Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

„Okradená Praha“ – boj zájmových skupin, nebo ochrana veřejného zájmu?

 
úterý, 7. října 2014, 17:13

„Pražane, i ty budeš moknout při čekání na tramvaj. Pražane, i ty přicházíš o peníze.“ Kdo za poslední téměř dva měsíce projížděl Prahou, nemohl si billboardů s těmito hesly nevšimnout.

Jaké jsou motivy vzniku kampaně „Okradená Praha“, které firmy za ní stojí, jak dlouho ještě budeme po Praze vídat billboardy s galským kohoutem? Na tyto i mnohé další otázky odpovídal Marek Pavlas, tiskový mluvčí Svazu poskytovatelů venkovní reklamy stojící za celou touto iniciativou.

Mohl byste na úvod pro čtenáře Malostranské drbny shrnout hlavní cíle a motivy vzniku vaší kampaně „Okradená Praha“?

Tato iniciativa měla za cíl upozornit na magistrátem nijak mediálně neprezentované a veřejností netušené dopady nových Pražských stavebních předpisů (PSP). Ty kromě likvidace provozovatelů velkoplošné reklamy nově rovněž ustanovují dominanci francouzské společnosti JCDecaux, která díky exkluzivní smlouvě s městem jako jediná může provozovat reklamu ve formátu, který nezakazují PSP. Praha tak zlikviduje firmy, které jí platí stamiliony do rozpočtu a nadále bude trpět nevýhodnou smlouvu, která nic nepřináší, všichni o ní přiznávají, že je nevýhodná, ale nikdo s tím nic nedělá. Navíc nyní opravdu nemohou vznikat nové zastávky – JCDecaux svůj počet dle smlouvy postavila a o další nemá zájem. Nikdo jiný je stavět nemůže kvůli exkluzivitě JCDecaux. To široké veřejnosti také není známo a my na to chceme upozornit.

Přinesla kampaň už nějaký dílčí úspěch?

Úspěchem je i to, že se o toto téma zajímáte Vy. Veřejnost se najednou ptá svých zastupitelů i kandidátů na zastupitele, proč tato smlouva nadále existuje a jestli by ji v případě zvolení vypověděli. Stalo se z toho téma a to je jedině dobře.

Proč se Svaz poskytovatelů venkovní reklamy rozhodl komentovat stávající situaci právě teď a touto formou? Snažili jste se na tento problém upozornit již dříve?

Nebylo naší volbou, že PSP začínají platit 10 dnů před volbami, to byla volba Rady. Stejně bychom se proti jejich dopadům vymezovali i v jakémkoliv jiném čase. Na nevýhodnou smlouvu s JCDecaux už upozorňujeme roky, nicméně v součinnosti s dopady nových PSP je její existence ještě více nemravná.

A proč touto formou? Je to jediná účinná forma, kterou máme k dispozici. Doporučeným dopisem radě se nikdo nezabývá, touto masivní kampaní se už rada zabývat musí.

Kdo za celou kampaní stojí, resp. jaké firmy jsou členy Svazu provozovatelů venkovní reklamy?

Jsou to subjekty představující cca 60%-70% podíl na trhu venkovní reklamy. Kromě skupiny BigBoard je to i 4-les Advertising, Vanesta Reklama, LED multimédia, Contur agency a RAILREKLAM. Obsahuje tedy mimo jiné všechny společnosti, které byly dříve sdružené v AVR (asociace venkovní reklamy), kromě JCDecaux.

Kolik celá tato kampaň stála a kdo ji financuje?

Vzhledem k tomu, že pro kampaň používáme neprodané plochy členských společností v nákladových cenách, jsou náklady mnohem nižší, než kdyby podobnou kampaň uskutečnil jiný komerční subjekt.

V dubnu 2008 (tj. sedm měsíců před schválením onoho nevýhodného dodatku ke smlouvě mezi Magistrátem a firmou JCDecaux, proti kterému mimo jiné nyní vystupujete) byl založen společný podnik firem JCDecaux a BigBoard (pozn. red. na jaře tohoto roku se však stala 100% vlastníkem opět firma JCDecaux, Městský mobiliář), tzn. i firma BigBoard díky tomuto dodatku profitovala. Nepřijde vám paradoxní, že Svaz, jehož členem je v současnosti společnost BigBoard, poukazuje na nevýhodnou smlouvu, na níž (resp. na dodatku) se sama podílela?

Podílníkem ve společnosti JCDecaux BigBoard nebyla společnost BigBoard Praha a.s., ale lucemburská společnost podobného jména. Chápu, že je to matoucí, ale s dnešním BigBoardem, který je členem SPVR, neměla kromě názvu nic společného.

O zrušení smlouvy mezi Magistrátem a společností JCDecaux usiluje od roku 2009 rovněž nezisková organizace Acta Non Verba, která mimo jiné podala i stížnost k Evropské komisi. Uvažoval Svaz poskytovatelů venkovní reklamy o spolupráci s touto obecně prospěšnou společností?

Pan Razima, stojící za Acta Non Verba, je a priori nesmiřitelným odpůrcem venkovní reklamy v jakékoliv formě. Nerozlišuje povolené a nepovolené billboardy, které bývají právě pro svoji nepovolenost a nebezpečnost aktéry dopravních nehod. Spolupráci s ním si neumím představit, i když se zde paradoxně jeho zájem prolíná s tím naším.

Generální ředitel společnosti JCDecaux Pavel Slabý prostřednictví tiskové zprávy prohlásil, že „firmy sdružené ve Svazu nemají očividně žádné zkušenosti s provozováním mobiliáře a s tím spojených služeb, a proto na jejich amatérské závěry není možné reagovat jinak, než právními kroky, které naše společnost v tuto chvíli připravuje.“ Podnikla proti vám již firma JCDecaux nějaké právní kroky?

Se společností JCDecaux měl BigBoard společný podnik v Rusku a na Ukrajině, který provozoval několik uličních mobiliářů. Mimo jiné i síť v Moskvě, která byla podstatně větší než pražský mobiliář. Zkušenosti máme, i díky spolupráci s JCDecaux. Víme proto, jaké jsou reálné náklady a ziskovost podobných projektů a jak moc je pro JCDecaux pražská smlouva výhodná. 
JCDecaux proti nám žádné právní kroky nepodnikla a dle posledního vyjádření jejího šéfa, p. Slabého, ani podnikat nebude. Podle mě to jen potvrzuje pravdivost našich tvrzení.

Nechal jste se slyšet, že „boj, jaký primátor Hudeček rozpoutal ve vztahu ke společnostem provozujícím venkovní reklamu, je jen zástěrkou pro krytí skutečných problémů, které narychlo schválené Pražské stavební předpisy, s nimiž navíc nesouhlasí téměř 100 procent pražských zastupitelů, přináší.“ O jaké problémy se podle Vás konkrétně jedná?

Při studiu naší problematiky v rámci PSP jsme zjistili, že obsahují jiné, pro Pražany podstatně závažnější témata. A překvapilo nás, že se o nich téměř neví. PSP byly prezentovány jako spásná věc, přinášející Pražanům západní kvalitu městského života a zákaz billboardů. Skutečnost je jiná a není náhodou, že jediní, kdo PSP vedle pana Hudečka podporují, jsou architekti a developeři. Na tyto problémy zcela konkrétně upozorňujeme iniciativou www.prahapodlehudecka.cz

„Pražane, i ty budeš moknout při čekání na tramvaj. Pražane, i ty přicházíš o peníze,“ toto jsou hesla vaší kampaně. Jde vám tedy o ochranu veřejného zájmu? Není to spíše tak, že si pouze jedna zájmová skupina chce zvýšit své zisky omezením jiné zájmové skupiny?

Za posledních 10 let si provozovatelé venkovní reklamy v Praze vydělali cca 800 mil. Kč. Praha za tuto dobu dostala do rozpočtu cca 1.000 mil. Kč na nájmech. To je podle nás vyrovnaný vztah. Další cca 1 miliardu obdrželi soukromí vlastníci pozemků v Praze. Za stejnou dobu vlastníci JCDecaux díky své smlouvě s Prahou vydělali 528 mil. Kč a Praze zaplatili pouhých 49 mil. Kč. To rovnovážný vztah není. Víme, že městský mobiliář se dá postavit a provozovat tak, aby z něj mělo město mnohem větší prospěch, a provozovatel stále bude dosahovat přiměřeného zisku.  Upozorňujeme na to a místo nové soutěže na mobiliář přijde úřední represe, která bezhlavě ničí ty, kteří platí. Je to boj zájmových skupin, nebo boj za zachování zdravého rozumu?

Jak dlouho budeme po Praze vídat billboardy s galským kohoutem a Napoleonem, resp. jak dlouho bude ještě kampaň pokračovat?

Jak dlouho bude třeba.

_________________
Marek Pavlas je tiskovým mluvčím SPVR a finančním ředitelem BigBoard Praha, a. s.

 


 

Kam dál?

Prohřešek není odlišný vkus, ale špatné skladování šperků, říká...

sobota, 27. září 2014, 10:30

Její babička byla vyhlášenou švadlenou a ona sama už odmalička šaty navrhovala i šila. Zlom přišel ve chvíli, kdy chtěla své...

Podmínky pro pěstování vína v Praze se přibližují těm moravským

čtvrtek, 11. září 2014, 16:04

Za vínem nutně nemusíte vyrážet na Moravu. Pravda, vinic a sklípků je tam nespočet, ale i v metropoli lze zažít trochu té...

Praha jako město příběhů. Na kolik turistů to zabere?

pondělí, 25. srpna 2014, 09:27

Podle letošního žebříčku cestovatelského serveru TripAdvisor je Praha pátou nejatraktivnější městskou destinací na světě. Oproti...

Chci vrátit Prahu Pražanům, ne ji svěřovat do rukou mafie, říká...

čtvrtek, 7. srpna 2014, 13:22

Ve funkci primátora hlavního města Prahy 410 dní, zbývá mu ještě 71. Co by za toto období ještě rád stihl, jak hodnotí to...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Pátrání po čtyřleté Marušce pokračuje. Matka se brání proti nařčení otce, redakce získala znalecký posudek

Policisté od pátku 7. prosince pátrají po čtyřleté Marii Žiškové. Podle jejich informací se dívenka nachází neznámo kde s otcem Vladimírem Žiškou. Ten v současné době rozesílá prostřednictvím organizace Family for Liberty tiskové prohlášení, ve kterém napadá matku mimo jiné ze sexuálního zneužívání a týrání dcery. Ve vyjádření matky Marušky, které redakce Olomoucké Drbny získala, však její máma popírá, že by k něčemu takovému docházelo. Navíc redakce získala znalecký posudek, ze kterého vyplývá, že Vladimír Žiška nemá předpoklady k výchově dítěte.

Budějcká Drbna

FOTO: Dárkům z Brna letos vévodí hrnky od sprejujícího básníka a dvě nové knihy o Brně

Suvenýry z Brna sází na originalitu, uměleckou a designovou hodnotu a u těch, které TIC BRNO připravuje u příležitosti Brněnských Vánoc, tomu není jinak. Již třetím rokem patří k nejočekávanějším dárkům pod stromeček umělecké vánoční hrníčky, ale v nabídce jsou letos také například dvě zbrusu nové publikace, které vás originálně provedou Brnem. Od 4. do 23. prosince se součástí vánočních trhů navíc stanou i December Design Days, které nabídnou produkty místních designérů.

Brněnská Drbna

Čtyřicet osm splněných přání radními a úředníky. Děti z diagnostického ústavu dostanou dárky

Již v roce 2014 vznikla na Krajském úřadu v Liberci tradice Strom splněných přání. Tedy obdarovat potřebné drobnostmi. V této předvánoční aktivitě putovaly dárky pro děti z dětských a azylových domovů. Letos se síly členů rady a zaměstnanců úřadu napnuly směrem k Dětskému diagnostickému ústavu a Středisku výchovné péče Liberec (DDÚ).

Liberecká Drbna

Zloděj měl spadeno na tvarůžky a alkohol. Všímavého pracovníka ostrahy urážel a udeřil ho do hlavy

Včera po poledni vyjížděli strážníci Městské policie Olomouc kvůli oznámení o fyzickém napadení pracovníka ostrahy supermarketu na ulici Hynaisova.

Olomoucká Drbna

Jde o nejlevnější, nejrychlejší a dlouhodobě udržitelné řešení, hájí město stavbu multifunkční haly

V pondělí jihlavské zastupitelstvo rozhodlo o osudu Horáckého zimního stadionu. Ten půjde k zemi a na jeho místě se postaví nová multifunkční hala. Vše by se mělo stihnout do roku 2023. Dle zastupitelů by po dobu rekonstrukce měla fungovat minimálně jedna ledová plocha. Zároveň se řeší okolnosti dočasného přesunu hokejové Dukly.

Jihlavská Drbna

Klicperovo divadlo připravilo pro své diváky vánoční dárek, 22. prosince uvede Furianty

V sobotu 22. prosince bude mít v Klicperově divadle premiéru realistické drama Ladislava Stroupežnického Furianti, které bylo poprvé uvedeno v roce 1887 v Národním divadle. Režie hradeckých Furiantů se ujal Petr Štindl.

Hradecká Drbna