Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Zemanova kritika ČT je útok na její nezávislost, říká režisér Jan Svěrák

sobota, 10. března 2018, 21:48

Režisér Jan Svěrák označil kritiku České televize v inauguračním projevu prezidenta Miloše Zemana za největší útok na její nezávislost od televizní krize v roce 2000. Před zahájením přímého přenosu z Rudolfina, kde se dnes večer rozdávají filmové ceny Český lev, přečetl u pultíku na jevišti text nazvaný Pět vět na obranu České televize. Vyzval v něm politiky k zastání se České televize a jejímu zachování jako nezávislého média. Mezi přítomné hosty pak rozdal podpisové archy.

Politické dění uplynulých dní rezonovalo celým večerem. Režisérka Olga Sommerová po převzetí ceny za nejlepší dokument poukázala na to, že přímý přenos z předávání ocenění vysílá Česká televize. "Nepatří žádnému oligarchovi, ale nám občanům," zdůraznila. Vyzvala, aby se občané a přátelé demokracie postavili tomu, pokud by mocní chtěli zničit svrchovanost veřejné služby a svobodnou ČT. Herečka a režisérka Petra Nesvačilová, která Sommerové cenu předávala, uvedla: "Teď bych točila film o populismu a útocích na svobodu médií."

Režisér Marek Najbrt po převzetí sošky za nejlepší dramatický televizní seriál v děkovné řeči poprosil hosty v hledišti a diváky u obrazovek, aby nevolili Miloše Zemana. Režisér Fero Fenič při předávání ocenění za masky chválil české maskéry, vrcholným výkonem byla podle něj jejich čtvrteční práce na Pražském hradě. Simona Rybáková oceněná za kostýmy k snímku Milada uvedla, že tímto filmem si všichni tvůrci připomínali historický moment. "Všichni jsme si připomínali, jak to bylo a jak bychom nechtěli, aby to bylo v budoucnu," uvedla.

Herečka Tatiana Pauhofová, která předávala cenu pro nejlepší herečku ve vedlejší roli Petře Špalkové, měla na šatech placku All for Jan (Všichni za Jana) na uctění památky zavražděného slovenského novináře Jána Kuciaka a jeho partnerky. Stejné placky měli i někteří další hosté v hledišti.

Prezident ve čtvrtek v inauguračním projevu obvinil Českou televizi, že se ve zpravodajství příliš přikláněla ke straně TOP 09. Kromě televize Zeman obvinil i další média z pokusů o manipulaci veřejnosti a neobjektivnosti. Představitelé ČT jeho nařčení odmítli, útoky na nezávislost médií jsou podle nich nevhodné. Zemanovy útoky na novináře odsoudili i někteří politici.

Mluvčí České televize Karolína Blinková po projevu označila rétoriku zaměřenou proti veřejnoprávním médiím a jejich nezávislosti za nepřijatelnou. "Absolutně odmítáme jakékoli útoky na novináře a nezávislost médií, a to zvlášť po aktuálních událostech na Slovensku, a obzvláště z úst nejvyššího ústavního činitele České republiky," připomněla vraždu novináře na Slovensku.

Někteří politici označili Zemanův projev za útok na svobodu slova. Miroslava Němcová (ODS) po útoku na média z Vladislavského sálu odešla a připojili se k ní i někteří další poslanci a senátoři. Předseda TOP 09 Jiří Pospíšil uvedl, že Zeman ponížil akt složení prezidentského slibu "na úroveň politické taškařice". "Buďme rádi, že to nebylo možná ještě horší," uvedl předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. Podle něj se v době po zavraždění slovenského novináře Zeman nemusel navážet do médií, která mu nejsou po chuti. Předseda SPD Tomio Okamura naopak dal prezidentovi za pravdu a předseda ČSSD Jan Hamáček na twitteru sdělil, že mu bylo ctí se inaugurace zúčastnit.

Na středu 14. března je na podporu České televize a svobody slova svolávána na sociálních sítích demonstrace s názvem "Zemane - ČT nedáme!". Má se konat od 19:00 na Václavském náměstí.

Napsal(a) ČTK | Foto Sverak.cz

Kam dál?