, nová kniha z dílny Radka Stavěla, malinko klame tělem. Na první pohled se zdá, že se jedná o látku velmi těžkou. Plnou politiky a tvrdého obchodu. Zkrátka o látku, která není pro každého… Jenomže ono tomu tak není. Autor totiž napsal knihu čtivou, přístupnou široké veřejnosti.

Budějcká Drbna

V Brně dnes vlak srazil ženu. Přežila to s těžkými zraněními

Vlak srazil dnes v Brně mladou ženu. S vážnými zraněními skončila v nemocnici,potvrdila to mluvčí záchranné služby Michaela Bothová. Na hlavní trati z Brna na Uherské Hradiště je v místě zastavený provoz, vlaky podle mluvčí Českých drah Radky Pistoriusové jezdí objízdnou trasou. Na místě zasahovali i hasiči, kteří podle svého mluvčího Jana Dvořáka pomáhali záchranářům při resuscitaci a s naložením ženy do sanitky.

Brněnská Drbna

Frýdlant chce zchátralý areál bývalého Slezanu. Může tu být sběrný dvůr i rekreační plochy

Notně zdevastovaný areál staré textilky Tiba a nyní Slezanu chce do svého majetku město Frýdlant. V polovině července má jít celý areál do dražby a radnice se bojí, jaký by byl osud textilky, v níž pracovaly generace frýdlantských obyvatel. Vyvolávací cena je 3,5 milionu korun.

Liberecká Drbna

Konec školního roku bude spíše deštivější a chladnější

Poslední týden školního roku doprovodí spíše chladnější a deštivější počasí. O víkendu se opět oteplí a v následujících třech týdnech prázdnin se teploty udrží na průměrných, případně lehce nadprůměrných hodnotách. Více deště meteorologové očekávají jak v příštím týdnu, tak i v druhém červencovém. Vyplývá to z měsíčního výhledu počasí, který Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) zveřejnil na svém webu.

Olomoucká Drbna

Dopravní experti z Vysočiny a Dolního Rakouska si vyměňovali zkušenosti v Retzu

Již druhé jednání odborníků na silniční hospodářství z Kraje Vysočina a z Dolního Rakouska se uskutečnilo ve čtvrtek 21. června v rakouském Retzu. Tentokrát se diskutovalo o kvalitě novostaveb a také o rekonstrukcích dopravních komunikací.

Jihlavská Drbna

DRBNA VAŘÍ: V hlavní roli zelenina. Ta zelená. Maximálně žlutá…

I když naše domácnost neoplývá prostory pro pěstování vlastní zeleniny, tento a minulý týden byly u nás ve znamení cuket. Pravidelně mi totiž na pracovním stole přistává od mé skvělé kolegyně Denisy žlutá nebo zelená cuketa velikosti menšího novorozence, se kterou se následně doma pasuju a tajně děkuju za to, že můj muž nepatří do šuplíku s názvem „čistý masožravec“.

Hradecká Drbna