Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Richard Bureš: Přeji si, aby městské části mohly alespoň část vlastních problémů řešit samy

 
pátek, 14. září 2018, 13:13

Zástupce starosty Richard Bureš (ODS) zastává na Praze 1 rezort, který je snad nejvíce na očích široké veřejnosti. Do jeho gesce totiž patří doprava, informatika a úklid. O aktuálních problémech, které trápí centrum Prahy a jejich možném řešení, se rozpovídal v rozhovoru pro Drbnu.

Parkování v centru Prahy se jeví jako neřešitelný problém. Vidíte to jako zástupce starosty podobně? Je vůbec v silách městské části zvýšit počet parkovacích míst ve městě?
V ulicích Prahy 1 už více místa najdeme těžko. Prosadili jsme změnu zelené a oranžové návštěvnické zóny na zónu fialovou, tedy smíšenou. Tím došlo ke skokovému navýšení počtu legálních míst pro rezidenty na současných cca 9 tisíc.

Několik desítek navíc ještě přinese probíhající revize tzv. žlutých čar, tedy míst, kde se nyní parkovat nesmí či jsou vyhrazena na základě historických smluv. Pár míst přinese i revize dnes již nepoužívaných vjezdů.

Celkově je tedy místa relativně dost. Hlavní problém ale vzniká tím, že je Praha 1 sídlem mnoha firem, které parkování na základě dnes platných pravidel také nárokují. To ale není správně a budeme to řešit.

Jaké je tedy řešení celé situace?
Rozhodně nechceme dělat z ulic historického centra parkoviště a nechceme naše občany omezovat ve prospěch někoho jiného. Navrhujeme dávat parkovací oprávnění těm, co „musejí“ – a ne těm, kdo pouze „chtějí“. To v praxi znamená, v budoucnu musejí kartu dostat přednostně občané Prahy 1 a ti podnikatelé, kteří mají bydliště právě zde.

A za druhé, musíme zásadně vymýtit parkování načerno. Na některých místech je to většina aut, celkově odhadujeme „černý“ parking okolo 30 – 40 procent. Městská policie bohužel jasně deklarovala, že s ohledem na dlouhodobý podstav se bude prioritně věnovat jiným problémům.

Zajistil jsem tak pro Prahu 1 vlastní mobilní aplikaci, díky které můžeme lépe provádět kontrolu parkování přímo v ulicích. Auta zaparkovaná v rozporu se zákonem zatím označujeme upozorněním spolu s nálepkou „Příště prosím lépe“. Brzy budeme mít k dispozici lepší verzi aplikace, která nám umožní přestupky nejen zjišťovat, ale i plně evidovat a předávat je do správního řízení. Tím budeme pomáhat Městské policii, ale hlavně občanům Prahy 1.

Nebylo by řešením vybudování podzemních garáží, tak jak zaznívá v diskuzích?
Opět je potřeba rozlišovat. Velké garáže starého typu nelze budovat všude, navíc jsou drahé a zabírají mnoho místa i svými rampami a větráním. Proto prosazuji, aby na Praze 1 vznikaly malé moderní podzemní zakladače, kde bude možné auto odložit. Děje se tak v mnoha historických městech Evropy, proč ne u nás? Musejí ovšem sloužit hlavně lidem, co na Praze 1 žijí, a ne pouze podnikají nebo přijeli na výlet. Město by samo mělo do garáží investovat, přeci jen je to služba pro občany. Tím tak částečně vyčistíme náměstí a ulice centra od zaparkovaných aut. Znovu opakuji, že podmínkou pro výstavbu takovýchto garáží musí být místa určená pro rezidenty.

Další komunální volby nezadržitelně klepou na dveře. Zkuste vypíchnout problémy, které by měly zástupci městské části v dalším volebním období řešit společně s hlavním magistrátem?
Určitě je toho více než by se mohlo zdát. Hodně problémů máme s veřejným pořádkem, za který zodpovídá městská policie, která nám bohužel nepodléhá. Minulé vedení ji přivedlo až na pokraj kolapsu z hlediska kapacit, lidí je tam opravdu málo. S PČR je spolupráce v této oblasti na dobré úrovni a společně také řešíme jednotlivé nešvary. Věřím, že i s MP bude spolupráce fungovat, až magistrát konečně zajistí chybějící počet strážníků. musíme odstraňovat to, co znepříjemňují život občanům Prahy 1 i dalším slušným lidem.

Řešení nutně potřebuje i příval pseudohistorických aut nebo alkoholové výlety zahraničních turistů do Prahy. Praha bohužel přitahuje nesčetné množství podnikavců, se kterými se velmi těžko z naší pozice bojuje. Teď nechci vypadat, že se vymlouváme, ale nám opravdu záleží na tom, aby Praha 1 byla krásnou a příjemnou pro život, akorát prostě některá řešení nejsou proveditelná ze dne na den. Vyžadují koordinaci mnoha aktérů či změny pravidel a zákonů. Zároveň nechceme všechno plošně zakazovat a regulovat, to je cesta do pekel. Podnikatele to omezí a podnikavce nezastaví.

Co taková problematika krátkodobých pronájmů?
Podobné je to i v oblasti tzv. Airbnb. Hodně nám pomohla finanční správa, která začala důsledně toto odvětví kontrolovat a získala potřebná data o uživatelích. Placení daní a místních poplatků sníží výnosy u těch, kteří Airbnb provozují načerno. Nabídka poklesne, cena vzroste a ubyde i problémových jevů. Pravidla se musí dodržovat, to je jediná cesta, jak tento fenomén rozumně řešit. Předvolební populismus některých mých kolegů, kteří by málem zakazovali turismus nebo zabránili lidem nakládat s jejich majetkem, v tomto případě není řešením.       

Dá se říci, že vlastně bez magistrátu s řadou problému nehnete?
Nejde jen o mě, mnoho dalších kolegů z městských částí také zná konkrétní problémy a jejich řešení. Chybí nám ovšem kompetence. Opravdu si přeji, aby městské části mohly alespoň část vlastních problémů řešit samy. Naši občané se obracejí hlavně na nás a my můžeme jen ukazovat na magistrát. Občas si nedovedete představit tu frustraci.  

Pojďme se vrátit k problematice dopravy, která spadá do Vaší gesce. Během léta si Pražané stěžovali na nepříliš šťastné plánování uzavírek. Vážně nešlo společně s magistrátem a Technickou správou komunikací lépe naplánovat práce na silnicích?
Situace má dva úhly pohledu. Na jednu stranu uznávám, že opravy jsou důležité a je třeba je udělat. Na stranu druhou je zřejmé, že magistrát měl a mohl vše zvládnout lépe. Otevřeně přiznávám, že na vině jsou blížící se volby. Mám dojem, že si někdo ze stávající magistrátní koalice myslel, že opravami ukáže, jak se o město stará. A chtěl tím i zakrýt fakt, že havarijní stav mnoha komunikací se měl řešit celé volební období. Bohužel ale zapomněl na to, kolik komplikací to lidem přinese.

Napsal Michael Daněk | Foto Jan Luxík
 


 

Kam dál?

Zajímá mě, jak naše zaměstnance naplňuje jejich práce, říká online...

pondělí, 3. září 2018, 09:27

Pokud se říká, že muži nedokážou dělat více věcí najednou, tak to rozhodně neplatí pro online podnikatele Michala Hardyna. Ten...

Politici nemyslí na budoucnost, až přijdou horší časy, škrtat bude...

neděle, 2. září 2018, 14:32

Česká ekonomika je jako horolezec na vytoužené osmitisícovce. Takový, který se ještě chvíli rozhlédne po vrcholu, ale pak se chtě...

Kdybych nebyl novinářem, byl by ze mě historik, říká Martin...

středa, 29. srpna 2018, 06:45

Martin Veselovský je jedním z nejlepších novinářů, kteří se v českých médiích pohybují. Je známý tím, že málokdy upustí od...

Nejsou Budějce a vedle okolní obce. Město je třeba vnímat jako jednu...

čtvrtek, 23. srpna 2018, 07:37

Podnikatel a vizionář, přesvědčený budějcký patriot. Když před nedávnem otevřel Martin Pražák téma propojení Budějovic s okolními...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Za smrt chlapce, který loni uhořel v chatce na Písecku, nikdo nemůže

Do Semic vyjeli hasiči 14. září loňského roku kolem 8 hodiny ráno. Chata už ale byla celá v plamenech. Podle prvotních informací byli uvnitř dvě osoby. Jeden starší muž byl se středně těžkými popáleninami transportován do Prahy, starší žena pak skončila v péči psychologů

Budějcká Drbna

FOTO: Heliport, parkovací místa či další operační sály. Úrazová nemocnice bude mít nový pavilon

Nový pavilon vyroste v areálu Úrazové nemocnice v lokalitě Ponávka. Na místě současného parkoviště vznikne budova, jejíž součástí budou nové operační sály, centrální sterilizace, heliport a také parkoviště. Brněnští radní tento týden navrhli zastupitelstvu změnu územního zkráceným postupem, aby se mohlo začít stavět co nejrychleji. Stavba by měla město přijít na téměř půl miliardy korun.

Brněnská Drbna

Ideální podmínky pro lyžování. Areály otevřou i roky zavřené sjezdovky

Podmínky k lyžování v Libereckém kraji jsou výborné. O víkendu budou po několika letech otevřené všechny sjezdovky v největších skiareálech. Ve střediscích leží od 35 do 155 centimetrů sněhu. Slibná je i předpověď, bez mraků by měla být obloha hlavně v neděli. Opatrní by ale nadále měli být běžkaři, v lesních úsecích hrozí pády stromů.

Liberecká Drbna

Myslím, že jsem trhla rekord, směje se Mirka. Lidé jí poslali pět milionů na operaci během jednoho měsíce

Mirka Dobešová z Olomouce, které lékaři ve čtrnácti letech diagnostikovali zhoubný nádor v dutinách a způsobil, že má Mirka zdeformovanou polovinu obličeje, sehnala potřebné peníze na náročnou operaci. Za jeden měsíc jí lidé na transparentní účet poslali přes pět milionů korun.

Olomoucká Drbna

VIDEO: V City Parku vzal zloděj skoro třicet plyšáků. Policie hledá dívky na záznamu

V jihlavském City Parku se před Vánocemi kradlo. Zloděj vzal téměř třicet plyšových hraček. Jihlavští policisté se nyní obracejí na veřejnost, která by mohla pomoci s vyšetřováním krádeže.

Jihlavská Drbna

ZOO Dvůr Králové odchovala šest mláďat ohroženého psa hyenového

Smečka kriticky ohroženého psa hyenového v ZOO Dvůr Králové nad Labem se v minulých dnech rozrostla o šest štěňat. Samice Fiona na konci prosince porodila celkem 13 mláďat. Jedno velmi slabé mládě uhynulo samo, dalších šest nejslabších utratili zoologové, aby zvýšili šance ne přežití ostatních. Pro samici Fionu to byl třetí vrh. Poprvé porodila v prosinci 2016, podruhé začátkem loňského roku. Celkem z prvních dvou vrhů odchovala 19 štěňat, informovala mluvčí zoo Andrea Jiroušová.

Hradecká Drbna