Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Praha jako město příběhů. Na kolik turistů to zabere?

 
pondělí, 25. srpna 2014, 09:27

Podle letošního žebříčku cestovatelského serveru TripAdvisor je Praha pátou nejatraktivnější městskou destinací na světě. Oproti loňsku si polepšila o 4 místa.

Jakým způsobem se Praha a potažmo celá Česká republika prezentuje v zahraničí, aby k nám přilákala turisty, a jak jsou následně počty zahraničních turistů zaznamenávány? A jak zamávala s návštěvností současná situace na ruském trhu?

Na to jsme se zeptali na místech povolaných. Tedy v agentuře CzechTourism, která má na starosti propagaci ČR jako destinace cestovního ruchu a je státní příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj, kde nám odpovídala Michaela Klofcová. A ohledně statistik, kde jinde než na Českém statistickém úřadě, který je ústředním orgánem státní správy České republiky. Zde nám odpovídal Pavel Vančura.

Ruských turistů ubývá dle očekávání. Podpora cestovního ruchu s jiným marketingovým mixem a v moderním kabátě: rebranding, další jazykové mutace, sociální sítě a aplikace.

V roce 2013 prošel Czech Tourism kompletním rebrandingem. Uvádíte, že webovým stránkám přibyly jazykové mutace a zaměřili jste se i na sociální sítě. Jakým způsobem je využíváte či plánujete využívat? Na oficiálním profilu Czech Tourismu je aktuálně ani ne jeden tisíc fanoušků a je komunikován jen v českém jazyce.

Portál czechtourism.com nabízí turistické tipy v 10 základních jazykových verzích. Nově portál prezentuje Česko nejen prostřednictvím jednotlivých produktů a láká potenciální návštěvníky nikoli na izolované cíle, ale na příběhy měst, osobností, architektury i krajiny . Nejvýraznější změnami v roce 2013 byla nová grafická podoba reflektující nový vizuální styl CzechTourism, rozšíření počtu jazyků – o čínštinu, japonštinu a brazilskou portugalštinu, a rozšíření obsahu ve všech jazycích o téměř polovinu. Do konce roku proběhne redesign webu.

Počet fanoušků na Facebooku Discover Czech Republic, což jsou stránky sdružující fanoušky Česka po celém světě, narostl v roce 2013 o více než 150 %. Nyní jich globální stránka sdružuje 215 000. Komunikace s fanoušky probíhá ve 14 jazykových verzích.

V rámci modernizace vznikla i aplikace TOP100 Czech Sights, kolikrát již aplikace byla stažena? Plánujete nějaké rozšíření?

Mobilní aplikaci TOP 100 Czech Sights, kterou je možné stáhnout zdarma jak pro Android, tak pro iOS v anglickém a německém jazyce, si stáhlo už přes 44 000 lidí z celého světa. V letošním roce plánujeme několik dalších specializovaných aplikací (viz projekty IOP na www.czechtourism.cz).

Vaše predikce výdajů zahraničních turistů z Ruska v ČR je v marketingovém plánu 2014 něco málo přes 21 miliard Kč. Již nyní se ale současná zahraniční politika Ruska podepsala na jejich příjezdu (celorepublikový pokles o 14,1 %, z toho hlavní město Prahu navštívilo zhruba o 23 tisíc turistů méně). Jaký odhad tedy nyní očekáváte? A plánujete zvyšovat či snižovat marketingovou podporu na ruském trhu?

Ruský trh je pro nás významný, ruští turisté zde nejen utrácejí, ale zároveň zde svou dovolenou tráví delší dobu oproti turistům z ostatních zemí. Počty ruských turistů sice klesají, ale méně, než jsme původně předpokládali. V celkovém pohledu přijelo ve srovnání se stejným časovým obdobím předcházejícího roku turistů více, protože vzrostly počty příjezdů z Číny, z Jižní Korei, také přicestovalo více Němců či Rakušanů.

Plánujete tedy přesunout více marketingových aktivit na tyto trhy?

Pro posílení příjezdů z těchto strategických trhů, ze kterých do České republiky dlouhodobě míří bonitní klientela, máme připraven marketingový mix. V USA, Německu, Číně i Rusku budou mimo jiné nasazeny televizní spoty, které jsme připravovali vždy s ohledem na očekávání, která turisté přijíždějící z těchto trhů od návštěvy v České republice mají. Konkrétně ruské turisty tak budou spoty vizuálně atraktivní formou lákat na wellness aktivity či na pohodlné nakupování.

V rámci portálu hl. m. Prahy existuje projekt „Praha virtuální", s virtuální prohlídkou Prahy. Využíváte nějak tyto prohlídky nebo plánejete využít?

V současné sobě máme na našem webu na 1 000 virtuálních prohlídek, aktuálně byla také rozšířena také videobanka na YouTube, do které přibyl miniseriál 10 časosběrných videí. Kromě základní mobilní aplikace představující TOP místa ČR ještě chystáme tematické aplikace pro zájemce o židovskou historii, městskou turistiku, filmová místa nebo tradice.

Statistika nuda je, má však cenné údaje! Monitoring zahraničních turistů, jeho přesnost a srovnatelnost.

Jakým způsobem monitorujete počty zahraničních turistů hlavního města Prahy?

Počet zahraničních turistů, kteří se ubytovali v hromadných ubytovacích zařízeních v Praze i jinde v ČR se sleduje prostřednictvím zjišťování u provozovatelů těchto zařízení. Jedná se o zjišťování, které je zahrnuté v Programu statistických zjišťování a oporou pro něj je Registr ubytovacích zařízení vedený ČSÚ. Tento zdroj informací o cestovním ruchu pokrývá pouze turisty ubytované v hromadných ubytovacích zařízeních (zařízení s alespoň 5 pokoji a 10 lůžky) sloužících pro cestovní ruch, neposkytuje tedy informace o všech návštěvnících, kteří navštíví Prahu resp. ČR. Mezi ně patří např. turisté ubytovaní u příbuzných a známých či v tzv. individuálním ubytování (malá komerční zařízení), jednodenní návštěvníci.

Na kolik procent se dá říci, že jsou tyto statistiky přesné? 

ČSÚ se kontinuálně snaží udržovat Registr ubytovacích zařízení v co možná nejlepším stavu, co se aktuálnosti a úplnosti informací týká. Toto je zásadní pro poskytování spolehlivých informací o hromadných ubytovacích zařízení. Navíc, pro případy, kdy se od ubytovacích zařízení nepodaří získat vyplněný dotazník, vstupují do hry statistické dopočty, které vychází z dlouholetých zkušeností ČSÚ a ty rovněž přispívají k poskytování kvalitních informací.

Jsou sbíraná data porovnatelná s daty z ostatních hlavních měst? (ve smyslu obdobné metodiky výpočtu)

V ČR republice ano. Při srovnání se zahraničními městy záleží na metodice, kterou daný stát při sběru dat používá.

V roce 2005 ČSÚ zrušil pravidelné roční šetření cestovních kanceláří a agentur. Proč se tak stalo? A jak adekvátně bylo nahrazeno?

Šetření u CK a CA bylo zrušeno kvůli snížení administrativní zátěže respondentů a zastarávání Registru těchto jednotek. Informace o tržbách lze získat z jiného šetření a další údaje z nedávno uskutečněného cenzu, který provedlo Ministerstvo pro místní rozvoj.

Proč jste mezi lety 2012/13 přistoupili k revizi dat o kapacitách návštěvnosti?

Revize dat proběhla kvůli aktualizaci Registru ubytovacích zařízení a ta vzešla z cenzu MMR.

Jakým způsobem to ovlivní srovnatelnost dat a případné prognózy?

Data mezi roky 2011 a 2012 nejsou srovnatelná co se absolutních hodnot týče. Struktury porovnatelné jsou (míněno např. podíly jednotlivých kategorií HUZ či krajů na celku). Revizi nebylo možné provést dále do minulosti než do roku 2012 z důvodu velkého pohybu (vzniku a zániku) jednotek v tomto sektoru.

Podíl cestovního ruchu na HDP České republiky je 2,7 %. Z dlouhodobého hlediska podíl mírně klesá, což je ale dáno meziročním růstem v jiných odvětvích. Naopak v absolutní výši má tvorba HDP z cestovního ruchu od roku 2003 růstový trend. Doufáme tedy, že tomu bude i nadále, a ještě aby ne, s takovou modernizací a aktualizacemi! :)

Napsala Lucie Cepáková

 


 

Kam dál?

Chci vrátit Prahu Pražanům, ne ji svěřovat do rukou mafie, říká...

čtvrtek, 7. srpna 2014, 13:22

Ve funkci primátora hlavního města Prahy 410 dní, zbývá mu ještě 71. Co by za toto období ještě rád stihl, jak hodnotí to...

Opencard jako nechtěné dítě, ale nadějné a nadané

pátek, 1. srpna 2014, 12:59

Přinášíme vám Opencard tentokrát z pohledu EMONEY GROUP, kde jsme vyzpovídali mluvčího Martina Opatrného, který osobně vnímá...

Pracovna v parku – pro ledního medvěda, lidi na volné noze, z...

pondělí, 28. července 2014, 11:48

Na konci prázdnin by v Riegerových sadech mělo vzniknout ojedinělé místo s wifi připojením i zásuvkou – plně funkční pracovna...

Stáže ve firmách – další vzdělávání, nebo zbytečně utracených 800...

čtvrtek, 24. července 2014, 11:14

O tom, jak, na co a proč bylo do projektu „Stáže ve firmách: vzdělávání praxí“ (více si můžete přečíst v našem dalším článku:...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

HLEDÁME PÁNÍČKA: Malvínka a Attila hledají nový domov

Malvínka a Attila. Tyto dvě kočičí duše stále čekají v útulku na nový domov a někoho, s kým budou moct trávit život. Malvínka je sice dospělá, ale dovádí jako kotě. Attila je zatím stále nedůvěřivý, ale na tom v útulku pracují.

Budějcká Drbna

POČASÍ NA NEDĚLI: Nebe bez mráčku a teploty k pětadvacítce

Neděle bude jasná a v celém Jihomoravském kraji vystoupají teploty až na 24 stupňů.

Brněnská Drbna

TIP NA VÝLET: Méně známé čedičové Provodínské kameny

Davy turistů z celého světa se zde nemačkají. Přesto jsou Provodínské kameny, které tvoří skupina šesti vyvřelých vesměs čedičových kopců nalézajících se severně až severovýchodně od Provodína, nedaleko Jestřebí, dobrým tipem na příjemný výlet.

Liberecká Drbna

Vandal na Nové Ulici poškodil ostrým předmětem lak auta, vznikla škoda za několik tisíc korun

Škodu za deset tisíc korun způsobil dosud neznámý vandal, který přejel na Nové Ulici v Olomouci zaparkovaný Ford Mondeo ostrým předmětem.

Olomoucká Drbna

Opilá řidička trefila svodidla, naměřili jí skoro tři promile

Velkou nezodpovědnost předvedla v pátek dopoledne jednatřicetiletá žena z Pelhřimovska. Ta s téměř třemi promile řídila osobní vozidlo, se kterým narazila kovových svodidel.

Jihlavská Drbna

Sametová revoluce začala v Hradci 20. listopadu

Ve stotisícovém Hradci Králové začala sametová revoluce v pondělí 20. listopadu 1989 v Divadle Vítězného února (dnes Klicperovo divadlo) a ve vysokoškolském areálu Na Kotli. První větší demonstrace byla o den později, vyplynulo z vyjádření historiků a vzpomínek pamětníků. Protesty v ulicích krajského města, aktivity studentů, herců, disidentů a dalších lidí byly reakcí na události 17. listopadu na Národní třídě v Praze.

Hradecká Drbna